STF Mark Lokalavdelning

STF Mark Lokalavdelning - Nedre Kammarbergsvägen 30, 51157 Kinna

Våra kommuner

Mark

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Textilindustrin var bygdens hjärta i Marks kommun. Knallarna från Mark for omkring och sålde tyger över hela landet. Tygriket med sina ”klutabodar” lever kvar och flera textilindustrier för traditionen vidare. Kasthalls mattor är kända över hela världen.

Mark är en gammal kulturbygd och har betytt mycket för Sveriges historia. Här har svenska och danska krigshärar mötts och här höll en gång Sten Sture ting. Intressanta sevärdheter finns också i Hyssna och Rydal. Kvarnen i Hyssna med tillhörande sågverk är kulturhistorisk. I Rydal finns Sveriges äldsta bevarade spinneri och i den vackra stenbyggnaden kör man ibland spinnmaskinerna och berättar om fabrikens historia.

Ramhultafallet är en mäktig upplevelse och är Västergötlands högsta vattenfall med en total fallhöjd på 65 m. Området är naturreservat och bjuder på en intressant fauna. Hyltenäs kulle är ett annat naturreservat och ett mycket populärt utflyktsmål. Den nästan hundra meter höga kullen omges av stora branta sidor. Och bland de vackra hasselträden finns det gott om blåsippor.

Lokalavdelningen värnar om temat ”Lär känna Mark” och gör utflykter till mer eller mindre kända utflyktsmål och kulturhistoriska rundturer. Kretsen har även kvällsvandringar, studiebesök, svamputställningar och dagsresor med buss.

STF Mark grundades 1985 och har cirka 115 medlemmar.

• 01 Jan - 31 Dec 2024

Samarbete med Studiefrämjandet Göteborg Sjuhärad

Alla våra aktiviteter sker i samarbete med Studiefrämjandet Göteborg Sjuhärad

Medlem: Gratis

• 14 Sep 2024

Gräne gruva Vandringens Dag HT-24

Vi har åter igen en gemensam Vandringens Dag med STF-Kind och i år har även STF-Borås anslutit sig. Vi samlas i år vid Gräne gruva mellan Överlida och Holsljunga där aktiviteten startar kl 10. Vi inleder dagen med samling i själva dagbrottsgruvan där vi bjuds på både information och musik. Därefter går vi ut på vandring på någon av de tre olika vandringslederna . Alla lederna beskrivs som lätta men har olika längd. Efter vandringen kan vi avnjuta lagad mat och kaffe tillagat av Vildmark Sjuhärad AB. I priset ingår mat, dryck och kaffe samt underhållning. Varmt välkomna till årets Vandringens Dag!

Vi samlas Lördag 14 September kl 9:00 på Pendelparkeringen vid JYSK i Skene för samåkning till Gräne gruva. Anmälan senast 10/8 via SMS till Bernt Kärrdin 079-3337071

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 160 kr