STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 362 medlemmar.

• 02 Okt

Vandring Nätra fjällskog

Vi åker till Nätra fjällskog och vandrar ca 10km mellan Stakamyrans och Västanåhöjdens naturreservat. Relativt krävande vandring. Ta med egen matsäck.

Söndag 2 oktober. Samling Vibyggerå kyrka Docksta kl 10.00. Anmälan senast 28 sept till Åke Öberg 070-357 18 12

• 11 Okt

Vandring ED-leden Salteå-Eden

Vi vandrar efter ED-leden från Salteå och passerar tre Erik Daniels-kojor, Salteå, Gavik och Eden. Normalsvår vandring på ca 9 km.

Tisdag 11 oktober, obs nytt datum. Samling Närköp Torrom kl 11.00. Anmälan till Jan Kvassman 070-683 04 50 senast 8 okt. Ta med eget fika

• 20 Okt

Vandring Omneberget

V i vandrar från Omnebadet upp på Omneberget. Anna Carlemalm från Naturum guidar och tillsammans tolkar vi landskapet, lite om växtligheten mm. Vandringen består av en del uppför och är ca 6.8 km lång