Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Folkunga Lokalavdelning

Kjell Knutsson

stffolkunga@stfturist.se

STF Folkunga Lokalavdelning - Gärdslätt Västergård 3, 59576 Boxholm

Våra kommuner

Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena, Ödeshög

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Folkunga Lokalavdelning

Facebook Instagram

Folkunga är en bygd fylld av historia och naturupplevelser. Vid Vätterns östra strand finns det trollska Omberg med sin magnifika utsikt över den bördiga östgötaslätten. Strax bredvid ligger sjön Tåkern, en riktig dröm för fågelintresserade.

Vid Omberg finns ruinen av Alvastra kloster och här finns också Hästholmen med fina dykningsmöjligheter. Lite längre norrut ligger Vadstena, en riktig sommaridyll med sitt Vasaslott och gamla kvarter med små gränder. Skänninge, mitt på slätten, är en av Sveriges äldsta städer där gatunätet fortfarande är detsamma som på medeltiden.

Några av Sveriges finaste insjöbad finns i Vättern norr om Vadstena och i Motala. Fortsätter man norrut kommer man till den gamla kurorten Medevi. Mellan Väderstad och Gränna går en sevärd turistväg med strålande utsikt över Vättern och den berömda runstenen vid Rök.

Vid sjön Sommens norra ände ligger Boxholm som är en bra utgångspunkt för paddlingsutflykter till sjöns alla små öar och kobbar. Den vandringsintresserade kan också följa Östgötaleden som går genom Folkungabygden.

STF folkunga lokalavdelning ordnar regelbundet aktiviteter av olika slag som präglas av natur, kultur och friluftsliv som är STF:s signum. Lokalavdelningen har cirka 220 medlemmar.

Bli medlem du också, kontakta oss på stffolkunga@stfturist.se

• 31 Maj

Vandring på Viggebyleden

Viggeby naturreservat ligger söder om Linköping. Vandringsleden, ca 10 km, tar dig till de vackraste platserna på Viggebyhalvön. För den som önskar erbjuds en kortare vandring på ca 3 km. Den följer...

Ta med matsäck! Ansvarig: Lars Murling. Anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Lars, 0706453763 senast den 27 maj.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 28 Jun

Vandring vid Sommarhagen, Malexander

Vandring i ett vackert skogslandskap med sjöar och höjder med en vidunderlig utsikt som påminner om ett skärgårdslandskap. Ca sju kilometer vandring och så lika långt tillbaka, totalt ungefär 14 kilometer...

Ta med matsäck! Anmälan till stffolkunga@stfturist.se eller till Kjell 0730383072 senast den 24 juni.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr