STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stfsydvastraskane@stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Spårsnögatan 33, 22652 Lund

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 16 Jul 2022

Vandring Fjällfotasjön - Eksholmssjön

Vandring runt Fjällfotasjön och Eksholmsjön, längd ca 17 km. Vi vandrar på skogsstigar och skogsvägar och har två fikapauser på rundan.

Ta med matsäck för två fikapauser.

• 21 Aug 2022

Aug

Vandra på Ven

Vandring runt Ven med några backar annars lättvandrat, ca 14 km.

Man bokar sin biljett själv. Boka biljett från Landskrona med avgång kl 8.20 och från Ven med avgång kl 16.45. Bokning kan man göra via Ventrafikens hemsida, pris 90 kr enkel resa.

• 24 Sep 2022

Christinehof - Hallamölla

Vandring runt Christinehof slott till Hallamölla kvarn, längd ca 14 km. Vi vandrar på skogsstigar och skogsvägar, med två fikapauser.

Slottscaféet har öppet om man vill fika efteråt. Christinehofs parkering är numera avgiftsbelagd. Betalning av parkeringsavgiften sker via nedladdningsbar mobilapp eller via SMS-parkering (Parkster).