STF Folkunga Lokalavdelning

STF Folkunga Lokalavdelning - Gärdslätt Västergård 3, 59576 Boxholm

Våra kommuner

Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Folkunga Lokalavdelning

Facebook Instagram

Folkunga är en bygd fylld av historia och naturupplevelser. Vid Vätterns östra strand finns det trollska Omberg med sin magnifika utsikt över den bördiga östgötaslätten. Strax bredvid ligger sjön Tåkern, en riktig dröm för fågelintresserade.

Vid Omberg finns ruinen av Alvastra kloster och här finns också Hästholmen med fina dykningsmöjligheter. Lite längre norrut ligger Vadstena, en riktig sommaridyll med sitt Vasaslott och gamla kvarter med små gränder. Skänninge, mitt på slätten, är en av Sveriges äldsta städer där gatunätet fortfarande är detsamma som på medeltiden.

Några av Sveriges finaste insjöbad finns i Vättern norr om Vadstena och i Motala. Fortsätter man norrut kommer man till den gamla kurorten Medevi. Mellan Väderstad och Gränna går en sevärd turistväg med strålande utsikt över Vättern och den berömda runstenen vid Rök.

Vid sjön Sommens norra ände ligger Boxholm som är en bra utgångspunkt för paddlingsutflykter till sjöns alla små öar och kobbar. Den vandringsintresserade kan också följa Östgötaleden som går genom Folkungabygden.

STF folkunga lokalavdelning ordnar regelbundet aktiviteter av olika slag som präglas av natur, kultur och friluftsliv som är STF:s signum. Lokalavdelningen har cirka 220 medlemmar.

Bli medlem du också, kontakta oss på stffolkunga@stfturist.se

• 26 Sep 2021

Vandring Sjöbo-Knäppan, Staffanstorp

Vandring i Sjöbo-Knäppans naturreservat till Staffanstorp och tillbaka. Sjöbo-Knäppan är ett lövskogsbevuxet område invid sjön Boren nära Motala , ett område med gammal kultur och fin natur.

Samling vid fotbollsplanen bakom Charlottenborgs skola, (Lustigkullevägen). Ta med matsäck.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr