STF Uppsala Lokalavdelning

STF Uppsala Lokalavdelning - Källparksgatan 10D, Lgh 1203, 75432 Uppsala

Våra kommuner

Enköping, Håbo, Knivsta, Uppsala

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Uppsala som täcker kommunerna Enköping, Håbo, Knivsta och Uppsala kännetecknas av områdets månghundraåriga historia och den vackra naturen längs Mälaren. Alla kommuner i lokalavdelningens område är gamla kulturbygder med mycket att uppleva.

Här finns Upplandsleden och andra vandringsleder för att inte tala om de stigar som Carl von Linné gick med sina studenter på Herbationes. Parker och trädgårdar är också ett genomgående tema med allt från Carl von Linnés skapelser i Uppsala till Enköpings fantastiska parker. Även lokalavdelningen olika slottsträdgårdar och örtagårdar har ett stort värde. Runt Mälaren finns slott och herrgårdar som det magnifika Grönsöö slott och Wiks slott som från början var en medeltida borg. Ett annat slott är Skokloster som är en av Europas mest suggestiva och häpnadsväckande miljöer. Inom hela kretsområdet finns många vackra kyrkor. Många är medeltida med bevarade medeltida målningar.

Trakten är rik på fornminnen, byggnader och kulturhistoriska platser. I närheten av Enköping finns ett av Sveriges största hällristningsområden. Gamla Uppsala högar är välkända begravningsplatser. Här finns också ett friluftsmuseum som skildrar de välbärgade slättböndernas levnadsförhållanden under 1800-talets senare del.

Lokalavdelningen värnar om att medlemmarna ska lära känna sin hembygd, sin natur och sin kultur. Lokalavdelningen anordnar regelbundet aktiviteter på detta tema med stadsvandringar, cykelturer, studiebesök och vandringar i landskapet.

Lokalavdelningen grundades 1976 och har cirka 500 medlemmar.

• 12 Jun

Vandring Upplandsleden - Skoklosterslingan 31:1

En vandring runt Skohalvön på 14,5 kilometer med start och mål vid Skokloster. Leden går på skogsbilvägar, trampade stigar förbi hagar, genom skog och längs Mälarstranden. Vi stannar och fikar samt äter...

Samling klockan 9.20 vid parkeringsplatsen nära busshållplatsen vid Skokloster slott.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr