STF Linköping Lokalavdelning

STF Linköping Lokalavdelning - Drottninggatan 7, Lgh 1102, 58225 Linköping

Våra kommuner

Kinda, Linköping, Ydre, Åtvidaberg

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Linköping omfattar Linköping, Åtvidaberg, Kinda och Ydre kommuner. Med den vida Östgötaslätten, Eklandskapet, Stångån, Kinda kanal-system, höga berg och glittrande sjöar i sydost är detta ett varierat och spännande landskap för äventyr. Minnen från forntiden och pulsen i högteknologisk verksamhet speglar den fantastiska utvecklingen genom historien. Följ med oss på upptäcktsfärd!

• 17 Apr - 12 Jun 2024

Onsdagspromenader i Vidingsjöskogen

Vi går på de märkta spåren.

Samling: 14.00 vid Vidingsjö motionscentrum Ingen anmälan eller avgift Varje onsdag 17/4-12/6 Obs ej 1/5 !

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 02 Jun 2024

Vandring Nedre Föllingen runt

Vi vandrar runt sjön Nedre Föllingen strax väster om Kisa i vacker, omväxlande och spännande natur. Vi följer gamla färdstråk, mestadels små grusvägar och stigar. Väster om Föllingen möter skogklädda höjder, och vi vandrar högt över sjön. På återvägen kommer vi till Föllingsö säteri med omgivande vackert kulturlandskap och avslutar med att gå ”Vackra vägen”.

Samling Kl. 09.00 vid Vidingsjö motionscentrum, för samåkning. Vi är åter vid bilarna ca 16.30. Kläder efter väder, gärna rejäla vandringskängor. Ta med matsäck för två till tre raster. Bankgiro: 5482-0394 Swish: 1234453635

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 70 kr

• 25 Aug 2024

Aug

Sommarvandring och porslinsnostalgi

Vi träffas vid Q-starmacken i Godegård. Därefter åker vi gemensamt en kort sträcka till Hökabadet där vår vandring startar. Vi vandrar längs mindre skogsvägar och stigar genom omväxlande lövskog till naturreservatet Hälla ädellövskog. Här finns grill o rastplats. Efter Hälla lämnar vi skogen och går på mindre grusvägar genom ett öppet landskap till Godegårds kyrka. Vi passerar Godegårdsån där det kan finnas bäver. Vid en vägkorsning gör vi en avstickare till Godegårds säteri som med omkringliggande byggnader är en av Östergötlands bäst bevarade bruksmiljöer. På säteriet finns ett fint porslinsmuseum med företrädelsevis svenskt porslin från 1700 talet fram till våra dagar. Vi besöker museet med guide och därefter går vi tillbaka till bilarna där vi kan ta ett dopp. (Man kan avstå guidad visning). Vandringen är lätt och 10,2 km lång.

Samling: Kl.08.30 vid Biltema parkering sv hörn för samåkning. Kl.10.00 vid Q-starmacken, Godegård. Alternativa vägar till Godegård: 1. Väg 23/34 mot Motala och innan Motala sväng hö mot Askersund och sedan väg 50 mot Askersund och sväng hö vid skylt Godegård. 2. Väg 23/34 mot Motala och efter Borensberg sväng hö mot Tjällmo. kör genom samhället och sväng vä mot Godegård. Priset ej klart men ca 100:- medlem/ 120:- ej medlem Bankgiro: 5482-0394 Swish: 1234453635

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr