STF Folkunga Lokalavdelning

STF Folkunga Lokalavdelning - Gärdslätt Västergård 3, 59576 Boxholm

Våra kommuner

Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Folkunga Lokalavdelning

Facebook Instagram

Folkunga är en bygd fylld av historia och naturupplevelser. Vid Vätterns östra strand finns det trollska Omberg med sin magnifika utsikt över den bördiga östgötaslätten. Strax bredvid ligger sjön Tåkern, en riktig dröm för fågelintresserade.

Vid Omberg finns ruinen av Alvastra kloster och här finns också Hästholmen med fina dykningsmöjligheter. Lite längre norrut ligger Vadstena, en riktig sommaridyll med sitt Vasaslott och gamla kvarter med små gränder. Skänninge, mitt på slätten, är en av Sveriges äldsta städer där gatunätet fortfarande är detsamma som på medeltiden.

Några av Sveriges finaste insjöbad finns i Vättern norr om Vadstena och i Motala. Fortsätter man norrut kommer man till den gamla kurorten Medevi. Mellan Väderstad och Gränna går en sevärd turistväg med strålande utsikt över Vättern och den berömda runstenen vid Rök.

Vid sjön Sommens norra ände ligger Boxholm som är en bra utgångspunkt för paddlingsutflykter till sjöns alla små öar och kobbar. Den vandringsintresserade kan också följa Östgötaleden som går genom Folkungabygden.

STF folkunga lokalavdelning ordnar regelbundet aktiviteter av olika slag som präglas av natur, kultur och friluftsliv som är STF:s signum. Lokalavdelningen har cirka 220 medlemmar.

Bli medlem du också, kontakta oss på stffolkunga@stfturist.se

• 31 Okt 2021

Okt

Vandring Visjöspåret

Vandring i Ödeshögs skidklubbs spår i skogsområdet söder om Ödeshög. Lättvandrat i blandad terräng som delvis följer Östgötaleden. längd ca 10 km.

Det kan vara blött i vissa partier, kläder efter väder. Längd ca 10 km. Samling kl. 10.00 vid Skönatorpet, Ödeshög. Ta med matsäck!

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 11 Nov 2021

Föreläsning, Pilgrimsleden Santiago de Compostela

Livet kan berikas och förändras av en längre vandring. Denna gång går resan från St. Jean Pied de Port till Santiago de Compostela, ”El Camino” en 80 mil lång pilgrimsled i norra Spanien. Santiago de...

Torsdagen den 11 november kl. 18.00 i Skogssjöns konferenslokal nära Mjölby. Begränsat antal platser.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 110 kr

• 28 Nov 2021

Vandring i Blåvik

En vandring i natursköna Blåvik när hösten satt sina i spår i sommaridyllen. Rundslinga, ca. 9-10 km, möjlighet till kortar tur som alternativ.

Samling vid Blåviks kyrka. (Parkeringen). Lättvandrad terräng. Ta med matsäck.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 02 Dec 2021

Kulturafton med studiebesök, gröt och brasa

Vi möts i Väderstad, det lilla samhället med stor nybyggaranda och stark attraktion. Vi får ta del av familjen Starks berättelse om bonden som tillverkade ett jordbruksredskap i sin lada till att idag...

Samling på parkeringen vid Väderstads kyrka kl. 18.00, (busshållplats finns där för kollektivtrafik). Eftersom vi är ute till stor del så rekommenderas varma kläder.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 100 kr