STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning

STF Falköping Tidaholm Lokalavdelning - Dalavägen 8, 52162 Stenstorp

Våra kommuner

Falköping, Tidaholm

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Välkommen till STF Falköping Tidaholm. Vi innefattar kommunerna Tidaholm och Falköping. Inom regionen finns många vandringsleder, särskilt pilgrimsleder. Dessa går bland annat mellan klosterruinen i Gudhem till Varnhems klosterkyrka.

Hökensås utanför Tidaholm är ett paradis för alla fiskeentusiaster, men även bär- och svampplockning är attraktiva upplevelser. Runt Falköping finns de flesta megalitgravarna inom Västra Götaland. De är lätta att beskåda eftersom det finns flera stycken inom Falköping stad med gångavstånd från varandra. Falköpings kommun har flera vackra platåberg, varav mest kända är Mösse- och Ålleberg. Mösseberg är skidentusiasternas berg med flera nedfarter, men även olika motionsspår att använda på sommaren. Ålleberg har blivit känt för sin segelflygskola, särskilt sedan filmen med Alice Babs spelades in där.

Lokalavdelningen har många olika programpunkter både höst och vår med bland annat vandringar. Har en liten tävling varje år som kallas triplettvandring och den som har gått tre gånger är med och delar på olika priser. Företagsbesök och kulturaktiviteter ingår också i lokalavdelningens aktiviteter.

Varje vinter läser vi om ett speciellt område, nu senast Åland, vilket vi under sommaren gjorde en resa till och undersökte vad vi har läst om. Lokalavdelningen har cirka 100 medlemmar.

• 29 Maj

Haraberget Herrljunga hembygdspark

Haraberget Herrljunga hembygdspark ligger i vacker natur på sluttningen ner mot ån Nossan I parken finns flera äldre hus där berättelserna sitter i väggarna och där prylar och ting berättar om bygdens...

Lördag 29 maj. 10.00 Kostnad 70 kr för guidning och fika. Ansvarig och anmälan till Inga-Maj senast 24 maj 2020

Medlem: 70 kr

• 13 Jun

Årsmöte 2021

Ett enkelt styrelsemöte med enkel fika. Förslag till årsmötet ska vara tillsänt styrelsen senast 4 juni

Vi genomför årets årsmöte på ett corona anpassat sätt. Söndagen de 13 juni kl 15:00 Fritidslokalen S. Vilhelmsberg Intresseanmälan till Inga-Maj 0703752162 och Berit 0515-12899 senast 10 juni.

Medlem: Gratis

• 15 Jun

Rundvandring i Ekehagen

I Ekehagen finns rekonstruerade bostadsmiljöer från jägarstenåldern, bondestenåldern, bronsåldern och järnålder. Man kan övernatta i husen i byn och, paddla i stenålderskanot. (urholkad trästock)

Egen Kaffekorg Kostnad inträde 50 kr. Anmälan till Berit senast 8 juni 0515–12899 Åsarp 15/6 2020 kl.18.oo med Anders Josefsson som guide.

Medlem: 50 kr

• 28 Jun

Vandring i Forentorp

Vi vandrar i Forentorps området. Samling på parkeringen utmed skaravägen, Medtag egen ryggsäcksfika.

28 juni kl 18.00 Ansvarig och anmälan till Sture senast 23 juni 0515–15618/ 0701 509929.

Medlem: Gratis