STF Östra Skåne Lokalavdelning

STF Östra Skåne Lokalavdelning - Österlånggatan 9 B, 29133 Kristianstad

Våra kommuner

Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Simrishamn, Tomelilla, Östra Göinge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen STF Östra Skåne sträcker sig över hela östra Skåne, från de vilda skogarna med sjöblänk och snapphanehistoria i norr till fantasieggande Ale stenar i söder och strandbranter som är som gjorda för drakflygning över stranden nedanför.

Norra delen av lokalavdelningens område heter Göinge och bär på minnen från en krigisk tid när svenskar och danskar kämpade om Skåne. Hovdala slott nära Hässleholm är ett turistmål med levande kultur i form av konserter, berättaraftnar och förevisningar. Natur och kultur är ständigt samverkande i Göinge med exempelvis Gumlösa kyrka, Nordens äldsta tegelbyggnad, och Vanås slott med sin rhododendronpark och världsberömda konstutställningar.

På sjön Immeln, mitt i stenriket med den svarta diabasen, kan du åka på kryssning med ett flodångarliknande fartyg till Harry Martinssons barndomstrakter. Om resan fortsätter söderut passerar du Skånes största sjö Ivösjön och Karl XV:s lustslott Bäckaskog med god mat, teaterföreställningar och konserter. Vid kusten söder om Bromölla finns Skånes enda skärgård och på Trolle Ljungby slott kan du utforska sägnen om hornet och pipan. Ett stycke därifrån kan du på ort och ställe avsmaka Åhus Absolut Vodka.

På Kristianstadsslätten finns det för Sverige unika biosfärområdet Vattenriket och staden Kristianstad med sin kulinariska inriktning Spirit of food. Längre söderut ligger Linderödsåsen med fantastisk utsikt över Hanöbukten och en milslång, badvänlig sandstrand. Även här ligger slotten som pärlor längs traktens vandrings och cykelleder: Vittskövle, Ovesholm, Maltesholm och Christinehov med sin industrihistoria och unika fossiler i Andrarums alunbruk.

På Österlen väntar fantastiska naturområden och nationalparker som Haväng och Stenshuvud, och kustsamhällen som Vitemölle, Kivik, Simrishamn och Skillinge. Överallt finner du konsthantverkare och trivsamma matställen.

Lokalavdelningen genomför en mängd aktiviteter för att erbjuda möjligheten att uppleva allt detta. Exempel på gemensamma utflykter är vandringar längs leder, cykelturer på vägar och gamla banvallar, kanotfärder och studiebesök. På utfärderna turas lokala aktivitetsledare med kännedom om hembygden om att visa sevärda smultronställen.

Lokalavdelningen grundades 1979 och har cirka 230 medlemmar.

• 16 Jan 2021

Vintervandring Bockeboda 2021.

Vandring på stigar och vägar i Bockeboda strövområde. Sträcka ca 5 km. Möjlighet till fika på Bockebodagården. Förbeställs!

Lördagen den 16 januari 2021. Samåkning från Naturums P-plats kl. 10:00. Samling vid Bockatorpets parkering kl. 10.30.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 16 Feb - 12 Maj 2021

STF Östra Skåne Årsmöte 2021.

STF Östra Skånes årsmöte.

Ändring av tid för årsmöte. Tisdagen den 11 maj kl. 17;30. Flyttas pga. rådande omständigheter till lokal som meddelas senare. Föranmälan för deltagande till Arna Östh senast 27 april 2021....

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis