STF Gotland Lokalavdelning

STF Gotland Lokalavdelning - LÄNNAPLAN 2, F, 62145 Visby

Våra kommuner

Gotland

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Gotland Lokalavdelning

Gotland är något av en sagoö och ett av Sveriges främsta turistmål. Orörda sandstränder, dramatiska klintsträckor, raukområden, fossilrika stenstränder, pittoreska fiskelägen, gotländska lövängen och orkidémarker lockar varje år hundratusentals besökare.

Gotlands isolerade läge mitt i Östersjön har bidragit till att bevara dess säregna kultur och språk, gutamålet, samt unika miljöer. Här hittar du både karga stenstränder och långsträckta badstränder där du känner sanden mellan tårna. Förutom otaliga lämningar från forn- och medeltid har Gotland hela 92 medeltida kyrkor, de flesta med bevarade kalkmålningar. Det mytomspunna Visby med sin stadsmur, kyrkoruiner och medeltida gatunät är utnämnt till världsarv.

Det nutida Gotland sjuder av liv med bland annat den uppmärksammade Almedalsveckan, medeltidsveckan, Bergmanveckan på Fårö och ett rikt utbud av kultur året runt. Många konstnärer, konsthantverkare, filmskapare och författare dras till Gotland.

Genom naturvandringar och kulturmöten i gemenskap vill STF Gotland förmedla den mångfald och rikedom Gotlands natur och kultur erbjuder. Du hittar våra aktiviteter i menyn till vänster, välkommen att följa med!

• 28 Jul 2024

Vandring på södra Hällarna

Jörgen Petersson visar oss vad som växer inom det fina området Södra Hällarna. Deltagandet är gratis.

Samling vid stora parkeringen strax söder om Leva Kungslador. Kortare vandring, även rullstolsburna kan delta.

Medlem: Pris ej bestämt

• 11 Aug 2024

Aug

Studiebesök hos Gotland Creamery

Vi besöker getfarmen i Mästerby, Ajmnunds, ser på gården och djuren och provsmakar ostarna i samband med lättare måltid.

Obligatorisk föranmälan senast 4 augusti till Kerstin Johansson 0701 - 51 02 20. I samband med anmälan även betalning.

Medlem: 500 kr

Icke-medlem: 500 kr

• 14 Sep 2024

Vandringens dag, Kustvandring

Vi vandrar en etapp längs nordvästra kusten mellan Visby och Harudden i Hall.

Etapp 3 på kustvandringen Visby Harudden (i Hall). Kostnaden beroende av ev. buss. Anmälan senast 10 dagar innan.

Medlem: Pris ej bestämt

• 06 Okt 2024

Okt

SEvärdheter i Tingstäde

Vi besöker olika sevärdheter i Tingstäde. Kyrkan, fästningen träsket, Polhemsgården mm.

Samling på parkeringen vid Tingstäde fästning

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr