STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 07 Aug

Hop-On-Hop-Off/Båttur och vandring

Vi åker med Höga Kusten-Båtarna från Ullånger till Docksta och vandrar sedan 14 km tillbaka till Ullånger utefter Höga Kustenleden.

Söndag 7 aug. Samling Ullångers båthamn kl 09.00. Ta med eget fika. Anmäl och betala med swish senast 3 aug. till Eileen Hedström 070-272 09 03.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 17 Aug 2022

Stordegersjön och Svartnäsets naturreservat

Vi besöker byn Stordegersjön. Ingrid Fahlén berättar om hur Arvid och Lovisa Häggkvist levde där för 100 år sen i väglöst land. Ingrid har skrivit en bok som det finns möjlighet att köpa. Efter att vi...

Icke-medlem: Gratis

• 25 Aug 2022

Skallbergsgrottan och tunnbrödsbakning Gideå

Vi åker till Gideå. Där utrustar vi oss med pannlampa och hjälm som vi hyr, var och en betalar, och går upp på Skallbergets naturreservat. Där uppe finns en smal skreva som vi klättrar ner i. Relativt...

Icke-medlem: Gratis

• 29 Aug - 03 Sep 2022

Fjällvandring

Vi åker i år till Grövelsjöns fjällstation och där gör vi dagsturer med olika svårighetsgrad. Besöker även ett sommarviste för samer, där vi får info om samernas historia och sedan äter vi souvas mm.

Denna fjällvandring är FULLTECKNAD !!! (29/8-3/9. Anmälan senast 31 mars. Vi bor i tvåbäddsrum och samåker i egna bilar. Pris: 3705:-/person exkl mat och resa. Max antal 14 personer. Medlemmar har förtur.)

Medlem: Pris ej bestämt

• 11 Sep

Svampexkursion

Vi plockar svamp som därefter artbestäms under ledning av konsulenterna Stig Norén och Björn Åström