STF Roslagens Lokalavdelning

STF Roslagens Lokalavdelning - Narvagatan 6A, 76131 Norrtälje

Våra kommuner

Norrtälje

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Med Roslagens magnifika skärgård och 13 000 öar, finns det goda chanser att du hittar din egen vrå. Här finns ett levande skärgårdslandskap med naturreservat, nationalparker och genuin skärgårdsbebyggelse.

Att besöka skärgården förknippas av många med sommar, sol och sköna klippbad. Men skärgården utmanar och förtrollar även andra tider på året. När isarna ligger spegelblanka är en tur på skridskor till ytterskärgården en oslagbar upplevelse. Det går att definitivt att njuta av Roslagen året runt.

En gång var Norrtälje en av Östersjöns mest populära badorter – känd för sin välgörande gyttja. Idag är Norrtälje Roslagens centralort och en idyllisk liten kuststad med genuin bebyggelse och gamla trähus från sent sjuttonhundratal, som Wallinska gårdarna vid lilla torget och Rådhuset på Stora Torget.

Bygden har stigit upp ur havet relativt sent. Gamla vattenvägar går fortfarande att följa. Husby Sjuhundraleden och Långhundraleden var en av vikingatidens två vattenvägar till den dåvarande huvudstaden Uppsala. Det finns spår av bebyggelse och mänsklig närvaro på många ställen längs leden. Här finns även många naturreservat att upptäcka. Ängsö nationalpark i skärgården bjuder på praktfull blomstring när alla orkidéerna blommar.

Roslagen kan upptäckas i såväl vandringskängor och ridstövlar som med ett metspö i handen. Till fots eller på cykel kommer du riktigt nära Roslagens natur, kultur och levande historia. Golftokiga har flera utmanande golfbanor i skiftande natur att välja bland.

Lokalavdelningen genomför varje år utflykter till intressanta sevärdheter i Roslagen.

Lokalavdelningen grundades år 1976 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 13 Okt 2021

Okt

Årsmöte

Vi hoppas att vi kan genomföra årets årsmöte till slut. I samband med årsmötet ser vi gärna att medlemmarna kommer med förslag på aktiviteter som vi kan genomföra. Vi har ett antal inplanerade, men det...

När: onsdag 13 oktober kl 18.30 – Föreningen bjuder på enkel förtäring. Var: Zettersténska huset, Faktorigatan 1, Norrtälje. Anmälan till: stfroslagen@stfturist.se eller tfn 076 828 21 68 senast 6 oktober.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 14 Okt - 01 Dec 2021

Okt

Besök Norrtelje Tidning

Följ med på ett besök på Norrtelje Tidnings redaktion. Vi får information om hur arbetet går till på en modern tidningsredaktion. Besöket tar ca 2 h.

När: Datum ej ännu fastställt, beroende på hur pandemin utvecklas. När datum blir bestämt visas det på vår hemsida. Var: Stora Brogatan 10, Norrtälje. Kostnad: 0 kr. Anmälan till stfroslagen@stfturist.se...

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis