STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 24 Aug

Aug

Vandring på Hallands Väderö

Vi vandrar runt ön och upplever den karga miljön utmed kusterna och fukten och grönskan inne på ön. Bra skodon rekommenderas. Medtag matsäck. Ej STF-medlem betalar 40 kr.

Lördag 24/8 kl 09.40 samlas vi i Torekovs hamn för att ta båten till ön. Anmälan till Anita senast 23/8 tel 073 95 89 490.

• 28 Aug

Aug

Vandring Domsten till Helsingborg

Vandringen är 14 km. Ta med busskort och matsäck. Info Anita Qvist 0739-58 94 90

OBS! Datum har ändrat till onsdag 28/8 kl 09.30

• 04 Sep

Stadsvandring i jugendkvarteren i Helsingborg

Du kommer uppleva en arkitekt- och kulturvandring i vacker jugendmiljö. Medhavd fika.

Samling: Olympia skolans P-plats