STF Östra Norrbotten Lokalavdelning

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning - Bondersbyn 216, 95292 Kalix

Våra kommuner

Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix, Övertorneå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen har sina hemtrakter i östra Norrbotten. Här möts svensk och finsk kultur med jordbruk, skogsbruk, fiske, gränshandel och den magnifika norrbottniska skärgården.

Kretsen/lokalavdelningen bildades 1989 och omfattar numera kommunerna Kalix, Haparanda, Överkalix och Övertorneå. Det är en gammal kulturbygd med stenåldersbosättningar i Saivaara i området kring Kärrbäck, i Fattenborg ovanför Töre samt i Överkalixtrakten. Haparanda är kulturhistoriskt sett ett intressant område, som spelade en viktig roll under första och andra världskriget och finska vinterkriget.

Här kan du uppleva naturens skönhet, vildmarkens och skogens tystnad, älvarnas fritt strömmande vatten och skärgårdens öar. Vandringslederna Skridfinnarleden och Nationalälvleden passerar genom myr- och skogsmark. Nationalälvarna Kalix och Torne älv erbjuder fantastiska fiskevatten. Nationalparken Haparanda skärgård och en mängd fina naturreservat finns i området.

Lokalavdelningen ordnar olika typer av aktiviteter främst utomhus, men studiebesök, föreläsningar och bildvisningar förekommer också. Vandringar i närområdet och den årliga skidturen till fjälls är alltid uppskattade. Ibland blir det samarrangemang med SNF eller Studiefrämjandet.

Efter STFs omorganisation av den lokala verksamheten 2013 blir du som STF-medlem inte automatiskt ansluten till den lokalavdelning där du bor utan du ska välja om och i vilken lokalavdelning du vill vara med. Är du intresserad av att bli medlem (om du inte redan är det!) i STF Östra Norrbotten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen eller till STFs kundservice.

• 17 Mar 2024

Skidutflykt

Lättare skidåkning runt sjön Jänkisjärvi, som ligger mitt på norra polcirkeln, i preparerat spår ca 4 km. Turen kan förlängas beroende på om väder/före tillåter och deltagarna så önskar. Tempot anpassas utifrån gruppen och ett längre stopp för lunch med möjlighet att grilla korv eller så planeras.

Preliminärt lördag 17/3 kl. 10.00 Samling vid skolan i Jänkisjärvi. Lätt åkning, plant och preparerat spår. Medtag matsäck och extra kläder för paus. Anmäl gärna i förväg, så kan vi planera för samåkning dit.

Medlem: Gratis

• 07 Apr - 13 Apr 2024

Fjälltur på skidor

Planerad sträckning: Nikkaluokta-Vistas-Nallo-Sälka-Singi- Kebnekaise-Nikkaluokta. Skoter fram till Lisas stuga för rimlig första dagsetapp till Vistas. Två nätter i Nallo med dagstur där, t ex mot Unna Räita. Tempo anpassas utifrån deltagarna. Övernattning och gemensamma måltider i fjällstugor. Du som är intresserad av att komma ut på fjället och gärna gör det i sällskap med andra, har någorlunda kondition och viss skidvana är välkommen att följa med oss!

7-13/4 Fjälltur på skidor med boende i fjällstugor. Viss kondition och skidvana. Åkning med egen packning. Pris och mer detaljerad info inom kort.

Medlem: Pris ej bestämt

• 25 Maj 2024

Kukkolaforsen

Besök vid den mäktiga Kukkolaforsen i Torne älv. Vi får ta del av naturen och kulturen, som idag präglas mycket av bastu och sik. Guidning och lunch ingår.

Preliminärt 25/5 kl. 11.00 Samling vid anläggningen vid Kukkolaforsen, guidad tur och lunch i restaurangen. Anmälan senast 22/5.

Medlem: 200 kr

• 15 Jun 2024

Linafallet

Kortare vandring fram till fallet och i området. Medhavd matsäck avnjuts på plats vid grilleld. Välkomna!

Preliminärt lördag 15/6 kl. 11.00 Närmare info om samlingsplats kommer. Kortare vandring. Kläder efter väder och matsäck. Anmäl gärna i förväg, så kan vi planera för samåkning.

Medlem: Gratis