STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stfsodrauppland@stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ordföranden har ordet
Fram till mars 2020 trodde vi att Corona var ett mexikanskt öl, och det gäller fortfarande även om man numera inte tänker på öl när ordet nämns. Våren 2020 går till historien som den tid vi lärde oss en mängd nya ord som Folkhälsomyndigheten, Covid-19, pandemi, statsepidemiolog, flockimmunitet, Anders Tegnell.

Detta medförde, och medför i skrivande stund, begränsningar i våra möjligheter att leva normalt, bland annat att samlas i grupper, och troligen kommer detta att gälla under ganska lång tid framöver. Detta innebar för vår del att vi fick ställa in fem av våra aktiviteter under våren. Tack och lov hann vi med 40-årsjubileet innan bromsarna slog till.
Coronapandemin har medfört allvarliga konsekvenser för vår moderförening Svenska Turistföreningen. STF har därför tvingats dra ner på kostnaderna. Den åtgärd som direkt drabbar lokalavdelningarna är slopat ekonomiskt stöd, i vårt fall ca 10 000 kronor. Beslutet är högst förståeligt, STF är i ekonomisk kris.

STF Södra Uppland har genom åren haft god ekonomi, där de stora intäkterna kommit från STF-bidraget och från vårt arbete med Naturkaféet på Järvafältet. Vi har därför kunnat subventionera många av våra aktiviteter med dessa pengar. Vi har ju utgifter för guider, inträden, lokaler, fika och annat. Mycket av det har kunnat täckas av subventionerna, och då har deltagaravgifterna kunnat hållas nere på en rätt behaglig nivå. Nu har detta tillstånd förändrats i ett slag, vi har ebb i kassan och vi tvingas därför att öka deltagaravgifterna så att de täcker kostnaden för varje aktivitet. Det blir dock inga jättehöjningar, så vi hoppas att ni medlemmar kan stå ut med det.

Hur ser det ut framåt med lokalavdelningens ekonomi? Naturkaféet stängdes under våren men kan som det ser ut nu hållas öppet i höst men med ”hålla avstånd”. Frågan är hur gästerna tänker. Troligen blir det färre besökare och därmed mindre inkomster än vanligt, men i alla fall en bra slant till jul. Vi får alltså klara oss på det vi har, subventionerna av deltagaravgifterna förblir små och kassan måste byggas upp med hjälp av Naturkaféets kaffe och mackor.

Trots allt vill vi leva vidare, så vi har satt ihop ett höstprogram med många utomhusaktiviteter och bara ett par inomhus. Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska vi följa, dvs stanna hemma om du har sjukdomssymtom, håll avstånd och tvätta händerna, och då går programmet att genomföra. De aktiviteter som ställts in under våren hoppas vi kunna lägga in under våren 2021 då pandemin förhoppningsvis ebbat ut.

Härmed presenteras höstprogrammet 2020 med aktiviteter av olika slag. Läs, njut och pricka för i almanackan.

Anders Hörding

Ordförande STF Södra Uppland