STF Uppsala Lokalavdelning

STF Uppsala Lokalavdelning - Källparksgatan 10D, Lgh 1203, 75432 Uppsala

Våra kommuner

Enköping, Håbo, Knivsta, Uppsala

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Uppsala som täcker kommunerna Enköping, Håbo, Knivsta och Uppsala kännetecknas av områdets månghundraåriga historia och den vackra naturen längs Mälaren. Alla kommuner i lokalavdelningens område är gamla kulturbygder med mycket att uppleva.

Här finns Upplandsleden och andra vandringsleder för att inte tala om de stigar som Carl von Linné gick med sina studenter på Herbationes. Parker och trädgårdar är också ett genomgående tema med allt från Carl von Linnés skapelser i Uppsala till Enköpings fantastiska parker. Även lokalavdelningen olika slottsträdgårdar och örtagårdar har ett stort värde. Runt Mälaren finns slott och herrgårdar som det magnifika Grönsöö slott och Wiks slott som från början var en medeltida borg. Ett annat slott är Skokloster som är en av Europas mest suggestiva och häpnadsväckande miljöer. Inom hela kretsområdet finns många vackra kyrkor. Många är medeltida med bevarade medeltida målningar.

Trakten är rik på fornminnen, byggnader och kulturhistoriska platser. I närheten av Enköping finns ett av Sveriges största hällristningsområden. Gamla Uppsala högar är välkända begravningsplatser. Här finns också ett friluftsmuseum som skildrar de välbärgade slättböndernas levnadsförhållanden under 1800-talets senare del.

Lokalavdelningen värnar om att medlemmarna ska lära känna sin hembygd, sin natur och sin kultur. Lokalavdelningen anordnar regelbundet aktiviteter på detta tema med stadsvandringar, cykelturer, studiebesök och vandringar i landskapet.

Lokalavdelningen grundades 1976 och har cirka 600 medlemmar.

• 01 Jun

Vandring på Ingegerdsleden, etapp Knivsta - Alsike

Vi fortsätter vandra ca 10 km på Ingegerdsleden och går från Knivsta till Alsike. Det blir en längre paus för medhavd lunch invid en sjö med badbrygga och minst en kortare paus. Etappen följer till större delen Upplandsleden genom skogspartier och längs mindre vägar och avslutas med 5-10 min längs en större väg. Svårighetsgraden är medel och deltagarna bör kunna gå cirka 10 km. Vandringen inkl pauser beräknas ta 3,5 - 4 timmar. Det kommer att finnas tid att besöka Alsike kyrka. Samling vid Knivsta station, västra sidan om järnvägen vid gång-/cykeltunneln. Från Uppsala kan du åka med buss 101 (hpl D1, kl. 9.15) eller tåg (SJ, kl 9.44 eller SL, kl 9.56) till Knivsta station. Anmälan till stf.uppsala@gmail.com

Icke-medlem: Gratis

• 04 Jun

Kartan och kompassen är mina bästa vänner! En kväll om att navigera i naturen!

Vill du ut och röra dig i okänd mark men behöver fräscha upp dina kunskaper om hur du ska använda karta och kompass? Grattis! STF Uppsala lär ut grunderna i att navigera i skog och på fjäll samt hur du planerar din rutt. På träffen tar vi upp vad man bör tänka på för att undvika att gå vilse, hur man hittar tillbaka om man tappat bort sig, samt skillnader mellan olika typer av kartor och skalor. Kursen riktar sig till dig som vill bli säkrare på att navigera i naturen och längs vandringsleder, tex i fjällen eller längs Upplandsleden. Du behöver kunna gå i lättare terräng och ha oömma kläder efter väder. Vi är utomhus hela kvällen och varvar teori och praktik. Anmälan är bindande och görs till stf.uppsala@gmail.com senast 2024-05-31. Begränsat antal platser (10 st). Uppge om du tar med egen kompass i anmälan. Samling: 2024-06-04 klockan 17:45 på parkeringen vid Sunnerstabacken i Uppsala. Vi slutar ca 20.00 eller när vi är färdiga

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 16 Jun

Vandra Upplandsleden etapp 1:0

Visste du att du kan vandra i fin natur från centrala Uppsala? Längs med etapp 1:0 vandrar vi i fin natur från Studenternas idrottsplats till Sunnersta. Så här i början av sommaren är det mycket att titta på och vi njuter av vandringen i lugnt tempo. TÄNK PÅ: Ta med egen dryck och något att äta till lunch. Vi bjuder på fika! ANMÄLAN OCH MER INFO: sara.beckman@upplandsstiftelsen.se eller tel. 070 586 03 21 SAMLINGSPLATS: Vi samlas bakom Studenternas IP, vid korsningen mellan Ulleråkersvägen och Sjukhusvägen. AVSLUT: Turen avslutas i Sunnersta, därifrån åker vi buss tillbaks till centrum. (bussbiljett betalar var och en själv) LÄS MER: Vandringen är 11,5 km och går på lättvandrat underlag.

Välkommen ut på en härlig försommarvandring! Är du ny i svensk natur och vill prova på att vandra och lära dig mer om vandringsleder i Uppsala? Då är det här vandringen för dig!

Icke-medlem: Gratis

• 01 Sep

Världens utemat – smakprov från olika länder

Vi bjuder in till en härlig matfestival där du får provsmaka utemat från flera olika länder. Vad sägs om Marockanskt myntate, eritreansk ktchaftft eller svenska utematsfavoriter? Kom och provsmaka och njut av en härlig dag ute tillsammans. VAR: Sunnerstaåsens friluftsområde. Vi håller till vid eldstäderna i Sunnerstagropen. TÄNK PÅ: Ta med egen tallrik, bestick och kåsa/ mugg. ANMÄLAN OCH MER INFO: sara.beckman@upplandsstiftelsen.se eller tel. 070 586 03 21

Kom och smaka på världens utemat!