STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

stfsydvastraskane@stfturist.se

STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning - Spårsnögatan 33, 22652 Lund

Våra kommuner

Burlöv, Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge, Lomma, Lund, Malmö, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svedala, Trelleborg, Vellinge, Ystad

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Sydvästra Skåne Lokalavdelning

Öresundsområdet är ett område under stark utveckling som har påverkats av närheten till Danmark och kontinenten. Det är också ett område med mycket gammal historia och omväxlande natur.

Sydvästra Skåne präglas av det stora öppna landskapet med jordbruk och betesmarker. Området genomkorsas av större åsar som bidrar till det böljande landskapet. Lokalavdelningen är stor till ytan och folkmängden och omfattar Malmö, Lund, Eslöv, Trelleborg, Ystad, Burlöv, Lomma, Kävlinge, Höör, Hörby, Vellinge, Sjöbo och Skurup.

För medlemmarna finns det ett varierat programutbud. Det anordnas vandringar och kulturella aktiviteter både dagtid och kvällstid. Färdledarna väljer gärna att göra vandringar utanför lederna och områden som är natur och kulturhistoriskt intressanta. I januari går en vintervandring till raststugan Kullatorpet på Romeleåsen.

Det finns flera spännande utflyktsmål i regionen. Utgrävningar i Uppåkra har gett en ny bild av historien och Vikingabyn i Foteviken visar hur livet kunde gestalta sig på vikingatiden. I Lund finns Kulturhistoriska museet med samlingar och historiska byggnader. I Lund finns också domkyrkan med ett fint astronomiskt ur, samt ett av Sveriges äldsta och största Universitet. I Ystad finns kloster och klosterkyrka som är museum. Här finns även många av de gamla korsvirkeshusen bevarad i centrum av staden. Skånska slott och herresäten är ett känt begrepp och det finns ett stort antal slott inom området.

När det gäller stora nutida projekt och anläggningar kan man bl.a. nämna Öresundsbron till Köpenhamn, Malmö Live kongresscenter och konserthus och Sveriges högsta bostadshus Turning Torso, samt forskningsanläggningarna European Spallation Source (ESS) och Max IV-laboratoriet i Lund. Både Malmö och Lund är universitetsstäder, där Lund även har en tekniskhögskola (LTH).

I området finns ett flertal friluftsområden med både längre och kortare markerade leder. Skåneleden genomkorsar området med flera sträckningar både i inlandet och längs kusten.

Lokalavdelningen bildades 1966 som landets första krets inom STF på initiativ av Kjell Bille. Lokalavdelningen är stor och samlar cirka 500 medlemmar.

Raststugan Kullatorpet på Romeleåsen

Kullatorpet är en raststuga för allmänheten och för verksamheten inom Svenska Turistföreningen Sydvästra Skåne.

Kullatorpet från 1832 är en enkelt utrustad anläggning utan elström, men med fotogenbelysning och vedspis. Färskt vatten måste medtagas vid besök och det finns ett utedass. Kullatorpet är för dig som har matsäck med dig, men fullt utrustat självhushållskök finns om du vill laga till kaffe eller en måltid. Det finns en gillestuga med cirka 25 sittplatser och ett rum med maximalt 15 sittplatser.

Raststugan är öppen för besök mellan kl. 10.00 – 16.00 alla söndagar från mars till söndagen före midsommar, samt från sista söndagen i augusti till sista söndagen i november.

• 07 Nov 2020

Konst vid Snogeholm

Kom och var med på en trevlig vandring i Snogeholms strövområde. Turen är ca 10 km med huvudvikten på de fina konstföremål som är i skogen. Vi avslutar med ett stopp för grillning och trevligt umgänge.

Kom ihåg korven eller annat till grillen.

• 07 Nov 2020

Aktivitetsdag Kullatorpet

Välkommen till Kullatorpet för att hjälpa till med skötseln av vår mysiga raststuga. Vi börjar med att inta den medhavda frukosten för att sedan ta itu med små och stora arbetsuppgifter. Det finns alltid...

Vi samlas kl 09.30 på torpet. Anmälan görs till: OBS! Söndag 30/8: Marie Sehlin; marie_sehlin@hotmail.com alt 070-2325323 senast 27 augusti. Lö 19/9: Runa Einarsson; runa.einarsson@gmail.com alt...

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 15 Nov 2020

Höstpromenad i Alnarpsparken

Kom till Alnarpsparken och gå en lugn promenad bland ekorrar, fåglar och andra djur. Se hur årstiden påverkar naturen i kulturlandskapet. Vi passar på att fika tillsammans. Kom och prata lite och träffa...

OBS! Tyvärr ställs promenaden den 18 oktober in då ingen har anmält sig till den.

• 05 Dec 2020

Glöggmingel och hugg din egen julgran

Gör julgranshämtningen till något speciellt. Kom och mingla, drick lite glögg, kokkaffe eller annat gott och hugg julgranen i trevlig atmosfär hos Göran på Norregården i Dalby.

Ange antal personer samt kontaktuppgifter vid anmälan. Max 20 familjer.