STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 10 Nov 2021

Besök Silversmedjan Salsåker

Vi träffar Sigbritt Mann och får ta del av hennes arbete med silversmide som en fin kombination av konstnärligt skapande.

Onsdag 10 november. Anmäl och betala med swish senast 3 november till Eileen Hedström 070-272 0903. Fika ingår. Begränsat antal.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 18 Nov 2021

Besök på Höga Kustens Konsthantverk samt Skogs-Hilda

Vi besöker Inger Källdén på Höga Kustens Konsthantverk samt besöker Skogs-Hildas stenugnsbageri och café.

Torsdag 18 november kl. 11.00. Anmäl och betala med swish senast 11 november till Eileen Hedström 070-272 0903. Fika ingår. Begränsat antal.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 23 Nov 2021

Företagsbesök HS Vakuumplast Kramfors

Michael Törnlund tar emot. HS Vakuumplast AB är baserat i Kramfors och utför skärande legoarbeten i vakuumformning och purskum.

Anmäl senast 19 november till Åke Öberg 070-357 18 12. Begränsat antal deltagare. Företaget bjuder på fika.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 02 Dec 2021

Decembermys

Vi träffas för en trevlig samvaro inför julen. Föreläsare Palle Arnström visar bilder och berättar om sin resa "Paddling runt Sveriges kust".

Anmälan senast 23 november till Lillemor Jonsson 070-215 36 46. Jultallrik, kaffe och kaka ingår i priset. Lotteri (ta gärna med en vinst).

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 240 kr