STF Borås Lokalavdelning

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet.

Vandrarhem
STF har inget vandrarhem i Borås, närmaste STF-boende finns i Alingsås.

Följ STF Borås Lokalavdelning

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Lokalavdelningen erbjuder ett omväxlande program med stadsvandringar, studiebesök, föreläsningar, bildvisningar och trevliga bussresor. Under vår och höst genomförs även veckovisa vandringar i stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområden, klippbranter och utsiktsplatser. Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Bland intressanta och trevliga utflyktsmål finns Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Trakten är också en av landets mest särpräglade industriregioner, där en omfattande textilindustri helt dominerade bygden fram till mitten av 1900-talet. Idag finns en mångskiftande industriell verksamhet, som bland annat gynnas av närheten till Göteborg. Textilhögskolan har sitt säte i Borås. Här sker bland annat forskning och utveckling av nya textilmaterial. Knalletraditionen lever vidare genom olika postorderföretag.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 375 medlemmar.

• 31 Maj 2022

Tisdagsvandringen VT22

Vandringar i spannet 4-6 km, med ett fikastopp efter vägen. Följ oss gärna på Facebook för mer info Ett arr i samarbete med Studiefrämjandet

Tänk på att ha bra kläder. framför allt skor. Kontakta Anki Dahlkvist, 0703-731713 för mer info.

Medlem: Gratis

• 01 Jun 2022

Onsdagsvandring VT22

Vandringar i spannet 6-8 km. Vi gör ett fikastopp längs vägen. Om du är osäker på hur du hittar till vandringen, titta gärna i vår Facebook-grupp. Där har vi ofta en vägbeskrivning införd. Ett arr i...

Kontakta Anki Dahlkvist, 0703-731713 för mer info.

Medlem: Gratis