STF Örnsköldsvik Lokalavdelning

STF Örnsköldsvik Lokalavdelning - Myntvägen 1 lgh 1102, 89430 Själevad

Våra kommuner

Örnsköldsvik

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Övikskretsens trakter präglas naturen av branta berg, närheten till havet, stupande kustlinjer och djupa inskärningar i inlandet. Potentialen för äventyr och nervkittlande aktiviteter i den forna Sörkörarbygden är god.

Naturen här omfattar såväl kust och klippor som inland och skog, allt med stora höjdskillnader. Här finns de fiskrika insjöarna för den som gillar att fånga ädla fiskar, de skogsklädda vidderna för den som hellre strövar i växt- och djurriket, och utsiktsplatserna för den som inte är höjdrädd. För den som uppskattar havet, finns kustbandet nära till hands, med öar som Trysunda och Ulvön väl värda att besöka i den branta och djupa skärgården.

Den aktive kan välja mellan att paddla kanot, klättra i berg eller plocka bär och svamp. Rida på turer uppför berg eller på slingrande skogsstigar, cykla uppför utmanande backar och nerför svindlande branter, eller åka skidor när snön har lagt sig vit under vintermånaderna.

Utmed traktens kustlinje ligger Höga kusten, som är den högsta och brantaste kusten längs hela Östersjön. En del av Höga kusten är sedan år 2000 utsett till världsarv. Här möts hav och berg och serverar dramatiska vyer över djupa vikar, röda kantiga klippor, mjuka hällar, täta granskogar samt en och annan sandstrand.

Örnsköldsvik kommun har inte mindre än 31 naturreservat, med extra skyddsvärd natur och säregen flora. Skuleskogens nationalpark, intill Skuleberget med sin dramatiska profil, är känt för sina klapperstensfält, kalottberg, den röda rapakivigraniten och finns på UNESCOs världsarvslista.

Idrottsintresserade i Örnsköldsvik är stolta över sitt MODO, ishockeyklubben som blev svenska mästare senast 2007 och har vaskat fram stjärnspelare som Peter Forsberg, Markus Näslund, Henrik Sedin och Daniel Sedin. Kanske har dessa herrar gjort moderna versioner av Sörkörarresorna som gjordes från Övik för 200 år sedan, då Sörkörarna for söderut över isen för att göra goda affärer? Många uppnådde ett ansenligt välstånd och kunde berätta för sin hembygd om livet ute i den stora världen när de kom tillbaka…

• 06 Jul 2022

2022 Sång och musikkväll

Vi gör ett besök på Sommarhemmet i Genesmon samt studiebesök hos OK Nolaskogsarna och deras nya stuga vid Sommarhemmet.

samling Öviks folkhögskola 18:00 alt. sommarhemmet 18:20. Kontakt Kurt 070-2056320 alt. Allan 070-558 73 26

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 15 Sep - 18 Sep 2022

2022 Höstresa Edsåsdalen

Vi åker till Edsåsdalen och bor på hotell eller vandrarhem med helpension. Vi gör dagsvandringar och njuter av härlig natur.

Höstresa till Edsåsdalen. Pris Hotell 3800kr/person, Pris Vandrarhem 3400kr/person. Ej STF medlem tillkommer 500 kr/person. Anmälan senast 8 augusti till Jörgen 070-7196580 jorgen.hallberg71@gmail.com Samling...

Medlem: 3800 kr

Icke-medlem: 4300 kr