Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning

Anna Häggström

stfostranorrbotten@stfturist.se

STF Östra Norrbotten Lokalavdelning - Lägergatan 7 A, Lgh 1006, 95261 Kalix

Våra kommuner

Haparanda, Kalix, Pajala, Överkalix, Övertorneå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen har sina hemtrakter i östra Norrbotten. Här möts svensk och finsk kultur med jordbruk, skogsbruk, fiske, gränshandel och den magnifika norrbottniska skärgården.

Kretsen/lokalavdelningen bildades 1989 och omfattar numera kommunerna Kalix, Haparanda, Överkalix och Övertorneå. Det är en gammal kulturbygd med stenåldersbosättningar i Saivaara i området kring Kärrbäck, i Fattenborg ovanför Töre samt i Överkalixtrakten. Haparanda är kulturhistoriskt sett ett intressant område, som spelade en viktig roll under första och andra världskriget och finska vinterkriget.

Här kan du uppleva naturens skönhet, vildmarkens och skogens tystnad, älvarnas fritt strömmande vatten och skärgårdens öar. Vandringslederna Skridfinnarleden och Nationalälvleden passerar genom myr- och skogsmark. Nationalälvarna Kalix och Torne älv erbjuder fantastiska fiskevatten. Nationalparken Haparanda skärgård och en mängd fina naturreservat finns i området.

Lokalavdelningen ordnar olika typer av aktiviteter främst utomhus, men studiebesök, föreläsningar och bildvisningar förekommer också. Vandringar i närområdet och den årliga skidturen till fjälls är alltid uppskattade. Ibland blir det samarrangemang med SNF eller Studiefrämjandet.

Efter STFs omorganisation av den lokala verksamheten 2013 blir du som STF-medlem inte automatiskt ansluten till den lokalavdelning där du bor utan du ska välja om och i vilken lokalavdelning du vill vara med. Är du intresserad av att bli medlem (om du inte redan är det!) i STF Östra Norrbotten är du välkommen att höra av dig till någon i styrelsen eller till STFs kundservice.

• 12 Sep - 13 Sep 2020

Vandringens dag - Muddus

Vandring i Muddus nationalpark. Dagstur eller två dagar med tältövernattning. Muddus (Muttos på samiska) nationalpark är de vida myrarna och djupa gammelskogarnas land. Här finns stora vattenfall, djupa...

Mer info angående tider, transport, utrustning och ev kostnad meddelas senare. Anmälan senast 6/9.

Medlem: Gratis

• 24 Okt 2020

Okt

Må Bra Dagen