STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 27 Nov

Bildvisning: Fåglar i nordvästra Skåne

Ulrik Alm visar sina fantastiska bilder och berättar om fåglar i nordvästra Skåne. Gäster och ev. övriga erlägger 60 kr i deltagaravgift.

Kaffe och fika. Anmälan SENAST 26/11 till Anita 0739 58 94 90

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 04 Dec

”Vinterdag vid Öresund” och grötfest

Vi ser på ett bildspel ”Vinterdag vid Öresund” och därefter äter vi god Ris á la Malta och kaffe med en smarrig kaka. Gäster och ev. övriga erlägger 90 kr i deltagaravgift.

Betala med jämna pengar!

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 90 kr

• 06 Jan 2020

Trettondags konsert 2020

Trettondags konsert med Tina Nordström, konferencier, Melena Laszio, mezzosopran, och Stefan Solyon, dirigent. Välkomna till njutning och avkoppling vid underbar musik.

Anmälan SENAST den 18 nov till Brigitte tel. 0761-11 39 67 eller brigitte.stj@live.se. Jämna pengar i kuvert till Brigitte före konserts början.

Medlem: 360 kr

Icke-medlem: 400 kr

• 22 Jan

Bilder från cykeltur Varberg - Kristiansand

Kolla på hemsidan för tid och samling information. Gäster och ev. övriga erlägger 40 kr i deltagaravgift.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr

• 26 Jan 2020

KÄNN DIG LITE HAPPY

Schlagersångaren Gunnar Wiklunds karriär 37 sångar och musik skall göra oss glada.

Anmälan SENAST 25 nov till Brigitte tel. 0761-11 39 67 eller brigitte.stj@live.se

Medlem: 180 kr

Icke-medlem: 220 kr

• 12 Feb

Årsmöte 2020 med lotteri och bildspel

På årsmötet blir det dragning av gratislotter, och en blidspel: Bilder och tankar från Pedjelanta nationalpark av Göran Olsson. Även ej STF-medlemmar är välkomna. För att ha rätt att fatta beslut måste...

Kolla på hemsidan för tid och samling information.

Medlem: Gratis

• 23 Feb 2020

ÄPPELKRIGET

En svensk komedi av Hasse Alfredson och Tage Danielsson om kriget mellan ett försök att exploatera natursköna Änglamark och äppelodlarfamiljen Lindberg som bekämpar projektet.

Ring till Brigitte tel. 0761-11 39 67 SENAST den 11 december

Medlem: 180 kr