STF Nära dig

STF Botvid Lokalavdelning - Viltstigen 39, 14752 Tumba

Våra kommuner

Botkyrka, Salem

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Genom bygdens strategiska läge mellan Saltsjön och Mälaren, blev Botkyrka och Salem det område som först befolkades i regionen Storstockholm. Genom århundraden har bygden gett husrum åt såväl egendomslösa statare som grevar och friherrar.

Traktens många och pampiga herrgårdar samt de mäktiga gravhögarna är monument över forntida stormän. Som ett minnesmärke från denna förhistoriska tid finns än i dag stenkyrkan Botkyrka kyrka, Bothwidiia Kirkia. Och än idag kommer folk till Botkyrka och Salem från när och fjärran. En stor del av befolkningen är av utländsk härkomst. Detta gör bygden till ett unikt, intressant och mångkulturellt område, även i modern tid och skapar ett levande kulturarv för kommande generationer.

Regionen är också präglad av de många tegelbruk som byggdes upp vid Mälaren. Men mest känt är kanske pappersbruket i Tumba som Sveriges Riksbank lät förlägga här. Under många år var Tumba Bruk Europas största pappersbruk. Sedeltryckeriet som tidigare låg i Stockholm integrerades med pappersbruket 1970.

Lokalavdelningen arrangerar ett variationsrikt program med inriktning mot naturupplevelser inom regionen. Naturen är mycket skiftande med vackra skogar och ett stort antal sjöar och vattendrag. Till exempel anordnas vandringar i naturreservat eller längs Sörmlandsleden. Lokalavdelningen anordnar även fågelskådningar vid sjöar som Aspen och Bornsjön med professionella färdledare. Lokalavdelningen värnar även bygdens kulturarv genom besök och utflykter till historiska platser och minnesmärken.