Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Mark Lokalavdelning

Veikko Teeriniemi

Telefon: 070-2003017

stfmark@stfturist.se

STF Mark Lokalavdelning - Lottas Väg 1, 51158 Kinna

Våra kommuner

Mark

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Textilindustrin var bygdens hjärta i Marks kommun. Knallarna från Mark for omkring och sålde tyger över hela landet. Tygriket med sina ”klutabodar” lever kvar och flera textilindustrier för traditionen vidare. Kasthalls mattor är kända över hela världen.

Mark är en gammal kulturbygd och har betytt mycket för Sveriges historia. Här har svenska och danska krigshärar mötts och här höll en gång Sten Sture ting. Intressanta sevärdheter finns också i Hyssna och Rydal. Kvarnen i Hyssna med tillhörande sågverk är kulturhistorisk. I Rydal finns Sveriges äldsta bevarade spinneri och i den vackra stenbyggnaden kör man ibland spinnmaskinerna och berättar om fabrikens historia.

Ramhultafallet är en mäktig upplevelse. Området är naturreservat och bjuder på en intressant fauna. Hyltenäs kulle är ett annat naturreservat och ett mycket populärt utflyktsmål. Den nästan hundra meter höga kullen omges av stora branta sidor. Och bland de vackra hasselträden finns det gott om blåsippor.

Lokalavdelningen värnar om temat ”Lär känna Mark” och gör utflykter till mer eller mindre kända utflyktsmål och kulturhistoriska rundturer. Kretsen har även kvällsvandringar, studiebesök, svamputställningar och dagsresor med buss.

STF Mark grundades 1985 och har cirka 40 medlemmar.

• 12 Sep 2020

STF VANDRINGENS DAG Hösten 2020

På Vandringens dag vandrar vi Hyssnaleden där det finns mycket att uppleva och se, både av natur- och kulturhistoriskt intresse. Vandringen startar vid Hyssna gamla kyrka, vidare upp mot berget Torshalls...

Lördag 12/9, samling kl 10.00 parkeringen Erikshjälpen, Skene, för ev samåkning. Kontaktperson: Torbjörn Davidsson 0702-439586. Alla är välkomna , även icke medlemmar.

Medlem: Gratis