STF Härnösand Lokalavdelning

STF Härnösand Lokalavdelning - Hellzéngatan 35, 87161 Härnösand

Våra kommuner

Härnösand

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Dagsturer

Härnöleden

Slingan startar och slutar på Härnösand Central. Leden går runt Härnön, där en stor del av residensstaden Härnösand ligger. En relativt lätt led som passar de flesta, men det finns mer krävande avstickare för den som vill. Landskapet är varierat och kuperat med många vackra havsutsikter. Ibland går leden längs havet, mestadels går den i skog och några kilometer går den längs en asfaltsväg.

Längd: 2 mil (med avstickare cirka 3 mil)
Tid: 6-10 h (beroende på hastighet, avstickare och pauser)
Sevärdheter längs leden: Sälstens badstrand, camping och fiskebodar är en fin strandsträcka. Vangsta gravfält från 700-talet är en perfekt fikaplats och badstranden Smitingen är omgiven av spektakulära grottor och berg. Vårdkasens berg- och skogsområde (175 m), Södra sundet, Nattviken och inte minst Härnösands stadskärna är andra fina platser.
Transport till leden: Leden utgår från järnvägsstationen. Under sommaren går buss ToR Smitingen, om du vill dela upp vandringen. Buss går till och från flera punkter utmed leden.
Övrig information: https://harnosand.se/vandra