STF Stockholm Lokalavdelning

STF Stockholm Lokalavdelning - c/o 522, Renstiernas gata 23, 11631 Stockholm

Våra kommuner

Ekerö, Järfälla, Lidingö, Solna, Stockholm, Sundbyberg

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Stockholm Lokalavdelning

Stockholm är Nordens Venedig. Staden är byggd på öar och omgärdas av Mälaren och Östersjön. Och vattnet är så rent att det går att fiska i Stockholms ström och bada i Riddarfjärden.

För den som vill uppleva natur och skärgård är det enkelt att båtluffa eller färdas med turbåt till någon av de många skärgårdsöarna. Många är bebodda och erbjuder året runt-öppna krogar, hotell, vandrarhem och pittoreska lanthandlar. Andra öar lever öde och fängslar med sin karghet året om.

För den som är intresserad av att uppleva Stockholm från vattnet finns det stora möjligheter att göra havskajakturer i Stockholms skärgård eller paddla längs den gamla vikingaleden.
Vikingarna har även inspirerat till Vikingarännet som är ett arrangemang för skridskoåkare och går mellan Uppsala och Stockholm.

I Stockholmsområdet finns tre av Sveriges tolv världsarv, skyddat för kommande generationer: Drottningholm, Skogskyrkogården och Birka. Drottningholms Slott stoltserar med en unik och historisk miljö. Skogskyrkogården finns med som ett exempel på 1900-talets arkitekturarv. Birka, som anses vara Sveriges första stad, var en viktig hamn för internationell handel och sjöfart och grundades på 700-talet e Kr.

Unikt för Stockholm är även Tyresta nationalpark, som är den största orörda barrskogen söder om fjällen. De vackra natur- och kulturmiljöerna i Hagaparken och runt Brunnsviken är också ett populärt besöksmål. Området ingår i nationalstadsparken, även känd som Ekoparken, tillsammans med Ulriksdal, Djurgården och Fjäderholmarna.

Som besökare i Stockholm har du även tillgång till över hundra museer och attraktioner. Allt från det världsberömda Vasamuseet och det ursvenska Skansen till mindre kända guldkorn som Thielska galleriet och Strindbergsmuseet.

Lokalavdelningen grundades år 1973 och är Sveriges största lokalavdelning med cirka 1000 medlemmar.

• 14 Mar

14 MARS, SKEPPSHOLMEN - KASTELLHOLMEN MED GUIDE, CA 3 KM

Efter samlingen vid STF Skeppsholmens vandrarhem, nära af Chapman, kommer vi i lugn takt ta oss runt både Skeppsholmen och Kastellholmen. Vi blir guidade lättsamt i öarnas intressanta historik, byggnader, miljöer, och även vad vi ser av staden från holmarna. Vi avslutar senast vid 12-tiden, vid vandrarhemmet, där möjlighet finns att köpa fika, m.m. Kläder efter väder, grova skor, ev värmande förstärkningsplagg, och regnplagg.

Ev ändringar, se alltid hemsida och facebook. Samling: STF Skeppsholmens vandrarhem (vid skeppet af Chapman) kl.10.00. Kom i tid!

• 23 Mar

23 MARS, HAMMARBYHÖJDEN – NACKA STRAND - NYBROKAJEN, CA 9 KM + BÅTRESA

Toppbestigning, strandpromenad, nya kvarter och skärgårdsbåt – allt under samma promenad! Vi vandrar från starten upp till platån vid Hammarbyhöjden, därifrån hela vägen ner till Lilla Sickla gård, upp genom Sickla och Nobelbergets nya kvarter, längs vattnet i Svindersviken bort till Nacka Strand. Därifrån tar vi färja in till Nybrokajen där turen avslutas. Ungefär halvvägs stannar vi för fikapaus. Kan vara lerigt på Hammarbybacken, annars lätt vandring. Möjlighet att kliva av turen vid Sickla. Utrustning: Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift och SL-kort (alternativt pengar till färjan). Samling: Hammarbyhöjdens tunnelbanestation kl. 10.30. (Lämplig tunnelbana, grön linje 17, från T-centralen, ca kl. 10.10.)

Ev ändringar, se alltid hemsida och facebook. Samling: Hammarbyhöjdens tunnelbanestation kl. 10.30. (Lämplig tunnelbana, grön linje 17, från T-centralen, ca kl. 10.10.)

• 26 Mar

26 MAR, VISNING SPÖKSLOTTET - DE GÖMDA SAMLINGARNA

FULLBOKAT! Samling: Grindarna till Spökslottet Drottninggatan 116, kl 16.10 (visning 16.30-17.30) och kl 17.40 (visning 18-19) Avgiften betalas på plats via Swish 123 215 58 10

Medlem: 150 kr

• 26 Mar

26 MARS, VISNING SKANSENS KLÄDKAMMARE

Fullbokat! Varför finns det en samling dräkter och textilier på Skansen? Hur fungerar den tysta, visuella kommunikationen via kläder och vad säger plaggen om olika samhällsskikt och tidsperioder? Vi får en introduktion av dräkt- och textilenheten på Skansen och en genomgång av arbetslokalerna samt hur ett friluftsmuseum hanterar garderoben och de utmaningar de möter i reproduktion och historisk gestaltning. Vi kommer att få se delar av föremålssamlingarna med bland annat orginalplagg från 1790 – 1960. Ta chansen och följ med på denna unika visning av Skansens Klädkammare. Endast totalt 12 deltagare tas emot. Först till kvarn! Obs! Inträde till Skansen ingår inte i avgiften, och behöver inte lösas för att få tillträde till Klädkammaren

Fullbokat! Ev ändringar, se alltid hemsida och facebook. Samling: Utanför Hazeliusbacken 15 (ej inne på Skansens område).

Medlem: 100 kr

• 27 Mar

27 MAR, VISNING SPÖKSLOTTET - DE GÖMDA SAMLINGARNA

FULLBOKAT! Vi besöker Spökslottet (Schefflerska palatset) på Drottninggatan 116, ett stenkast från Odenplan. Det donerades till Stockholms universitet på 20-talet. Idag används 1700-talspalatset för arrangemang och möten. I byggnaden finns delar av universitets konstsamlingar, skulpturer, grafik, porslin och äldre inventarier som möbler, mattor och konsthantverk samt en Orreforssamling med konstglas. Konstsamlingarna används i utbildning, forskning, och för visningar. Samling: Grindarna till Spökslottet på Drottninggatan nr 116. kl 16.10 för den tidiga visningen (16.30-17.30) och kl 17.40 för visningen mellan 18-19. Kom i tid! Närmaste hållplats: 2, 4 och T-bana gröna linjer till Odenplan. På grund av stort intresse ordnar vi två extra visningar, 26/3 och 27/3. Dessa är de SISTA tillfällen för i år.

FULLBOKAT! Samling: Grindarna till Spökslottet - Drottninggatan 116, kl 16.10 (visning 16.30-17.30) och kl 17.40 (visning 18-19) Avgiften betalas på plats via Swish 123 215 58 10

Medlem: 150 kr

• 27 Mar

27 MARS, LILLSVED - STENSLÄTTEN/RINDÖ, CA 11 KM