STF Östra Skåne Lokalavdelning

STF Östra Skåne Lokalavdelning - Österlånggatan 9 B, 29033 Kristianstad

Våra kommuner

Bromölla, Hässleholm, Kristianstad, Osby, Simrishamn, Tomelilla, Östra Göinge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningen STF Östra Skåne sträcker sig över hela östra Skåne, från de vilda skogarna i norr med sjöblänk och snapphanehistoria till fantasieggande Ale stenar i söder med strandbranter, som är gjorda för drakflygning över stranden nedanför.

STF Östra Skåne grundades 1979 och omfattar sju kommuner; Osby, Östra Göinge, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Tomelilla och Simrishamn. Genom dessa kommuner löper etapper av Skåneleden och givetvis även andra vackra vandringsleder. Sydostleden, Sydkustleden, Sverigeleden och de nytillkomna lederna 101, 102 och 103 erbjuder trevliga turer för den som föredrar att cykla.

Norra delen av lokalavdelningens område är Göinge, som bär på minnen från en krigisk tid när svenskar och danskar kämpade om Skåne. Hovdala slott, nära Hässleholm, är ett turistmål med vandringsleder och erbjuder också kulturella och andra aktiviteter. Fina besöksmål är Gumlösa kyrka, Nordens äldsta tegelbyggnad, och Wanås slott med sin rhododendronpark och världsberömda konstutställningar.

I sjön Immeln, mitt i stenriket med den svarta diabasen, kan du paddla kanot. I denna trakt växte Harry Martinson upp. Om resan fortsätter söderut passerar du Skånes största sjö, Ivösjön, och Karl XV:s lustslott Bäckaskog. Bäckaskog erbjuder bland annat konserter. Vid kusten söder om Bromölla finns Skånes enda skärgård och på Trolle Ljungby slott kan du utforska sägnen om hornet och pipan. I Åhus, vid ålakusten kan du besöka Åhus Absolut Home och få en guidad visning.

På Kristianstadsslätten finns det för Sverige unika biosfärområdet Vattenriket med Naturum och staden Kristianstad med Sveriges lägsta punkt, 2.32 m under havsytan. Längre söderut ligger Linderödsåsen med fantastisk utsikt över Hanöbukten och milslång, badvänlig sandstrand. Här ligger slotten som pärlor längs traktens vandrings- och cykelleder; Vittskövle, Ovesholm, Maltesholm och Christinehov med sin industrihistoria och unika fossiler i Andrarums alunbruk.

På Österlen väntar fantastiska naturområden och nationalparker som Haväng och Stenshuvud samt kustsamhällen som Vitemölle, Kivik, Simrishamn och Skillinge. Överallt finner du konsthantverkare och trivsamma matställen. På Österlen finns en signaturled som sträcker sig från Andrarum till Nybrostrand. Sträckan är 93 km lång och erbjuder en varierad vandringsupplevelse, uppdelad i lagom etapper.

Lokalavdelningen genomför en mängd aktiviteter för att erbjuda möjligheten att uppleva allt detta. Exempel på gemensamma utflykter är vandringar längs leder, cykelturer på vägar och gamla banvallar samt studiebesök. På aktiviteterna visas sevärda smultronställen av lokala aktivitetsledare med kännedom om bygden.

• 01 Maj - 28 Aug 2024

Aug

Onsdagscyklingen

Börjar onsdagen den 1 maj. Vi cyklar varje onsdag i alla väder till och med sista onsdagen i augusti. Start vid f d Tivolibadet i Kristianstad kl 09.00. Info: Bengt Klingheim, 0702-900833 eller bengt@klingheim.nu

Onsdagscyklingen startar 1 maj. Avslut sista onsdagen i augusti.

• 24 Aug 2024

Aug

Vandring Hovdala - Avenbokar, hed, slott, slätt och sjö

Lördagen den 24 augusti. Samling kl 10.00 vid de stora informationsskyltarna vid infarten till Hovdalaområdet, cirka 1 km från slottet. En omväxlande vandring i de östra delarna av Hovdalaområdet, söder om Hässleholm. Rundan går på lättgångna stigar och grusvägar, utan branta backar och är cirka 8 km. Kom ihåg fikan! Info: Lotta, tel 0730-572881.

Önskar du samåka från Naturum i Kristianstad, tag kontakt med vandringsledare eller någon i styrelsen

• 14 Sep 2024

Bockeboda - Vandringens Dag

Lördagen den 14 september firar vi Vandringens Dag med en vandring i Bockeboda. Samling parkeringen Baslinjen – Långmossevägen kl 10.00. Kör Uddarpsvägen från Skepparslöv till infart på Baslinjen. Vi går på sydöstra delen av Bockebodaområdet. Paus för fika och sedan åter till parkeringen. Sträcka cirka 7 km. Info: Birgitta/Sven Malm 0702-532790.