STF Mark Lokalavdelning

STF Mark Lokalavdelning - Lottas Väg 1, 51158 Kinna

Våra kommuner

Mark

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Textilindustrin var bygdens hjärta i Marks kommun. Knallarna från Mark for omkring och sålde tyger över hela landet. Tygriket med sina ”klutabodar” lever kvar och flera textilindustrier för traditionen vidare. Kasthalls mattor är kända över hela världen.

Mark är en gammal kulturbygd och har betytt mycket för Sveriges historia. Här har svenska och danska krigshärar mötts och här höll en gång Sten Sture ting. Intressanta sevärdheter finns också i Hyssna och Rydal. Kvarnen i Hyssna med tillhörande sågverk är kulturhistorisk. I Rydal finns Sveriges äldsta bevarade spinneri och i den vackra stenbyggnaden kör man ibland spinnmaskinerna och berättar om fabrikens historia.

Ramhultafallet är en mäktig upplevelse. Området är naturreservat och bjuder på en intressant fauna. Hyltenäs kulle är ett annat naturreservat och ett mycket populärt utflyktsmål. Den nästan hundra meter höga kullen omges av stora branta sidor. Och bland de vackra hasselträden finns det gott om blåsippor.

Lokalavdelningen värnar om temat ”Lär känna Mark” och gör utflykter till mer eller mindre kända utflyktsmål och kulturhistoriska rundturer. Kretsen har även kvällsvandringar, studiebesök, svamputställningar och dagsresor med buss.

STF Mark grundades 1985 och har cirka 40 medlemmar.

• 30 Jan 2021

"Lär känna Mark" Kulturvandring Våren 2021

Vi går ut och vandrar i vår vackra natur i Mark. Vi utgår från olika teman natur och kultur. Kläder efter väder. Medtag egen matsäck och korv för ev. grillning. Håll avstånd.

Lördag 30/1 kl. 10.00 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Vi åker i egen bil. Ansvarig : Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 0739-679320.Alla är välkomna även icke medlemmar.

• 25 Feb 2021

Årsmöte 2021/Inställd och Uppskjutet

Sedvanliga årsmöteshandlingar. Samt val av styrelse. Förslag på styrelseledamöter lämnas till Elsa Thorén 0707-798824.

Inställd/Uppskjutet årsmöte

• 01 Mar 2021

"Lär känna Mark" Mörkervandring Våren 2021

Välkomna att uppleva mörker, tystnad, månsken eller moln. Tag med ficklampa, reflex och matsäck. Plats : hemlig. Medarrangör: Friluftsfrämjandet. Håll avstånd.

Måndagen 1/3 kl. 19.00. Samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379, Ulf Andrén 0708-708076. Alla är välkomna även icke medlemmar. Vi åker i egen bil.

• 06 Apr 2021

"Lär känna Mark" Kulturvandring Våren 2021

Vi går ut och vandrar i vår vackra natur i Mark. Vi utgår från olika teman natur och kultur. Kläder efter väder. Medtag matsäck. Håll avstånd.

Tisdag 6/4 kl. 13.30 samling parkeringen, Erikshjälpen Skene. Ansvarig : Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 076-8015327.Alla är välkomna även icke medlemmar. Vi åker i egen...

• 27 Apr 2021

"Lär känna Mark" Kulturvandring Våren 2021

Tisdag 27/4 kl. 13.30 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 076-8015327. Alla är välkomna även icke medlemmar. Vi åker i egen...

• 04 Maj 2021

"Lär känna Mark" Kulturvandring Våren 2021

Tisdag 4/5 kl. 13.30 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 076-8015327. Vi åker i egen bil.

• 15 Maj 2021

"Lär känna Mark" Kulturvandring Våren 2021

Lördag 15/5 kl. 10.00 samling parkeringen Erikshjälpen, Skene. Ansvarig: Rose-Marie Johansson 0320-47000/0733-640379. Ingrid Andersson 076-8015327. Alla är välkomna även icke medlemmar. Vi åker i egen...