STF Härnösand Lokalavdelning

STF Härnösand Lokalavdelning - Hellzéngatan 35, 87161 Härnösand

Våra kommuner

Härnösand

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Härnösand är beläget vid världsarvet Höga Kusten – i mötet mellan hav och land. Den imponerande kuststräckan bjuder på hisnande naturupplevelser men också härliga badstränder, lugna fiskevatten och spännande jaktmarker.

I den charmiga småstaden är många av de gamla trähusen bevarade och gästhamnen mitt i centrala Härnösand lockar många båtturister under sommarhalvåret.

I Härnösands kommun ligger naturreservatet Smitingen med havsbad, grottor och en geologistig samt Västanå med Västanåfallets naturum och vattenfall. För den som vill skapa sig en bild av hela regionen är Murbergets läns- och friluftsmuseum ett utmärkt besöksmål.

Härnösand är militärhistoriskt intressant med Hemsön och Hemsö Fästning. Hemsö fästning är ett underjordiskt fort, djupt ner i berget, och var länge en av landets bäst bevarade försvarshemligheter. Härnösand är även marinhistoriskt intressant med en lång yrkestradition inom båtbyggeri och lotsverksamhet.

Lokalavdelningen arrangerar kortare och längre vandringar med möjlighet till härliga naturupplevelser. Lokalavdelningen anordnar även olika studiebesök, gärna i samband med nyetableringar.

STF Härnösand grundades år 1985 och har cirka 475 medlemmar.

• 30 Nov

Vad gömmer sig i de olika arkiven på Riksarkivet?

Riksarkivet är en länk mellan dåtid, nutid och framtid. Här finns spännande arkivmaterial från flera århundraden. efter besöket får du kanske själv lust arr fortsätta forska på egen hand.

Onsdag 30 november 13.00. Samling vid Riksarkivet, Rosenbäcksallén 18E. Anmälan till Brittis 070-309 61 227, brittis.lindstrom@outlook.com, senast 27/11. Begränsat antal - avanmäl vid förhinder.

Medlem: Gratis

• 06 Dec

Julgröt på Härnösands Folkhögskola

Även i år samlas vi för att äta traditionell julgröt tillsammans, denna gång på Folkhögskolan. Förutom gröt serveras skinksmörgås, glögg, julmust samt kaffe och kaka. Under kvällen bjuds det även på musikalisk...