STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stf.sodra.uppland@la.stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Uppland brukar kallas för slottens, herresätenas, runstenarnas och fornlämningarnas landskap av uppenbara skäl. Det finns därför mycket att upptäcka i vår omgivning.

Här finns en härlig och omväxlande natur med skogar, sjölandskap och odlingslandskap. Här finns också många historiska sevärdheter av olika slag, ett rikt kulturliv och ett blomstrande näringsliv i en folkrik och växande region. Tillgängligheten till Stockholm gör närområdet än mer intressant och ökar möjligheterna att hitta smultronställen av olika slag.

STF Södra Uppland bildades 1980 och har som upptagningsområde i första hand kommunerna Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna och Upplands-Bro. Vi har ca 400 medlemmar. Vår idé är att ordna prisvärda aktiviteter med kvalitet och med ett innehåll som på olika sätt kan vara medlemmarna till nöje och öka deras kunskap om vårt område. Vi ordnar därför studiebesök på företag och institutioner, utflykter till intressanta platser runt om i länet, vandringar i stads- eller naturmiljö med ett lärande innehåll och föreningsaftnar med intressanta bildvisningar. I de flesta fall anlitar vi kunniga guider för att få maximalt utbyte av aktiviteten. Det är alltså en blandad kompott där medlemmarna kan hitta mycket av intresse.

STF Södra Uppland har också några specialare som återkommer år efter år. Den första är att vi är faddrar till tre runstenar som vi varje år tittar till, tvättar av och rapporterar tillståndet till Riksantikvarieämbetet. Den andra är fjällvandring någonstans i Sverige. Den tredje är att vi tillsammans med två andra föreningar driver Naturkaféet på Väsby Gård på Järvafältet. STF Södra Uppland ansvarar för öppethållandet sex söndagar om året, och det ger oss extra inkomster som används till att delvis subventionera deltagande i aktiviteterna.

• 04 Aug - 10 Aug 2024

Fjällvandring i Vemdalen

Vemdalen ligger i Härjedalen och är en utmärkt och lättillgänglig utgångspunkt för fjällvandringar i olika riktningar. Vi åker till angränsande fjäll i Vemdalsskalet, Storhogna, Klövsjö, Sonfjället, Björnrike med mera och gör dagsturer. Fram till mitten av augusti är det oftast varmare och mer vädersäkert, men kom ihåg att vädret skiftar snabbt i fjällvärlden. Vi bor på Gästis Vandrarhem i Vemdalen i dubbelrum med toalett. Äter gemensamma frukostar och middagar. Vi samåker i egna bilar.

Anmälningsavgift 500 kr, betalas tillbaka i form av logiavgifter. Självkostnadspris för resor, logi och mat. Programansvarig/information: Mona Gillberg, 070-001 77 81 och Tage Eriksson, 076-830 76 36 Bindande föranmälan: Senast 4 maj på epost till mona.gillberg.54@gmail.com. Anmälningsavgiften betalas senast 4 maj till pg 25 02 43-3. Begränsat deltagarantal.

Medlem: Pris ej bestämt

• 18 Aug - 19 Aug 2024

Två dagar i Jädraås

Den lilla orten Jädraås i Gästrikland, ca 20 mil från Stockholm och ca 3 mil nordväst om Sandviken, har flera sevärdheter. Järnbruket med hytta och smedja är ett välbevarat industriminne, och vi får en guidad visning där direkt efter vår ankomst. Efter lunch på restaurang åker vi museitåg på Jädraås – Tallås järnväg med möjlighet till fika i Tallås. Man kan också besöka Erskine-ritade Skogsbyn. Kvällen och natten tillbringas på Jädraås herrgård, ett STF-vandrarhem där vi också äter en mindre måltid. Ta med lakan och handduk och eventuell frukost för övernattningen. Efter frukost (restaurang eller egen) åker vi till Wij trädgårdar i Ockelbo där vi får en guidad visning. I närheten finns också ett gammalt valsverk som den intresserade kan besöka.

Självkostnadspris. Cirka 1200 kr för bruket, tåget, logi, kvällsmåltid, Wij. Resan och övriga måltider tillkommer. Samling 18 augusti kl. 10.15 vid Jädraås bruk. Samåkning i bil. Programansvarig: Gerd Wiklund, sms 070-157 08 74. Bindande föranmälan till Gerd, gerd.wiklund@gmail.com eller sms, senast 30/3. Meddela om du har extra plats/vill ha plats i bil.

Medlem: Pris ej bestämt