STF Örnsköldsvik Lokalavdelning

STF Örnsköldsvik Lokalavdelning - Krokvägen 22, Lgh 1101, 89141 Örnsköldsvik

Våra kommuner

Örnsköldsvik

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

I Övikskretsens trakter präglas naturen av branta berg, närheten till havet, stupande kustlinjer och djupa inskärningar i inlandet. Potentialen för äventyr och nervkittlande aktiviteter i den forna Sörkörarbygden är god.

Naturen här omfattar såväl kust och klippor som inland och skog, allt med stora höjdskillnader. Här finns de fiskrika insjöarna för den som gillar att fånga ädla fiskar, de skogsklädda vidderna för den som hellre strövar i växt- och djurriket, och utsiktsplatserna för den som inte är höjdrädd. För den som uppskattar havet, finns kustbandet nära till hands, med öar som Trysunda och Ulvön väl värda att besöka i den branta och djupa skärgården.

Den aktive kan välja mellan att paddla kanot, klättra i berg eller plocka bär och svamp. Rida på turer uppför berg eller på slingrande skogsstigar, cykla uppför utmanande backar och nerför svindlande branter, eller åka skidor när snön har lagt sig vit under vintermånaderna.

Utmed traktens kustlinje ligger Höga kusten, som är den högsta och brantaste kusten längs hela Östersjön. En del av Höga kusten är sedan år 2000 utsett till världsarv. Här möts hav och berg och serverar dramatiska vyer över djupa vikar, röda kantiga klippor, mjuka hällar, täta granskogar samt en och annan sandstrand.

Örnsköldsvik kommun har inte mindre än 31 naturreservat, med extra skyddsvärd natur och säregen flora. Skuleskogens nationalpark, intill Skuleberget med sin dramatiska profil, är känt för sina klapperstensfält, kalottberg, den röda rapakivigraniten och finns på UNESCOs världsarvslista.

Idrottsintresserade i Örnsköldsvik är stolta över sitt MODO, ishockeyklubben som blev svenska mästare senast 2007 och har vaskat fram stjärnspelare som Peter Forsberg, Markus Näslund, Henrik Sedin och Daniel Sedin. Kanske har dessa herrar gjort moderna versioner av Sörkörarresorna som gjordes från Övik för 200 år sedan, då Sörkörarna for söderut över isen för att göra goda affärer? Många uppnådde ett ansenligt välstånd och kunde berätta för sin hembygd om livet ute i den stora världen när de kom tillbaka…

• 11 Aug 2024

2024 Vandring Nätra fjällskog

Samling: Skyttis kl. 14:15 alt. Viksbodarna Nätra fjällskog kl. 15:00 Föranmälan via SMS senast 9/8. Kontakt: May-Louise Edblom 070-6715599 Vi vandrar från Viksbodarna upp till Västanåbodarna och via Västanåhöjden tillbaka till Viksbodarna. En vandring på ca 11 km. Det kommer att bli flera stopp för fika.

• 17 Aug 2024

2024 Naturens dag

Naturens dag runt hälsans stig.

• 20 Aug 2024

2024 Studiebesök Örnsköldsviksortens Ryttarklubb

Samling ridskolans parkering Brogatan 127 kl. 10:45. Föranmälan senast 16 augusti. Kostnad 50 kr. Vi blir guidade runt och får ta del av ridskolans verksamhet. Efteråt åker vi till Kanotcentralen och fikar.

Medlem: 50 kr

• 24 Aug 2024

2024 Vandring Kronören-Drevörens naturreservat

Reservatet ligger i Nordmalings kommun, vägen mot Långroudden. Vandringen är ca 6 km och är lätt skogsstig och hällmarker. Det finns 2 rastplatser efter leden med vindskydd. Informationstavlor om skogens zoner, strandängar till kulturhistoria.

Samling: Skyttis kl 09:00. Föranmälan senast 23 augusti. Kontakt: Jan G 070-2167280

• 12 Sep - 15 Sep 2024

2024 Höstresa Vemdalsskalet

Årets höstresa går till Vemdalsskalet. Vi bor på Vemdalskalets högfjällshotell. Del i 4-bäddslägenhet med 2 sovrum, 2 badrum, gemensamt allrum/kök. Inkl. linneset/handdukar och avresestäd

Samling: Nolaskolan/Viktoriaesplanaden. Föranmälan senast söndag 4 augusti. Enkelrumstillägg 1300kr tillkommer

Medlem: 4000 kr

Icke-medlem: 4500 kr

• 14 Sep 2024

2024 Vandringens dag

Vi är på höstresa i Vemdalsskalet den dagen och genomför vandring på fjället tillsammans med deltagarna på höstresan.

Vandringens dag 14 september genomförs med deltagarna på höstresan.