STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 16 Sep 2021

Vandring Multråberget

Vi åker till Multrå och där vandrar vi upp till Multråbergets topp. Efter att vi njutit av utsikten intar vi vårt medhavda fika.

Torsdag 16 september kl.10.00. Anmälan senast 12 september till Åke Öberg 070- 357 18 12.

• 21 Sep 2021

Vandring till Balesudden

Vi åker till Sandlågan i Domsjö och vandrar efter Höga kustenleden till Balesudden. På vägen dit passerar vi flera fina rastplatser samt Balestjärnen med sitt kristallklara vatten. Vi njuter sedan av den...

Tisdag 21 september kl. 08.00. Anmälan senast 17 september till Åke 070-357 18 12. Ta med eget fika.

• 10 Okt 2021

Vandring Dalsberget

Vi vandrar upp till Nordingrås högsta berg, Dalsberget 333 m ö h. På vägen upp berättar vår guide Patrik Bylund från länsstyrelsen om landhöjningen och om världsarvet Höga kusten/Kvarkens skärgård. Krävande...

Söndag 10 oktober kl. 10.00. Anmälan senast 6 oktober till Åke Öberg 070-357 18 12. Ta med eget fika.

• 16 Okt 2021

Vandring på Vildmarksleden

Vi åker vägen mot Trollvattnet och vandrar till Edsbodskogens naturreservat och till Utviksbodarna. Därefter vandrar vi upp till Getbergsbodarna.

Lördag 16 oktober kl. 09.00. Anmälan senast 12 oktober till Tommy Söderholm 070-218 48 95. Ta med eget fika.

• 24 Okt 2021

Vandring ED-leden Skullersta-Holsklippen

Vi vandrar ED-leden från Skullersta till Holsklippen och vi passerar två ED kojor. Framme på Holsklippen fikar vi och bjuds på en fin utsikt över Norabygden.

Söndag 24 oktober. Anmälan senast 20 oktober till Åke Öberg 070-357 1812. Ta med eget fika.

• 10 Nov 2021

Besök Silversmedjan Salsåker

Vi träffar Sigbritt Mann och får ta del av hennes arbete med silversmide som en fin kombination av konstnärligt skapande.

Onsdag 10 november. Anmäl och betala med swish senast 3 november till Eileen Hedström 070-272 0903. Fika ingår. Begränsat antal.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 18 Nov 2021

Besök på Höga Kustens Konsthantverk samt Skogs-Hilda

Vi besöker Inger Källdén på Höga Kustens Konsthantverk samt besöker Skogs-Hildas stenugnsbageri och café.

Torsdag 18 november kl. 11.00. Anmäl och betala med swish senast 11 november till Eileen Hedström 070-272 0903. Fika ingår. Begränsat antal.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr