STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stfsydvastraskane@stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Klagshamnsvägen 11 A, 21831 Bunkeflostrand

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 07 Dec 2019

Allsång på Malmö Opera med Rickard Söderberg

Kom och var med och sjung tillsammans med Rickard Söderberg och publiken och upplev den härliga stämningen när hela operan fylls med sång.

Ev tillkommer portokostnad.

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 08 Feb

Årsmöte 2020

Årsmötet äger rum på Kvarndala hembygdsgård i V Klagstorp med start kl 13.00.

Årsmötet är en viktig angelägenhet för alla medlemmar. Boka därför datumet redan nu. Mer information kommer längre fram.

Icke-medlem: Gratis

• 15 Mar 2020

Operetten Orfeus i underjorden

Jubileumssäsongen 2019/20 ger Malmö Opera en efterlängtad operett och det blir Orfeus i underjorden av Jaques Offenbach. Medverkar gör bland andra Rickard Söderberg, Loa Falkman och Marianne Mörck.

Portokostnad kan tillkomma. Föreställningen börjar kl 16.00. Kom i god tid.

Medlem: 505 kr

Icke-medlem: 555 kr

• 29 Mar 2020

Studiebesök på häktet och smedjan i Klörup 2020-02-29

Vi startar med att besöka och bli förevisade "Tjyvaholled" eller mera korrekt Häradshäktet i Klörup. Det minner om den tid då Klörup var tingsplats i Skytts härad. Strax intill finns byns välbevarade...

OBS! Aktiviteten äger rum lördagen den 29 februari 2020 (STF:s system klarar f n inte av att ange detta datum, felsökning pågår) Byn Klörup ligger strax intill korsningen väg 101 o väg 108. Adressen...

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Maj 2020

Vandring Vieåleden

12 km lätt vandring på Vieåleden. Beräknad vandringstid 4 - 4½ timme. Vägbeskrivning: Kör till Vittsjö. I Vittsjö tar ni höger vid skylt Verum/Osby. OBS! I Verum tag höger vid skylt Osby. Fortsätt...

Ha bra fotbeklädnad. Det kan vara blött på vissa partier.

Icke-medlem: 50 kr