STF Härnösand Lokalavdelning

STF Härnösand Lokalavdelning - Bryggvägen 1 A, lgh 1001, 87165 Härnösand

Våra kommuner

Härnösand

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Härnösand är beläget vid världsarvet Höga Kusten – i mötet mellan hav och land. Den imponerande kuststräckan bjuder på hisnande naturupplevelser men också härliga badstränder, lugna fiskevatten och spännande jaktmarker.

I den charmiga småstaden är många av de gamla trähusen bevarade och gästhamnen mitt i centrala Härnösand lockar många båtturister under sommarhalvåret.

I Härnösands kommun ligger naturreservatet Smitingen med havsbad, grottor och en geologistig samt Västanå med Västanåfallets naturum och vattenfall. För den som vill skapa sig en bild av hela regionen är Murbergets läns- och friluftsmuseum ett utmärkt besöksmål.

Härnösand är militärhistoriskt intressant med Hemsön och Hemsö Fästning. Hemsö fästning är ett underjordiskt fort, djupt ner i berget, och var länge en av landets bäst bevarade försvarshemligheter. Härnösand är även marinhistoriskt intressant med en lång yrkestradition inom båtbyggeri och lotsverksamhet.

Lokalavdelningen arrangerar kortare och längre vandringar med möjlighet till härliga naturupplevelser. Lokalavdelningen anordnar även olika studiebesök, gärna i samband med nyetableringar.

STF Härnösand grundades år 1985 och har cirka 475 medlemmar.

• 28 Sep

Måndagsvandring 28 september, Norrbådan, Häggdånger

Vi vandrar från By till havet vid Norrbådan och vidare till Byviken, totalt ca 8-9 km på skogsbilvägar, körvägar och stigar. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg.

Samling kl 10.00 i By, Häggdånger. Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan till Göran, 070-593 54 82, goran@abel.nu, tidigast 24/9, senast 26/9. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

Medlem: Gratis