Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning

Anna Häggström

stfostranorrbotten@stfturist.se

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning - Lägergatan 7 A, Lgh 1006, 95261 Kalix

Våra kommuner

Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix, Övertorneå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen har sina hemtrakter i östra Norrbotten. Här möts svensk och finsk kultur med jordbruk, skogsbruk, fiske, gränshandel och den magnifika norrbottniska skärgården.

Kretsen/lokalavdelningen bildades 1989 och omfattar numera kommunerna Kalix, Haparanda, Överkalix och Övertorneå. Det är en gammal kulturbygd med stenåldersbosättningar i Saivaara i området kring Kärrbäck, i Fattenborg ovanför Töre samt i Överkalixtrakten. Haparanda är kulturhistoriskt sett ett intressant område, som spelade en viktig roll under första och andra världskriget och finska vinterkriget.

Här kan du uppleva naturens skönhet, vildmarkens och skogens tystnad, älvarnas fritt strömmande vatten och skärgårdens öar. Vandringslederna Skridfinnarleden och Nationalälvleden passerar genom myr- och skogsmark. Nationalälvarna Kalix och Torne älv erbjuder fantastiska fiskevatten. Nationalparken Haparanda skärgård och en mängd fina naturreservat finns i området.

Lokalavdelningen ordnar olika typer av aktiviteter främst utomhus, men studiebesök, föreläsningar och bildvisningar förekommer också. Vandringar i närområdet och den årliga skidturen till fjälls är alltid uppskattade. Ibland blir det samarrangemang med SNF eller Studiefrämjandet.

Efter STFs omorganisation av den lokala verksamheten 2013 blir du som STF-medlem inte automatiskt ansluten till den lokalavdelning där du bor utan du ska välja om och i vilken lokalavdelning du vill vara med. Är du intresserad av att bli medlem (om du inte redan är det!) i STF Östra Norrbotten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen eller till STFs kundservice.

• 31 Maj 2020

Paddling

Plats och tidpunkt kan komma att ändras beroende på vattenstånd. Paddling längs mindre älv/å.

OBS, ändrat datum! Söndag 31/5 kl. 10.00 Samling vid bron över Lombälven, Storträsk Medtag matsäck och flytväst och om du har egen kanot, annars möjlighet att låna.

• 14 Jun 2020

Vandring

Vandring med skräpplockning. Preliminärt går vi mellan Gammelgården och Kalix och avslutar med fika och skräpsummering vid Strandpromenaden/Vassholmen. Blir vi många kan vi dela upp oss och skräpbefria...

Söndag 14/6 kl. 10.00 Samling vid skolan i Gammelgården. Medtag matsäck och kläder efter väder samt skräppåse och handskar.

• 12 Sep - 13 Sep 2020

Vandringens dag - Muddus

Vandring Muddus nationalpark. Dagstur eller två dagar med tältövernattning.

Mer info angående tider, transport, utrustning och ev kostnad meddelas senare. Anmälan senast 6/9.

• 24 Okt 2020

Okt

Må Bra Dagen

Friskvårdsmässa med fokus på Må bra där STF Östra Norrbotten tillsammans med Studiefrämjandet och många andra presenterar och visar upp sig. Information om föreningen och medlemskap, bilder och berättelser...