STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 29 Jun 2021

Trädgårdstramp

Jeanette Boström visar oss runt och berättar om sina odlingar i sin grönskande oas i Forsån utanför Själevad.

Samling vid OK Ullånger kl.10.00. Anmäl och betala med swish senast 23 juni till Anki Sandberg 070-525 15 02. Inträde och fika ingår i priset.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 140 kr

• 01 Jul 2021

Utflykt Halsviksravinens naturreservat

Leif Berglund guidar oss i naturreservatet. Halsviksravinen är belägen i vackra Nordingrå. Ravinen har en intressant flora och ett rikt fågelliv.

Samling Nordingrå kyrka kl. 10.00. Anmälan senat 24 juni till Åke Öberg 070-357 18 12. Ta med eget fika.

Medlem: Gratis

• 11 Jul 2021

Utflykt Västeråsens naturreservat

Leif Berglund guidar oss i naturreservatet, där det bland annat finns en gammal bosättning och artrika ängsmarker.

Samling OKQ8 Finnmarksvägen Kramfors kl. 10.00. Ta med eget fika. Vi tänder grillen och bjuder på korv. Anmälan senast 7 juli till Åke Öberg 070-357 18 12.

Medlem: Gratis

• 14 Jul 2021

Båttur till Högbonden

Vi tar båten från Barsta kl. 10.00 till Högbonden. Guide Nathalie Nordén från Naturum Höga Kusten berättar om öns geologi, växt-, djurliv och dess kulturhistoria. Återresa från Högbonden till Barsta kl....