STF Södertörn Lokalavdelning

STF Södertörn Lokalavdelning - Knopvägen 14, 13344 Saltsjöbaden

Våra kommuner

Haninge, Huddinge, Nacka, Tyresö, Värmdö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Södertörn Lokalavdelning

STF Södertörn omfattar fem kommuner i Stockholms läns södra och östra delar. Det finns förorter med betong och villor men också gamla byar och beteshagar, skärgård med stora och små öar och områden med ren vildmark.

Här ligger Tyresta nationalpark, Nackareservatet och många andra naturreservat. Sörmlandsleden passerar Tyresta by mot Rudans gård i Handen och Paradiset i Huddinge.

Den vackra skärgården upptar en stor del av området, värd att besöka både sommar och vinter. Bland 100-tals öar kan nämnas Möja och Nämdö i Värmdö, Ornö och Utö i Haninge och längst ut i havsbandet Huvudskär. I Dalarö finns Sveriges enda marina reservat, Dalarö skeppsvraksområde. Jordbro gravfält i Haninge är näst Birka störst i Stockholms län.

För den som är intresserad av industrihistoria och museer finns t.ex. Nyfors i Tyresö, kulturhistoriskt minnesmärke med anor från 1500-talet, Gustavsbergs Porslinsmuseum i Värmdö, Litografiska museet och Hagalunds Tvätterimuseum i Huddinge och Sveriges enda slagfältsmuseum HAMN i Nacka.

Här finns också slott, kyrkor och herresäten som Tyresö slott och Årsta slott. I Nacka ligger Stora Nyckelviken och Svindersvik, båda välbevarade rokokoanläggningar. Värmdö kyrka är en medeltida stenkyrka med mycket av sina medeltida träskulpturer i behåll.

STF Södertörn ordnar många vandringar, utflykter och studiebesök i närområdet men också vandringsresor, skidresor m.m. lite längre bort.

STF Södertörn bildades 2004 och har ca 550 medlemmar, i januari 2022.

• 23 Nov - 14 Dec 2022

Höstpromenader längs Gudöån, Långsjön och Lillsjön i Tyresö

Onsdagar hela hösten. Ta med fika. Samling 10.10 på bron över Gudöån. Anmäl dig till Ebba.

Välkommen med på promenad i Tyresö. Vi startar vid Gudö bro och går längs Gudöån, Långsjön och Lillsjön. Vi går i lugn takt, med eller utan stavar i två och en halv timme med en fikarast.

• 28 Nov

Höstpromenader i vackra Erstaviksskogen, Nacka

Vi går en lite raskare promenad med eller utan stavar i en och en halv timme på stigar och skogsvägar i vackra Erstaviksskogen. Hundar är välkomna.

Måndagar 5/9 - 28/11. Samling 9.30 vid Erstaviksbadets parkering, Saltsjöbaden. Ingen avgift. Anmälan till Kerstin.

• 29 Nov

Höstpromenader i skogen runt Fisksätra, Nacka

Vi går i en timme i lugnt tempo i skogen runt Fisksätra, med eller utan stavar.

Tisdagar 6/9 - 29/11. Samling 9.00 mellan monumentet och Fisksätra kyrka. Ingen avgift. Anmäl dig till Annika.

• 10 Dec 2022

Adventsvandring i Tyresö Slottspark

Adventsvandringen börjar med ett besök i Tyresö kyrka, som uppfördes under slutet av 1630-talet av Gabriel Oxenstierna. Därefter promenerar vi cirka 3 km i den vackra Slottsparken. Efter promenaden stannar...

Samling kl. 11.00 på parkeringen utanför Pilgrimscentrum, Kyrkvägen 6. Buss 875 från Gullmarsplan till Tyresö kyrka. Avgift 20 kr medlem, 40 kr icke medlem. Anmälan senast 3/12.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 12 Feb 2023

STF Södertörns Årsmöte 2022, i Huddinge

Söndag den 12 februari planeras STF Södertörns årsmöte i Huddinge. Än så länge preliminärt.