STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stfsodrauppland@stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ordföranden har ordet

Höstprogrammet är spikat! Även om ingenting blir helt som före Covid kan vi planera i förtröstan att aktiviteterna går att genomföra som tänkt, men vi vet ju också att viruset i någon variant ligger och lurar och kan ge bakslag. Vi anordnar några vandringar med eller utan guide, ett studiebesök, en vinprovning under sakkunnig ledning och en sedvanlig bildvisning som avslutning på året. Studera programmet, pricka för i almanackan och anmäl dig där anmälan behövs.

Våra vandringar är aldrig bara vandringar från punkt A till punkt B. De ska innehålla något annat, något lärande. Oavsett om vi anlitar utomstående guide eller leder vandringen själva berättas om kulturhistoria, natur och annat och berikar på så sätt vandringen. Dessutom är naturligtvis den sociala samvaron viktig. Vi har det trevligt på våra vandringar.

Vår ekonomi är numera god igen. Coronautbrottet gjorde att våra stora intäktskällor, bidraget från STF och inkomsterna från naturkaféet, sinade drastiskt respektive totalt. Vi räddades av en frikostig donation, men nu är allt normalt igen. Det innebär att vi kan erbjuda många aktiviteter gratis eller subventionerat för deltagarna trots att vi har kostnader för guider, lokaler och annat. Ju mer man deltar, desto mer subventioner åtnjuter man. Detta är återbäring på medlemsavgiften i STF.

Som vanligt tar vi gärna emot förslag till aktiviteter och är jätteglada om någon anmäler sig att hjälpa till på något sätt, t ex att leda vandringar eller jobba på naturkaféet.

Vi ses på aktiviteterna i höst!

Anders Hörding

Ordförande STF Södra Uppland