Just nu genomför vi uppdateringar på webbplatsen vilket kan medföra tillfälliga störningar. Tack för ditt tålamod!

STF Borås Lokalavdelning

Christian Jensen

stfboras@stfturist.se

STF Borås Lokalavdelning - Yxhammarsgatan 8, 50331 Borås

Våra kommuner

Bollebygd, Borås, Ulricehamn

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet.

Vandrarhem
STF har inget vandrarhem i Borås, närmaste STF-boende finns i Ulricehamn.

Boråstrakten präglas av ett kuperat och sjörikt skogslandskap med knallestaden Borås som nav. Lokalavdelningen erbjuder ett omväxlande program med stadsvandringar, studiebesök, föreläsningar, bildvisningar och trevliga bussresor. Under vår och höst genomförs även veckovisa vandringar i stad och omgivningar.

I Borås närhet finns åtskilliga naturreservat. Bland annat Rya åsars naturreservat, som är ett friluftsområde med tjugo kilometer märkta vandringsleder och stigar, spännande naturområden, klippbranter och utsiktsplatser. Runt om i omgivningarna finns även gott om kulturminnesmärken från tidig medeltid och framåt. Bland intressanta och trevliga utflyktsmål finns Hedareds stavkyrka som är landets enda bevarade medeltida stavkyrka. Sundholmens Slottsruin och Torpa Stenhus är också välbesökta utflyktsmål. Båda är medeltidsborgar med spännande historia.

Trakten är också en av landets mest särpräglade industriregioner, där en omfattande textilindustri helt dominerade bygden fram till mitten av 1900-talet. Idag finns en mångskiftande industriell verksamhet, som bland annat gynnas av närheten till Göteborg. Textilhögskolan har sitt säte i Borås. Här sker bland annat forskning och utveckling av nya textilmaterial. Knalletraditionen lever vidare genom olika postorderföretag.

Lokalavdelningen har varit igång sedan 1980 och har cirka 375 medlemmar.

• 22 Maj 2019

Onsdagsvandringar VT19

Vandringarna är mestadels 6-8 km långa. Fika medtages. Tänk på att ha bra kläder och utrustning! Plats för vandringarna meddelas här på STFs hemsida. Körtiden från Coop (start 9.00) till resp. plats,...

Samling för samåkning strax före 9.00 vid Coop rekommenderas starkt. Vi tänker på miljön, hjälper vandrare utan bil, och minskar behov av parkeringsplatser vid resp. startplats .

• 28 Maj 2019

Tisdagslunken VT19

Vandring för oss som går i lite lugnare takt och vill njuta av vår hembygds fina omgivningar. Fika medtages. Vandringarna är ca 3-4 km.

Plats bestäms från gång tillgång och uppdateras regelbundet på vår hemsida. För info kontakta Ulla Benjaminsson 0730-489060 eller Inga-Lill Hedlund 0730-722827

• 29 Maj 2019

Onsdagsvandringar VT19

• 06 Jun 2019

Nationaldagsfirande i Ramnaparken

Efter flagghissning, korum och kaffeservering, tar vi en promenad i omgivningarna.

Vi samlas strax före 8.00 vid museet.

Icke-medlem: Gratis

• 06 Jun 2019

Nationaldagsfirande i Stadsparken

Sedvanligt nationaldagsfirande med sång och musik och vi hedrar vår svenska fana