STF Norra Öresund Lokalavdelning

STF Norra Öresund Lokalavdelning - Kvarngatan 4, 26338 Höganäs

Våra kommuner

Bjuv, Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Svalöv

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen präglas av den nära kontakten mellan Helsingör och Helsingborg och det danska arvet är tydligt i arkitekturen. Närheten och de täta båtförbindelserna gör att både danskar och svenskar åker över sundet för att turista och arbeta.

STF Norra Öresund brinner för många olika typer av aktiviteter och de fem kommunerna inom lokalavdelningen tillhör alla en gammal kulturbygd. Landskapet ligger öppet för promenader, vandringar och cykelturer och det finns ett rikt utbud för kulturella utflyktsmål.

I Helsingborg vakar det gamla fästningstornet Kärnan över sundet sedan 700 år och bedårande Sofiero tar årligen emot turister från när och fjärran. I Landskrona lockar det mäktiga Citadellet och Borstahusens fiskeläge. Härifrån är det också enkelt att ta sig till natursköna Ven för att cykla och vandra och göra ett besök på Tycho Brahes Uranienborg. I regionen finns även Kullaberg med Kullabygden känt för sin rika keramiktradition. Än idag har många keramiker sina ateljéer på halvön. Det pittoreska Mölle lockar fortfarande badgäster och naturreservatet Kullaberg ståtar med hisnande klippor och spännande naturstigar utmed kusten.

Lokalavdelningen grundades år 1982.

• 03 Dec 2022

INSTÄLLT! Råådalens skiftningar Raus-Gantofta-Raus

Vandring c:a 7 km Raus-Gantofta. Stopp för lunch/fika till självkostnad (ej medhavd matsäck) i Dalstugan i Gantofta.

INSTÄLLT!

Icke-medlem: 50 kr

• 14 Dec 2022

Föredrag ”Staden Reykjavik” ersätts av stadsvandring i gamla Helsingborg

Vi kommer vandra från Billeplatsen-Stortorget-Norra Strandgatan-Kullagatan- Springpostgränd-Fågelsångsgatan-Konsul Olssons plats-till S:t Jörgens plats och se och höra historier om husen.

Obligatorisk anmälan till stf.torbjorn@hotmail.com senast 11 dec

Icke-medlem: 50 kr

• 13 Jan - 31 Mar 2023

Teatersäsong 2023

Unna er en trevlig upplevelse på Storan. Njut av en underbar föreställning. Följ med på en rundtur bakom kulisserna, och titta in bakom scener, besök verkstäder och få en inblick i enorma kostym- och rekvisitaförråd.

Medlem: Pris ej bestämt

• 27 Jan 2023

Föredrag: Tillträde förbjudet - industrihistoria i Skåne

Calle Bergendorff tar oss med på en fotografisk resa till svunna industrimiljöer i vårt Skåne. Hur ser det egentligen ut när tidens tand tar över sockerbruk, kakelfabrik,silos och spritan?

Fika ingår. Minst 20 deltagare.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 16 Feb 2023

Årsmöte 2023

STF Norra Öresund välkomnar och kallar medlemmar till Årsmöte 2023. Mötet avslutas med ett medlemslotteri med fina vinster i form av presentkort och STF produkter. Vi bjuder på förberedd fika. Varmt välkomna!