STF Härnösand Lokalavdelning

STF Härnösand Lokalavdelning - Hellzéngatan 35, 87161 Härnösand

Våra kommuner

Härnösand

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Härnösand är beläget vid världsarvet Höga Kusten – i mötet mellan hav och land. Den imponerande kuststräckan bjuder på hisnande naturupplevelser men också härliga badstränder, lugna fiskevatten och spännande jaktmarker.

I den charmiga småstaden är många av de gamla trähusen bevarade och gästhamnen mitt i centrala Härnösand lockar många båtturister under sommarhalvåret.

I Härnösands kommun ligger naturreservatet Smitingen med havsbad, grottor och en geologistig samt Västanå med Västanåfallets naturum och vattenfall. För den som vill skapa sig en bild av hela regionen är Murbergets läns- och friluftsmuseum ett utmärkt besöksmål.

Härnösand är militärhistoriskt intressant med Hemsön och Hemsö Fästning. Hemsö fästning är ett underjordiskt fort, djupt ner i berget, och var länge en av landets bäst bevarade försvarshemligheter. Härnösand är även marinhistoriskt intressant med en lång yrkestradition inom båtbyggeri och lotsverksamhet.

Lokalavdelningen arrangerar kortare och längre vandringar med möjlighet till härliga naturupplevelser. Lokalavdelningen anordnar även olika studiebesök, gärna i samband med nyetableringar.

STF Härnösand grundades år 1985 och har cirka 475 medlemmar.

• 20 Maj 2024

Måndagsvandring Häggdånger

Vandring vid Häggdångerkusten. Start vid Barsvikens parkering. Vandring via Malviken och Stakksvea mot Muggärdsviken. Åter via Sandstensfjärden och Malviken. Cirka 8 km på lättgångna vägar och stigar. Dagens guider är Karin Linnarsson och Sten Forsberg

Måndag 20 maj kl 09:00 Samling vid McDonalds P för samåkning. Ta med fika och sittunderlag. Anmälan till Lars 070-647 0954, lars.olsen97@gmail.com senast 17/5 Begränsat antal – avanmäl vid förhinder.

• 22 Maj 2024

Kvällsvandring Örsjöberget

Vandring upp till Örsjöberget på Härnön. Bil till Örsjön där vandringen startar över stig som ansluter till Härnötrail-leden upp till Örsjöbergets topp. Fika på toppen med vidsträckt utsikt. Fortsättning längs Härnötrail mellanbana tillbaka mot Örsjö by. Krävande starkt kuperad vandring på skogsstig ca 4 km. Kvällens guide är Göran Abel.

Onsdag 22 maj kl 18:00 Samling vid McDonalds P för samåkning. Ta med fika och sittunderlag. Anmälan till Lars 070-647 0954, lars.olsen97@gmail.com senast 19/5 Begränsat antal – avanmäl vid förhinder.

• 27 Maj 2024

Måndagsvandring Nipstugan

Vandring från Hörsång till Nipstugan Start vid Hörsång och via Höga Kusten leden upp till Nipstugan med utsikt över Gaviksfjärden. Alternativt kan Erik Daniels-leden förbi sjön Skiringen väljas och HK-leden åter till Hörsång. Stigning ca 250 m, bitvis svårgången stig på ED-led. Något krävande vandring. Längd ca 10 km. Lunch vid Nipstugan Dagens guider är Tom Risberg ED-leden och Kerstin Risberg Borg HK-leden.

Måndag 27 maj kl 09:00 Samling vid McDonalds P för samåkning. Ta med matsäck och sittunderlag. Anmälan till Lars 070-647 0954, lars.olsen97@gmail.com senast 24/5 Begränsat antal – avanmäl vid förhinder.

• 01 Jun 2024

Geologivandring

Vi vandrar i sakta mak på sydvästra Härnön, Furuholmen/Megrundet (max 4 km). Vi går mycket i terräng och på ojämnt underlag (klappersten och klippor). Lennart Vessberg guidar oss och berättar om den intressanta geologin vi går på, om floran vi ser och fåglarna vi hör.

Lördagen den 1 juni kl 10.00. Samling McDonalds för samåkning med bil. Ta med förstärkt fika samt kläder efter väder, stabila skor och gärna stavar. Anmälan till Joakim 072-213 52 13, jockedrejare@hotmail.com, senast 27/5. Begränsat antal – avanmäl vid förhinder

• 16 Jun 2024

Resa till Hermansjöbygden och Backsjön

Detta blir en heldagsutflykt tillsammans med STF Sollefteå och STF Örnsköldsvik, i huvudsak ordnad av Hermansjöbygdens intresseförening i ett område i gränslandet mellan Sollefteå och Övik. Vi kommer att gå en kort (men kanske blöt) upplevelsevandring. Vi får information av Örnsköldsviks samiska intresseförening om samernas historia i området. Holmens skogsbolag berättar om sitt naturskyddade område med skogsbruk och kulturbygd. Vi får också höra berättelser/skrönor om människorna som bott och livnärt sig i området. Som avslutning äter vi vår lunchmatsäck tillsammans och bjuds dessutom på nygräddat bröd. Vi hinner kanske med en egen extra, kort vandring i området, om tiden räcker. På hemvägen besöker vi ”Norrland Tulpaner”, den nordligaste tulpanodlingen i världen, där vi får en guidad visning och fika!

Söndagen den 16 juni kl 07.45. Samling McDonalds för samåkning med bil. Åter kl 18.00. Kostnad 350 kr (220 kr till föraren samt 130 kr för guidning + fika på Tulpanodlingen). Anmälan till Joakim 072 213 52, jockedrejare@hotmail.com, senast 7/6. Meddela i anmälan om du har bil. Begränsat antal – avanmäl vid förhinder. Ta med eget förmiddagsfika och lunch samt kläder för utevistelse (täta skor).

Medlem: 350 kr