STF Härnösand Lokalavdelning

STF Härnösand Lokalavdelning - Hellzéngatan 35, 87161 Härnösand

Våra kommuner

Härnösand

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Härnösand är beläget vid världsarvet Höga Kusten – i mötet mellan hav och land. Den imponerande kuststräckan bjuder på hisnande naturupplevelser men också härliga badstränder, lugna fiskevatten och spännande jaktmarker.

I den charmiga småstaden är många av de gamla trähusen bevarade och gästhamnen mitt i centrala Härnösand lockar många båtturister under sommarhalvåret.

I Härnösands kommun ligger naturreservatet Smitingen med havsbad, grottor och en geologistig samt Västanå med Västanåfallets naturum och vattenfall. För den som vill skapa sig en bild av hela regionen är Murbergets läns- och friluftsmuseum ett utmärkt besöksmål.

Härnösand är militärhistoriskt intressant med Hemsön och Hemsö Fästning. Hemsö fästning är ett underjordiskt fort, djupt ner i berget, och var länge en av landets bäst bevarade försvarshemligheter. Härnösand är även marinhistoriskt intressant med en lång yrkestradition inom båtbyggeri och lotsverksamhet.

Lokalavdelningen arrangerar kortare och längre vandringar med möjlighet till härliga naturupplevelser. Lokalavdelningen anordnar även olika studiebesök, gärna i samband med nyetableringar.

STF Härnösand grundades år 1985 och har cirka 475 medlemmar.

• 12 Sep - 15 Sep 2024

Höstresa till Vemdalsskalet

Vi har fått en inbjudan att följa med STF Örnsköldsvik på deras höstresa, med buss, till Vemdalsskalet den 12-15 september, även STF Höga Kusten är inbjudna! Se vidare STF Öviks information, på deras hemsida: www.svenskaturistforeningen.se/engagemang/lokal...

Vi har 8 st platser avsatta för oss, sen blir det väntelista! Kostnaden, 4000 kr för STF'are, är för dubbelrum (enkelrum finns), mat ingår! Härnösandsbor samlas kl 10.30 vid E4:an/Viktoriagatan 5 (strax innan trafikljusen)! Anmälan senast den 4/8! Vid intresse, frågor samt anmälan kontakta Jörgen Hållberg, STF -Ö-vik, 070-719 65 80, jorgen.hallberg71@gmail.com. (Tyvärr kan ingen från Härnösandsstyrelsen följa med)!

Medlem: 4000 kr

Icke-medlem: 4500 kr