STF Södra Uppland Lokalavdelning

Anders Hörding

stfsodrauppland@stfturist.se

Postadress

STF Södra Uppland Lokalavdelning - Dragonvägen 47, lgh 1501, 19474 Upplands Väsby

Våra kommuner

Sigtuna, Sollentuna, Upplands Väsby, Upplands-Bro

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ordföranden har ordet

Helt plötsligt fyller STF Södra Uppland 40 år!

Verksamheten startade alltså 1980. På den tiden hette det kretsar, vi fick således heta Södra Upplandskretsen. Alla STF-medlemmar, ca 5000, som bodde i våra fyra kommuner Sollentuna, Upplands Väsby, Sigtuna och Upplands-Bro kollektivanslöts till kretsen, vilket de flesta medlemmarna inte visste om samtidigt som kretsen inte kände till medlemmarna eller kunde kontakta dem på ett vettigt sätt.

STF:s dåvarande kretsansvarige Hans Nelsäter hjälpte till att bilda kretsen vid ett möte 30 september 1980, och en interimstyrelse tillsattes med Carl Ekborg som ordförande. Carl blev sedan kretsens första valda ordförande 1981

STF:s motto var ”Känn ditt land”. Översatt till krets borde det bli ”Känn din bygd”. Hans utvidgade raskt begreppet bygd till att omfatta svenska fjällen genom att visa bilder därifrån och berätta. Även om tyngdpunkten i våra aktiviteter sedan dess har legat i hemkommunerna och Stockholm har begreppet bygd utvidgats till att få global omfattning, från Svalbard i norr till Antarktis i söder, från Australien och Kina i öster till Anderna i väster. Vi har också bildmässigt varit på toppen av Mount Everest men än så länge inte dykt i havsdjupen.

2013 ändrades organisationen och namnet. Vi fick vårt nuvarande namn STF Södra Uppland, och nu måste STF-medlemmar aktivt välja att vara medlem också i lokalavdelningen. Det innebar att medlemsantalet plötsligt sjönk från ca 5000, de flesta okända och passiva, till strax under 200, varav kanske en fjärdedel var aktiva i den meningen att de deltog i någon aktivitet. Detta innebar att vi kunde identifiera och kommunicera med medlemmarna på ett helt annat sätt. Vi har nu mejladress till flertalet av de numera ca 350 medlemmarna och kan skicka höst- och vårprogram samt nyhetsbrev på ett sätt som inte fanns förut. Ändå har vi ett tjugotal medlemmar som inte har mejladress, eller i varje fall inte talat om att de har det.

Vårt tryckta program har funnits från början i samma A5-format, men utseendet har förbättrats betydligt i takt med teknikutvecklingen. Från början svartvitt utan bilder, numera i färg med bilder. De som vill kan prenumerera på programbladet till en årlig kostnad av 30 kronor och får då vår- och höstprogram per post. De flesta har valt att helt gratis få vårt program per mejl, men många vill ha prasslande papper i handen. Programmet trycks numera av Studiefrämjandet.

Programutbudet är sig faktiskt ganska likt. Det styrs ganska mycket av STF:s inriktning på natur och kultur, men båda begreppen är lite tänjbara. Det påverkas också starkt av vilka intressen och möjligheter programmakarna, dvs styrelse och programkommittéer, har haft, och slutligen också av utfallet av försök med program. Vi har t ex dålig erfarenhet av försök att göra aktiviteter för barn. Även skidåkning har förekommit på programmet men fått slopas i brist på både snö och deltagare. Vi vill också att varje aktivitet ska ha ett lärande inslag med beskrivning av byggnader, natur eller historia om det man iakttar, inte en ren vandring från A till B.

Med åren har vi fått några återkommande inslag. Våra tre runstenar har vi putsat varje år sedan 1991. Fjällstudiecirkel och fjällvandringar påbörjades 2009, segling på Riddarfjärden 2013. En lite udda verksamhet, skötsel av naturkaféet på Väsby Gård tillsammans med tre andra föreningar, påbörjades för vår del 2009. Det ger oss ungefär 5000 kronor om året i inkomst, och dessa pengar plöjs ner i verksamheten i form av subventionerat deltagande i aktiviteterna.

Återkommande är också föredrags- och bildvisningskvällen i början av december, ibland kallad kretsafton, ibland glöggafton. Temat är ofta en resa men kan också vara annat. Likaså har vi bildvisning i samband med årsmötet med inbjuden föredragshållare.

Eftersom vi geografiskt finns där vi finns har vi massor av intressanta mål för utflykter och studiebesök. Vi har naturreservat, nationalparker och skärgård inom räckhåll, vi har massor av muséer, institutioner och kyrkor att göra besök i, vi har guidats runt i slott och koja, vi har besökt industrier och andra företag. Med mera. Sedan starten 1980 har vi genomfört uppskattningsvis 700 aktiviteter.

Härmed presenteras vårprogrammet 2020 med aktiviteter av olika slag. Läs, njut och pricka för i almanackan. Titta också gärna på våra grannars hemsidor (STF Stockholm, STF Uppsala, STF Södertörn osv). Vi har tagit med en aktivitet från STF Stockholm Nordost i vårt program som en vink om att även andra gör bra program.

Anders Hörding

Ordf STF Södra Uppland