STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 30 Jun 2022

Trädgårdstramp

Vi besöker åter en mysig trädgård. Den här gången åker vi till Lo där visar Hasse Wedin oss runt.

Torsdag 30 juni. Samling Dannero travbana kl 10.00. Kostnad inkl smörgås och dryck 100.-/medlem, 120.-/icke medlem. Anmäl och betala med swish senast 28 juni till Anki Sandberg 070-525 15 02.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 02 Jul 2022

Studiebesök Föreningen Lugnviksbilder

Per-Olof Sjödin guidar oss bland alla bilder från Lugnvik förr i tiden. Vi avslutar med fika, som STF bjuder på, i Anki Sandbergs fina trädgård.

Lördag 2 juli. Samling Lugnvikskiosken (stängd) kl 11.00. Anmälan senast 28 juni till Åke Öberg 070-357 18 12. Medlemmar har förtur. Begränsat antal.

Medlem: Gratis

• 07 Aug

Aug

Hop-On-Hop-Off/Båttur och vandring

Vi åker med Höga Kusten-Båtarna från Ullånger till Docksta och vandrar sedan 14 km tillbaka till Ullånger utefter Höga Kustenleden.

Söndag 7 aug. Samling Ullångers båthamn kl 09.00. Ta med eget fika. Anmäl och betala med swish senast 3 aug. till Eileen Hedström 070-272 09 03.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 29 Aug - 03 Sep 2022

Aug

Fjällvandring

Vi åker i år till Grövelsjöns fjällstation och där gör vi dagsturer med olika svårighetsgrad. Besöker även ett sommarviste för samer, där vi får info om samernas historia och sedan äter vi souvas mm.

Denna fjällvandring är FULLTECKNAD !!! (29/8-3/9. Anmälan senast 31 mars. Vi bor i tvåbäddsrum och samåker i egna bilar. Pris: 3705:-/person exkl mat och resa. Max antal 14 personer. Medlemmar har förtur.)

Medlem: Pris ej bestämt