STF Högakusten Lokalavdelning

STF Högakusten Lokalavdelning - Byvägen 17, 87275 Lugnvik

Våra kommuner

Kramfors

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Ådalen och Höga Kusten är en unik del av Sverige. Ett världsarv med världens nionde längsta hängbro som spänner över Ångermanälven. Ett skogsrike som möter dramatiska kuststräckor och fiskelägen ute på öarna.

Bygden rymmer en dramatisk historia. Händelserna i Ådalen 1931 blev en milstolpe i arbetarrörelsens historia. Längre ner längs Ångermanälvens havsvik finns två mäktiga broar – Sandöbron, en gång världens längsta enspannsbro, och Högakustenbron, världens nionde längsta hängbro.

Väja massafabrik och sågverken i Bollstabruk och Lugnvik finns kvar från en svunnen tid då skogsindustrin präglade bygden. Flottningen var också en betydelsefull näring och i Sandslån där timmer från hela Ångermanälven sorterades finns idag ett museum. I Sandslån finns också Häxmuseet som minner om de häxprocesser och avrättningar som förekom i bygden på 1600-talet.

I Bollstabruk finns Borgberget, en 1500 år gammal försvarsanläggning, liksom en masugn som minne från järnbrukstiden och Graningeverkens tillkomst. Här finns också en välbevarad kyrka med anor från 1200-talet.

För kulturella upplevelser längs Höga Kusten märker Nordingrå ut sig med sina konstnärer och friluftsmuseet Mannaminne som en kulturoas med bland annat konst-, jordbruks- och kustmuseer. Här spelas ofta musik. Längs kusten finns fiskelägen med kapell från Gävlefiskarnas tid och ön Högbonden med sin högt belägna fyr.

Höga Kustenleden är en 13 mil lång vandringsled genom landskapet och Skuleskogens Nationalpark och upp till Örnsköldsvik i norr. Längs vägen kan du besöka Naturrum vid Skulebergets fot med presentation av Höga Kustens natur och kultur.

Lokalavdelningen genomför gärna vandringar och skidutflykter i naturen. Sådana naturupplevelser arrangeras ofta tillsammans med andra organisationer.

STF Högakusten bildades 1991 och har omkring 414 medlemmar.

• 03 Dec 2019

Säsongsavslutning

Vi träffas för fin samvaro inför julen. Bjuds på en bildvisning och musikunderhållning av L2 (Lars Hedström och Leif Bystedt) samt äter julgröt och skinksmörgås, kaffe och kaka. Lotteri - tag gärna med...

Tisdag 3 dec. kl. 18.00. Samling på Generationernas Hus i Ullånger. Anmälan senast 28 nov. till Lillemor Jonsson 070-215 36 46 eller Anki Sandberg 070-525 15 02. Pris 120 kr betalas helst med swish till...