Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Högakusten Lokalavdelning

Ann-Christin Sandberg

stfhogakusten@stfturist.se

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 414 medlemmar.

• 07 Apr 2020

Att vara mjölkproducent

Vi bekantar oss med Gälingsberg AB - den stora mjölkgården i Träsk. Guide: Kari Hansson ev. också Hans Lockner. Kaffe serveras.

INSTÄLLT! t v

Medlem: 50 kr

• 26 Apr 2020

Vårvandring till Bråtan naturreservat, Berghamn

Vi gör en lätt promenad upp till en av avsatserna på berget. Sedan åker vi till avtaget mot Kärsviken, Berghamn.

Söndag 26 april. Samling vid ICA Torrom kl. 10.00. Guide och anmälan till Leif Berglund 070-225 55 07. Ta med eget fika.

• 09 Maj 2020

Vandring till Ringkallen

En vandring upp på Ringkallen, som är en delsträcka av Världsarvsleden. Det är en ganska lätt vandring.

Lördag 9 maj. Samling parkeringen Mannaminne kl. 10.00. Anmälan senast 6/5 till Tommy Söderholm 070-218 48 95

• 24 Maj 2020

Naturvistelse Sebäng

En stillsam vandring bland fåglar, trädslag och övriga växter.

Söndag 24 maj. Samling Nordingrå kyrka kl. 09,30. Kaffe serveras vid starten. Ingen föranmälan. Ta med eget fika.

• 07 Jun 2020

Vandring ED-leden

Vi vandrar vidare i Erik Daniels fotspår, sträckan Skiringen-Svedje och passerar två av kojorna han nyttjade.

Söndag 7 juni. Samling Östanö Rabarbercafé kl. 10.00. Guide Hans Öhman. Anmälan senast 4/6 till Hans Öhman 073-046 28 86. Ta med eget fika.

• 27 Jun 2020

Trädgårdstramp

Vi besöker två trädgårdar och börjar i Sandsvedjan, Ullånger. Där visar Kristina Brännmark oss runt i sin trädgård, som är under uppbyggnad och här bjuds vi på kaffe och kaka. Vi fortsätter sen till Salsåker...

Lördag 27 juni. Samling OKQ8 Ullånger kl. 10.00. Pris 150 kr, anmäl och betala med swish till Anki Sandberg 070-525 15 02 senast 22/6. Ta med eget fika.

Medlem: 150 kr

• 08 Jul 2020

Båttur till Högbonden

Vi tar båten från Barsta kl. 10.00 till Högbonden. Vår guide Anna Carlemalm från Naturum Höga Kusten, ska berätta om öns geologi, djurliv och dess kulturhistoria.

Onsdag 8 juli. Samling Barsta, Nordingrå kl. 10.00. Pris 250 kr, anmäl och betala med swish i förväg till Eileen Hedström 070-272 09 03 senast 1/7. Begränsat antal, avanmäl vid förhinder. Medlemmar har...

Medlem: 250 kr