STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stf.sydvastra.skane@la.stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Spårsnögatan 33, 22638 Lund

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 31 Jul

2024

Vandring på Kullahalvön, från Mölle över Himmelstorpet till Jonstorp, 31/7, ca 18 km

Vi startar vandringen vid Mölle busstation och tar genvägen till Arild. Vi vandrar förbi Mölle kapell samt Himmelstorpet. Från Arild vandrar vi på Skåneleden och passerar Skäret, Svanshall och Rekekroken. Vi avslutar vandringen i Jonstorp. Vandringen är mycket varierat och delvis kuperat. Vi gör 2 pauser. Om vädret och tiden tillåter, finns det möjlighet till ett bad.

Vi samlas på Mölle busstation kl 10.15. Avresa från Lund C kl 08.24 och från Malmö C kl 08.12 med Öresundståg 1026 till Helsingborg C. Från Helsingborg C, läge H, tar vi Skåneexpressen 11 till Höganäs. Därefter byter vi till Regionbuss 222 till Mölle. I Mölle är vi framme kl 10.10 Hem åker vi från Jonstorp Centrum kl 16.30 Senaste dagen för anmälan: 28 juli

• 14 Aug

Vandring på Blåvingeleden 14/8, Brösarp till Maglehem, ca 16 km

Vi startar vandringen vid busshållplatsen Brösarp Torparebron och vandrar till en början på Skåneleden norrut tills vi möter Blåvingeleden. På Blåvingeleden vandrar vi mot den idylliska Drakamöllan som ligger i Drakamöllan naturreservat. Vi vandrar vidare genom flera naturreservat som Kumlan, Möllegården och Lillehem. Vi passerar Askebjär, högsta toppen i området och vandrar även på delar av Kumlaleden samt delar av den vita leden. Vi avslutar vandringen vid busshållplatsen Maglehem Lillehem. Vandringen är mycket varierat och kuperad med många stättor. Vi vandrar genom unika sandstäppsmiljöer, vidsträckta gräshedar och vacker bokskog. Vi hoppas också på att se ljungen blomma.

Samling: : Busshållplats Brösarp Torparebron kl 10.30. Avresa från Lund C kl 8.30 med Skåneexpressen 5, läge O, mot Tomelilla/Simrishamn. I Tomelilla byter vi till Skåneexpressen 4, åker till Brösarp bussterminal och sedan åker vi ytterligare en hållplats med Skåneexpressen 3 till Brösarp Torparebron. Framme där kl. 10.24

• 18 Aug

Vandring på Ven (Pärlan i Öresund), 18/8, 14 km

Vacker vandring runt Ven, på bl a grusvägar med några backar annars lättvandrat, ca 14 med vidunderlig utsikt över den svenska och danska kusten. Vi tar oss igenom ett artrikt naturreservat, förbi kultur- och vetenskapshistoriska spännande platser. Medtag matsäck för fikapauserna.

18/8 Ven Samling vid Ven Färjan kl.9.15 pris färja 96 SEK avgång färja 10.00 Biljett löser var och en via Ven trafikens hemsida Anmälan lerken@telia.com 13/8

• 25 Aug

Ångtåget på Österlen och vandring S:t Olof till Brösarp, 25/8, 19 km

Efter tågresan kommer vi sedan att vandra tillbaka till Brösarp genom Österlens vackra natur. Vi tar två pauser under vandringen så tag med matsäck. Vandringen tar cirka 6 timmar och är lättgången.

Vi samlas kl 09:45 vid Brösarps station för att klockan 10:00 ta Ångtåget mot St: Olof. Efter cirka en halvtimme är vi framme efter en vacker resa på smalspårsbanan. Vandringen tar ca 6 timmar. Anmälan: senast 20/8 till Anders Holmgren på 0708306399 eller anders.holmgren55@gmail.com Kostnad: Ca 110 kr för tågbiljetten per person, som vi köper in gemensamt. ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

Medlem: 110 kr

Icke-medlem: 160 kr

• 08 Sep

Vandring vid Sjöbo-Ora, 8/9, 17 km

En vandring i Sjöbo-Ora i varierad terräng med en del backar. andringen beräknas ta 5 timmar. Vi kommer att ta 2 pauser, så medtag matsäck.

Samling Vid Friluftsfrämjandet stuga Östergatan 50 Sjöbo kl. 10.00 Anmälan lerken@telia.com senast 2/9. **********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

• 19 Sep

Joyride the Musical på Malmö Opera, 19/9

Joyride the Musical är en nyskriven feelgood-musikal med musik av legendariska popduon Roxette med världspremiär på Malmö Opera i september 2024. En oförglömlig bergochdalbana full av glädje, humor, storslagna nummer, upptempolåtar och powerballader. Duon Roxette, Marie Fredriksson och Per Gessle, har sålt över 80 miljoner album. Låtar som Listen To Your Heart, It Must Have Been Love och The Look har toppat listor världen över. Nu ligger de till grund för en musikal, där handlingen är baserad på den engelska succéförfattaren Jane Fallons relationskomedi Got You Back! Ikoniska musikvideor Med enastående sångare, dansare, episk scenografi och videoprojektioner, bygger den engelska stjärnregissören Guy Unsworth och scenografen David Woodhead upp en värld inspirerad av Roxettes ikoniska musikvideor och 90-talets modescen. För dem som var med på tiden det begav sig blir det en nostalgitripp med många referenser (och ”easter eggs” för de största fansen). För dem som upptäckt Roxette på senare år, eller aldrig hört deras låtar, blir musikalen den ultimata introduktionen till bandet som var 90-talets regerande mästare i glada upptempolåtar och smäktande powerballader. Malmö Opera kontaktade Per Gessle Som låtskrivare är Per Gessle involverad i framtagningen av musikalen. Gessle är popfenomenet som inledde sin karriär i slutet av 70-talet som…

Jag har reserverat 19 platser till Joyride the musical torsdagen den 19 september 2024 kl. 19,00. Jag har 11 biljetter som kostar 574 kr med vår rabatt och jag har 8 biljetter för 502 kr. Alla är på rad 20 till höger i salongen, de billigare ligger lite längre ute mot höger. Era anmälningar tas emot i turordning. Jag påminner er när det är dags att betala. Anmäl intresse senast 15 juli 2024 till: Per Sjögren 0706 – 89 13 34 pelle@sjoegren.se Betalning sker också senast 15 juli 2024 till: Swish 123 54 47 990 STF Sydvästra Skåne Bankgiro 391 – 2409 STF Sydvästra Skåne Vi anmälan ange vilken föreställning och biljettyp som önskas, namn, telefonnummer, ev medl nr STF önskar namnen på samtliga personer som kommer. Medlemskap i STF är inget krav. Biljetterna mejlas ut till den mejadress ni uppgett i god tid före speldagen eller överlämnas utanför Operan på speldagen vid fontänen framför entrén eller efter annan överenskommelse. Jag bekräftar så fort jag kan / Pelle

Medlem: 574 kr

• 22 Sep

Vandring kring Vittsjö, 22/9, ca 23 km

Den här långa vandringen, 23 km, ca 7 timmar startar vid Vittsjö station och tar oss på omväxlande stigar, grusvägar och leder i en slinga med högst varierande natur. Vi kommer att gå över Hemmeströ mosse och avsluta längs med Vittsjö strand Vandringen kräver vana vid längre vandringar, ta med matsäck, vi kommer att göra 2 pauser för att styrka oss längs leden.

Vi samlas klockan 10:00 vid Vittsjö station som nås via väg 17 mellan Hässleholm och Markaryd. Anmälan till anders.holmgren55@gmail.com eller på 070-830 63 99. Anmälan senast 17/9. **********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

• 20 Okt

Okt

Vandring vid Snogeholmssjön, 20/10, 17 km

I Snogeholm strövområde möter du ett skiftande landskap med sjöar, sandiga hedar, öppna fälader, blöta alkärr, skir lövskog och mörk granskog. Vandringen går på skogsstigar och skogsvägar och genom någon kohage och är ca 17 km. Området är mycket rikt på hjortdjur.

Vi samlas klockan 10.00 vid parkeringen vid Fiskarhusvägen lite norr om Snogeholms slott. Vandringen beräknas ta 5 timmar Vi kommer att ha 2 pauser, så medtag matsäck Anmäl senast 15/10 till Bengt Lerkén, lerken@telia.com ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

• 04 Dec

Così fan tutte på Malmö Opera, 4/12

Così fan tutte, skriven 1790, är en överraskande modern opera Drama på IKEA I uppsättningen som spelas på Malmö Opera har vi skruvat fram klockan till nutid. När ridån går upp befinner vi oss på IKEA – en plats där drömmar om det perfekta livet väcks, och en hel del drama mellan shoppande par utspelar sig. Alltför många upptäcker att drömmen, som visas i möbelvaruhusets utställningsrum, snabbt förvandlas till krass verklighet och frustration när de kommer hem: Manualen är otydlig, man hittar inte stjärnmejseln och det fattas två skruvar. Lite som att få ihop en kärleksrelation faktiskt. Men på något sätt brukar man ändå få ihop den där soffan till slut. Handlingen i korthet Alfonso arbetar på IKEA. Efter många år i jobbet har han blivit cynisk. Han är trött på alla ungdomar som går omkring med blågula kassar och lyckliga leenden, hand i hand med sina framtida ex. Så han beslutar sig för att utmana några av dem. Tillsammans med kollegan Despina slår han vad med två unga män, Ferrando och Guglielmo, att deras flickvänner, Dorabella and Fiordiligi, lätt skulle låta sig förföras av andra. Männen antar vadet – deras flickvänner skulle självklart aldrig vara otrogna! Från IKEA följer…

Jag har reserverat 19 platser till Cosi fan tutte onsdagen den 4 decemberber 2024 kl. 19,00. Jag har 11 biljetter som kostar 553 kr med vår rabatt och jag har 8 biljetter för 497 kr. Alla är på rad 20 till höger i salongen, de billigare ligger lite längre ute mot höger än de dyrare. Malmö Opera vill ha betalt 8 veckor före speldagen och vi i STF behöver 1 vecka på oss för att ordna betalningen därför blir tiden för anmälan och betalning så tidig. Samtidigt kan jag lämna tillbaka de biljetter som inte går åt utan kostnad för oss. Era anmälningar tas emot i turordning Jag kommer att påminna er som reserverar platser om att det är dags att betala när vi närmar oss tiden för det. Om intresse finns, anmäl er senast 1 oktober 2024 till: Per Sjögren 0706 – 89 13 34 pelle@sjoegren.se Betalning sker också senast 1 oktober 2024 till: ******Swish 123 54 47 990 STF Sydvästra Skåne ******Bankgiro 391 – 2409 STF Sydvästra Skåne. Ange vilken föreställning det gäller /Pelle