STF Borås Lokalavdelning

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet.

Vandrarhem
STF har inget vandrarhem i Borås, närmaste STF-boende finns i Alingsås.

Följ STF Borås Lokalavdelning

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Lokalavdelningen erbjuder ett omväxlande program med stadsvandringar, studiebesök, föreläsningar, bildvisningar och trevliga bussresor. Under vår och höst genomförs även veckovisa vandringar i stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområden, klippbranter och utsiktsplatser. Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Bland intressanta och trevliga utflyktsmål finns Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Trakten är också en av landets mest särpräglade industriregioner, där en omfattande textilindustri helt dominerade bygden fram till mitten av 1900-talet. Idag finns en mångskiftande industriell verksamhet, som bland annat gynnas av närheten till Göteborg. Textilhögskolan har sitt säte i Borås. Här sker bland annat forskning och utveckling av nya textilmaterial. Knalletraditionen lever vidare genom olika postorderföretag.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 375 medlemmar.

• 09 Jun - 23 Aug 2021

Aug

Sommar 2021

Vårens programlagda aktiviteter är nu genomförda och vi har nu sommaruppehåll. Våra vandringar kommer att återupptas under sista veckan i augusti. Vi önskar en fin sommar. (Fortsätt följa myndigheternas...

Följ oss även på Facebook. STFBorås.

Medlem: Gratis