Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stfsodrauppland@stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Uppland brukar kallas för slottens, herresätenas, runstenarnas och fornlämningarnas landskap av uppenbara skäl. Det finns därför mycket att upptäcka i vår omgivning. Här finns en härlig och omväxlande natur med skogar, sjölandskap och odlingslandskap.

Här finns också många historiska sevärdheter av olika slag, ett rikt kulturliv och ett blomstrande näringsliv i en folkrik och växande region. Tillgängligheten till Stockholm gör närområdet än mer intressant och ökar möjligheterna att hitta smultronställen av olika slag.

STF Södra Uppland bildades 1980 och har som upptagningsområde i första hand kommunerna Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna och Upplands-Bro. Vi har ca 200 medlemmar. Vår idé är att ordna prisvärda aktiviteter med kvalitet och med ett innehåll som på olika sätt kan vara medlemmarna till nöje och öka deras kunskap om vårt område. Vi ordnar därför studiebesök på företag och institutioner, utflykter till intressanta platser runt om i länet, vandringar i stads- eller naturmiljö med ett lärande innehåll och föreningsaftnar med intressanta bildvisningar. I de flesta fall anlitar vi kunniga guider för att få maximalt utbyte av aktiviteten. Det är alltså en blandad kompott där medlemmarna kan hitta mycket av intresse.

STF Södra Uppland har också fyra specialare som återkommer år efter år. Den första är att vi är faddrar till tre runstenar som vi tittar till, tvättar av och rapporterar tillståndet till Riksantikvarieämbetet. Den andra är kvällssegling Riddarfjärden runt. Den tredje är fjällverksamhet med studiecirkel och fjällvandring. Den fjärde är att vi, tillsammans med andra föreningar, ansvarar för Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet fyra söndagar om året, och det ger oss extra inkomster som används till att delvis subventionera deltagande i aktiviteterna.

• 12 Sep

Vandringens dag - Birgittavandringen

På vandringens dag beger vi oss till Upplands Väsby för att vandra Birgittavandringen, en pilgrimsvandring till heliga Birgittas minne. Birgittavandringen är ca 9 km lång och går mestadels på bekväma gångvägar....

Samling kl. 10.15 vid p-platsen vid Fresta kyrka, Upplands Väsby. Buss 545 från Upplands Väsby station kl. 09.58. Programansvarig: Anders Hörding, tel. 070-294 89 30.

Medlem: Gratis