STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stf.sydvastra.skane@la.stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Spårsnögatan 33, 22638 Lund

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 25 Maj

Vandring vid havet norr om Landskrona, lördag 25/5

Lördagen den 25 maj gör vi en rundvandring med start i Borstahusen norr om Landskrona i en vacker kuperad terräng med fin utsikt utöver havet. Förhoppningsvis är rapsfälten gula vid denna tid. Vandringen är ca. 1 mil lång och tar ungefär 4 timmar med fikaraster. Ta med fika.

Vi samlas på parkeringen vid kiosken i Lill-Olas, Borstahusen kl 10. *** Anmälan senast den 23/5 till peder.jonsson1@telia.com, ** Maila namn, mobilnummer på de som kommer. ** Vandringsledare; Peder (070 2167716) & Dössa

• 26 Maj

Vandring på Jällabjär och Eneskogen, söndag 26/5

En fantastiskt vacker vandring på Söderåsens sluttningar, där vi ser rester efter gamla vulkaner och 2000 åriga Eneträd. En varierad vandring mest på skogsstigar men även en del grusvägar. Vi kommer att ta två pauser för att äta medhavd matsäck. Vandringen är, 17 kilometer lång och tar cirka 5 och en halv timme. Vandringen innehåller en del stigningar så en god vandringsvana gör dagen lättare att komma igenom.

Vi samlas klockan 10:00 vid Jällabjärs naturreservat. Från väg 13 mellan Röstånga och Billinge i höjd med Röstånga kyrka, tag av på Långarödsvägen och följ skyltar till naturreservatet. Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren. *********** Anmälan till: anders.holmgren55@gmail.com eller på tel: 070- 830 63 99. Anmälan senast 22/05

• 01 Jun

Vandring vid Stenestad, Maglaby, 1/6

Vi vandrar mellan kulturhistoriskt intressanta byar och små samhällen med namn som Kohus, Eninge Mosshult med mera. Vandringen går på gamla vägar och stigar, mestadels i skog som står i småkuperat landskap. Vi kommer att ta två pauser så tag med egen matsäck. Vandringen passar de som har en viss vandringsvana och således kan njuta av dagen.

Lördagen den 1 juni vandrar 21 kilometer och det tar cirka 6 timmar. Vi samlas klockan 10:00 vid parkeringen öster om Stenestads kyrka. ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren. Stenestad nås från Kågeröd, alternativt på landsvägen mellan Vram och Ljungbyhed. Anmälan till: anders.holmgren55@gmail.com eller på tel 070-830 63 99. Anmälan senast 29:e maj

• 09 Jun

Vandring i Skrylle på Skåneleden, 9/6

En vandring på skåneledens Skryllerunda ca 16 km. Vandring på skogsstigar och skogsvägar och turen tar ca 5 tim inklusive pauser.

Samling vid Dalby Stenbrotts parkering kl. 10 Buss 160 från Lund och SkåneExpressen 8 från Malmö stannar vid hållplats knivåsen på väg 11 och därifrån är det 1.5 km promenad till samlingsplatsen. ***********Om du önskar samåka, så finns på Facebook: Samåkning STF Sydvästra Skåne, eller ta kontakt med vandringsledaren.

• 15 Jun

Aktivitetsdag på Kullatorpet 2024

Vi börjar dagen vid 9.30-tiden med medhavd frukost där vi planerar dagens arbete. På aktivitetsdagarna träffas vi både för att umgås, njuta av lugnet och sköta om Kullatorpet. Arbetet är beroende av väder och var och ens förmåga men kan vara alltifrån fönsterputsning och trädgårdsarbete till vedhuggning och målning. Dagen avslutas, för de som så önskar, med en gemensam måltid till självkostnadspris. Om vädret tillåter kan det bli tillfälle till en promenad i de härliga omgivningarna. Vi brukar hålla på som längst till ca kl 15. Väl mött!

Anmälan görs till ansvarig för aktivitetsdagen: *********** Lördag 15 juni anmälan till Bengt Dahlvig: kullatorpet99@gmail.com senast onsdag 12 juni

• 21 Jun

Midsommar på Kullatorpet, 21 juni

Vill Du fira midsommar på i naturen där de enda ”störande” ljuden är fågelkvitter och vindens sus i trädkronorna? Då är Du välkommen till KULLATORPET! Vi hjälps åt med dukning och disk. Efter midsommarsillen, potatisen och gräddfilen gör vi en kortare vandring och vid återkomsten till torpet så blir det kaffe och jordgubbstårta. Hjärtligt välkommen!

Välkommen med din anmälan till Birgitta Nilsson birnil03@yahoo.se eller 070 601 16 18 (gärna sms) senast den 14 juni. Anmälan är bindande och anmälningsavgiften på 50 kr ska vara betald senast 14 juni för vår planering. Resten betalas på plats Tid Midsommarafton 21 juni kl 14.00 Självkostnadspris + Kullatorpets besöksavgift (20 kr). OBS! Begränsat deltagarantal!

Medlem: Pris ej bestämt

• 23 Jun - 29 Jun 2024

2024

Resa till Vålådalen med STF Sydvästra Skåne och Svenska Fjällklubben Sektion Syd, 23-29/6

Vi gör en resa till Vålådalen den 23 till 29 juni. Vi har preliminärt bokat ett antal dubbelrum på Tungårdens vandrarhem. Restaurangen är inte öppen under vår vistelse utan det är självhushållning som gäller. Det finns även tältplatser och ställplatser för husbil. Resan till Vålådalen bokas individuellt, det går att resa med Snälltåget eller SJ. Tågen går till Undersåker och därifrån finns anslutning till Vålådalen med transferbuss/taxi som man bokar tillsammans med resan. Vi planerar att erbjuda ett par vandringsalternativ per dag, en lite kortare och en lite längre vandring kommer att genomföras. Men man kan naturligtvis gå på egen hand. Om det finns intresse så genomför vi en studiecirkel där vi vid 4 tillfällen diskuterar Fjällvett och säkerhet som förberedelse för resan.

Intresseanmälan snarast helst innan den 2 mars till anders.holmgren55@gmail.com eller på tel 070-830 63 99. Jag återkommer sedan med datum för betalning. Priset per rum och natt är 1170 SEK, då ingår inte lakan och städning. Tältplats kostar 200 SEK per person och dygn Husbil med el kostar 450 SEK per dygn Enkelrum kostar 785 SEK per dygn med självhushåll samt 1725 SEK per dygn med halvpension Dubbelrum kostar 585 SEK per person och dygn med självhushåll samt 1425 SEK per person och dygn med halvpension.

Medlem: Pris ej bestämt

• 19 Sep

Joyride the Musical på Malmö Opera, 19/9

Joyride the Musical är en nyskriven feelgood-musikal med musik av legendariska popduon Roxette med världspremiär på Malmö Opera i september 2024. En oförglömlig bergochdalbana full av glädje, humor, storslagna nummer, upptempolåtar och powerballader. Duon Roxette, Marie Fredriksson och Per Gessle, har sålt över 80 miljoner album. Låtar som Listen To Your Heart, It Must Have Been Love och The Look har toppat listor världen över. Nu ligger de till grund för en musikal, där handlingen är baserad på den engelska succéförfattaren Jane Fallons relationskomedi Got You Back! Ikoniska musikvideor Med enastående sångare, dansare, episk scenografi och videoprojektioner, bygger den engelska stjärnregissören Guy Unsworth och scenografen David Woodhead upp en värld inspirerad av Roxettes ikoniska musikvideor och 90-talets modescen. För dem som var med på tiden det begav sig blir det en nostalgitripp med många referenser (och ”easter eggs” för de största fansen). För dem som upptäckt Roxette på senare år, eller aldrig hört deras låtar, blir musikalen den ultimata introduktionen till bandet som var 90-talets regerande mästare i glada upptempolåtar och smäktande powerballader. Malmö Opera kontaktade Per Gessle Som låtskrivare är Per Gessle involverad i framtagningen av musikalen. Gessle är popfenomenet som inledde sin karriär i slutet av 70-talet som…