STF Mark Lokalavdelning

STF Mark Lokalavdelning - Lottas Väg 1, 51158 Kinna

Våra kommuner

Mark

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Textilindustrin var bygdens hjärta i Marks kommun. Knallarna från Mark for omkring och sålde tyger över hela landet. Tygriket med sina ”klutabodar” lever kvar och flera textilindustrier för traditionen vidare. Kasthalls mattor är kända över hela världen.

Mark är en gammal kulturbygd och har betytt mycket för Sveriges historia. Här har svenska och danska krigshärar mötts och här höll en gång Sten Sture ting. Intressanta sevärdheter finns också i Hyssna och Rydal. Kvarnen i Hyssna med tillhörande sågverk är kulturhistorisk. I Rydal finns Sveriges äldsta bevarade spinneri och i den vackra stenbyggnaden kör man ibland spinnmaskinerna och berättar om fabrikens historia.

Ramhultafallet är en mäktig upplevelse. Området är naturreservat och bjuder på en intressant fauna. Hyltenäs kulle är ett annat naturreservat och ett mycket populärt utflyktsmål. Den nästan hundra meter höga kullen omges av stora branta sidor. Och bland de vackra hasselträden finns det gott om blåsippor.

Lokalavdelningen värnar om temat ”Lär känna Mark” och gör utflykter till mer eller mindre kända utflyktsmål och kulturhistoriska rundturer. Kretsen har även kvällsvandringar, studiebesök, svamputställningar och dagsresor med buss.

STF Mark grundades 1985 och har cirka 40 medlemmar.

• 15 Aug 2020

Aug

"Lär känna Mark" Kulturvandring Hösten 2020

Vi går ut och vandrar i vår vackra natur i Mark. Vi utgår från olika teman natur och kultur. Kläder efter väder. Medtag matsäck. Håll avstånd.

Lördag 15/8 kl. 10.00 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig Rose-Marie Johansson 0320-47000, 0733-640379, Ingrid Andersson 0739-679320. Alla är välkomna även icke medlemmar.

• 01 Sep 2020

"Lär känna Mark" Kulturvandring Hösten 2020

Tisdag 1/9 kl. 14.00 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000, 0733-640379. Ingrid Andersson 0739-679320. Alla är välkomna även icke medlemmar.

• 12 Sep 2020

Vandringens dag: Natur- och kulturvandring

På Vandringens dag vandrar vi tillsammans Hyssnaleden där det finns mycket att uppleva och se, av både natur- och kulturhistoriskt intresse. Vandringen startar vid Hyssna gamla kyrka, och går vidare upp...

Lördag 12/9, samling kl. 10.00 parkeringen Erikshjälpen, Skene. Vi åker i egen bil Kontaktperson: Torbjörn Davidsson 0702-439586. Alla är välkomna , även icke medlemmar.

• 29 Sep 2020

"Lär känna Sverige"

Vi går ut och vandrar i den vackra Kungsätersbygden, Halland. Vi utgår från olika teman natur och kultur. Kläder efter väder. Medtag matsäck. Håll avstånd.

Tisdag 29/9 kl. 14.00 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig: Ingrid Andersson 0739-679320. Alla är välkomna även icke medlemmar.

• 20 Okt 2020

Okt

"Lär känna Mark" Kulturvandring Hösten 2020

Vi går ut och vandrar i vackra natur i Mark. Vi utgår från olika teman natur och kultur. Kläder efter väder. Medtag matsäck. Håll avstånd.

Tisdag 20/10 kl. 14.00 samling parkeringen Erikshjälpen Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 0739-679320. Alla är välkomna, även icke medlemmar.

• 14 Nov 2020

"Lär känna Sverige" Derome Trä & Nostalgimuseum Hösten 2020

Vi besöker Derome Trä & Nostalgimuseum. På museet visas utvecklingen under tre sekel. Träbearbetningen i Sverige har sin egen historia byggd på tradition och kunnande. Kostnad 90 kr per person. Cafeteria...

Lördag 14/11 kl.10.00 samling parkeringen Erikshjälpen Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig Torbjörn Davidsson 0702-439586. Alla är välkomna även icke medlemmar.

Medlem: 90 kr

• 06 Dec 2020

"Lär känna Mark" Byvandring och Adventvesper Hösten 2020

Vi samlas för byvandring kl. 16.00 vid Skene församlingshems parkering, och deltar sedan i Adventsvespern som börjar i Skene kyrka kl. 17.00. Håll avstånd.

Söndag 6/12 kl. 16.00 samling vid Skene församlingshem. Kontaktperson: Rose-Marie Johansson : 0320-47000/0733-640379. Vi åker i egen bil.