STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 29 Maj 2022

Exkursion Villmyran

Leif Berglund guidar oss i naturreservatet. Vi räknar även den rödlistade nornan.

Söndag 29 maj. Samling Nordingrå kyrka kl 10.00. Anmälan senast 25 maj till Åke Öberg 070-357 18 12. Ta med eget fika.

• 04 Jun 2022

Vandring på Vildmarksleden

Vi åker vägen upp mot Trollvattnet och vandrar till Edsboskogens naturreservat. Tommy Söderholm guidar och informerar om lavarten långskägg samt om Utviks och Getbergs fäbodar. Vi fortsätter sedan till...

Lördag 4 juni. Samling parkeringen bakom OKQ8 i Ullånger kl 09.30. Anmälan senast 30 maj till Tommy Söderholm 070-218 48 95.

• 09 Jun

Vandring Valkallen

Vi går ca 2 km upp till Valkallen 240 m.ö.h. En lite lättare och en lite svårare väg finns att välja mellan. Den som vill kan sedan fortsätta till Halsviken.

Torsdag 9 juni. Samling parkeringen nedanför Valkallen, Lövvik kl 10.00. Anmälan senast 7 juni till Anki Sandberg 070- 525 15 02. Ta med eget fika.

• 15 Jun 2022

Studiebesök High Coast Airport

Peter Nilsson tar emot och guidar oss runt flygplatsen. Vi avslutar med medhavd fika.

Onsdag 15 juni. Samling utanför ingången till flygplatsterminalen kl 10.00. Anmälan senast 11 juni till Åke Öberg 070-357 18 12.

• 18 Jun 2022

Försommarresa till Skeppsmalen och Skagsudde

En utflykt till Örnsköldsviks rika natur och kulturmiljö med guide Anette Bodin.

Bussresa till Skeppsmalen och Skagsudde i samarrangemang med STFHärnösand. Begränsat antal.

Medlem: 500 kr

• 30 Jun 2022

Trädgårdstramp

Vi besöker åter en mysig trädgård. Den här gången åker vi till Lo där visar Hasse Wedin oss runt.

Torsdag 30 juni. Samling Dannero travbana kl 10.00. Kostnad inkl smörgås och dryck 100.-/medlem, 120.-/icke medlem. Anmäl och betala med swish senast 28 juni till Anki Sandberg 070-525 15 02.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 02 Jul 2022

Studiebesök Föreningen Lugnviksbilder

Per-Olof Sjödin guidar oss bland alla bilder från Lugnvik förr i tiden. Vi avslutar med fika, som STF bjuder på, i Anki Sandbergs fina trädgård.

Lördag 2 juli. Samling Lugnvikskiosken (stängd) kl 11.00. Anmälan senast 28 juni till Åke Öberg 070-357 18 12. Medlemmar har förtur. Begränsat antal.

• 29 Aug - 03 Sep 2022

Aug

Fjällvandring

Vi åker i år till Grövelsjöns fjällstation och där gör vi dagsturer med olika svårighetsgrad. Besöker även ett sommarviste för samer, där vi får info om samernas historia och sedan äter vi souvas mm.

Denna fjällvandring är FULLTECKNAD !!! (29/8-3/9. Anmälan senast 31 mars.Vi bor i tvåbäddsrum och samåker i egna bilar. Pris: 3705:-/person exkl mat och resa....

Medlem: Pris ej bestämt