STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stf.sodra.uppland@la.stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Dagsturer

Birgittavandringen

Birgittavandringen är initierad av Fresta församling till minne av den heliga Birgitta, som troligen föddes i församlingen. Leden passerar moderna villor och gamla gårdar med historia, den för oss genom skog och odlingsmarker och stryker längs Norrvikens strand, där det är lämpligt att stanna till vid klippkyrkan och meditera lite. Fresta kyrka med alla sina runstenar är en sevärdhet i sig. Rasta gärna vid vandringens högsta punkt, Utsikten. Vandring på gångvägar, stigar, småvägar och villagator, barnvagn möjlig. Lämpliga utgångspunkter är Fresta kyrka eller Bollstanäs skola, varför det är möjligt att dela upp vandringen i etapper. Väl skyltat med vägvisning och information, vilket gör vandringen till en fin natur- och kulturupplevelse.

Längd: 9 km
Tid: 2-3 h
Sevärdheter längs leden: Fresta kyrka med runstenar, fågelkärret, Norrvikens strand, klippkyrkan, Utsikten.
Transport till leden: Buss från Upplands Väsby station till Fresta kyrka eller Bollstanäs skola.
Övrig information: Googla på Birgittavandringen! Info och karta.