STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stfsodrauppland@stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ordföranden har ordet

Man lär inte för skolan utan för livet, sas det. När man gick i skolan kanske inte det var helt trovärdigt, men så småningom kommer insikten att det nog är sant. Som turist har man nytta och nöje av de kunskaper i geografi och andra ämnen man skaffade sig i skolåldern och säkert har byggt på sedan dess. På vår resa genom livet tillägnar vi oss hela tiden nya kunskaper och erfarenheter som förhoppningsvis berikar oss på olika sätt. Det är roligt att bättra på det man redan kan och roligt att lära sig nya saker. Det är roligt att nyfiket snoka reda på fakta på egen hand, och det är roligt och lite enklare ta del av andras kunskaper. Den dag vi slutar att intressera oss för nya saker är det dags att tänka på refrängen.

Den verksamhet vi i STF Södra Uppland ägnar oss åt är en sorts turistande i närmiljön med lärande inslag. I höst har vi flera studiebesök och vandringar där kunniga guider berättar om sina ämnen och visar oss stadsmiljöer, hantverk eller industrimiljöer. En del av detta är historiskt material, men mycket är också högaktuell nutid. Också vandringar och cykelturer innehåller stopp med information om vad vi ser i form av intressanta byggnader, fornminnen, fåglar och blommor eller vad det nu kan vara.

Jag tjatar alltid om att ni medlemmar kan komma med förslag till aktiviteter som är intressanta, alternativt ställa upp själva på något sätt. Det lönar sig. Stadsvandringen i Sigtuna och industribesöket på E.ON:s anläggning har tillkommit på detta vis, och det tackar styrelsen varmt för. Jag vet ju att ni medlemmar sammantaget har en enorm kunskap och ett enormt kontaktnät, så vi emotser fler idéer. De två nämnda aktiviteterna ligger helt i linje med vad vi brukar göra, men vad säger att linjen inte kan breddas? Mer enkla och korta vandringar av social karaktär, fler bildvisningar, fler studiecirklar, fler stadsvandringar i våra kommuner, någonting helt annorlunda?? Fältet är fritt

Som vanligt har vi plockat med några aktiviteter från våra grannar. Besök gärna deras hemsidor! Där finns mycket godis, och alla STF-medlemmar är välkomna i mån av plats.

Vi ses på aktiviteterna!
Anders Hörding