STF Kind Lokalavdelning

STF Kind Lokalavdelning - Hedegatan 25, 51254 Svenljunga

Våra kommuner

Svenljunga, Tranemo

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Kind Härad ligger i Södra Västergötland. Lokalavdelningen STF Kind utgörs av Svenljunga och Tranemo, som är Västergötlands sydligaste kommuner. Området gränsar till Småland och Halland. Kindbygden präglas av ett omväxlande landskap av kuperad mark, rik på sjöar och skogslandskap.
Våra regler för att förhindra spridning av covid-19. Vi hoppas att alla som deltar i våra aktiviteter är fullvaccinerade mot covid-19 men uppmanar ändå till fortsatt försiktighet vid våra aktiviteter. Detta är inte bara med tanke på covid-19 – förkylningar, influensa och sånt vill vi också undvika. Detta gäller vid aktiviteter inom STF Kind: Vid någon form av sjukdomssymptom – stanna hemma! Vi håller avstånd, både under vandring och vid fikapauser. Vi samlar in kontaktuppgifter till samtliga deltagare med tanke på eventuella behov av smittspårning.

Ätran rinner genom bygden och för med sig rik historia samt vackra naturupplevelser. Kindbygden har varit bebodd sedan äldre stenålder och har en rik forntidshistoria, med såväl medeltidshistoria såsom Danskkrigen. Kindbygdens trakter har befunnit sig i Dansk ägo ett antal gånger i historien. Den välkända medeltida borgen från sent 1200-tal, Torpa stenhus, är Sveriges bäst bevarade borg och utgjorde en av många befästningar vid landgränserna.

I vår natursköna bygd har du möjlighet att på vackra stigar och smala vägar vandra utmed två stycken vandringsleder. Du kan välja på en som är 5 km eller 8 km med start och mål vid Moga Fritid. Utmed lederna finns rastbord uppställda där du kan njuta av medhavd fika. Det finns även möjlighet att grilla på därför avsedda platser.

Våra program passar alla och erbjuder vandringar, utflykter, företagsbesök, föreläsningar och historiska vandringar och studiecirklar.

Välkommen att bli medlem!
/Styrelsen STF Kind

• 02 Feb 2022

Årsmöte 2022

Mötet kommer att hållas i Teams samma datum. Anmälan till Bernt Kärrdin telefon 079 333 70 71 senast 26 januari. Inloggning kommer att erhållas senast den 1 februari.

Årsmöte den 2 februari är INSTÄLLT på grund av rådande pandemirestriktioner.

Icke-medlem: Gratis

• 26 Mar 2022

Besök på alpackagård

Vi hälsar på alpackorna och får höra om deras liv. Det finns även möjlighet att handla ullhantverk i gårdsbutiken.

Lördag 26 mars 2022 kl. 10.00 Samling: Kyrkans parkering i Tranemo för ev. samåkning. Anmälan senast 23/3 till Kerstin J-Mauricio 0706-598591 (före 22/3 endast sms)

• 23 Apr 2022

Vandring på Dumme mosse i Småland

Dumme mosse är tillgänglig för alla, lederna är spångade och vi vandrar ca.5 km. Efter 1 km. finns rastplats, där vi avnjuter vår medhavda matsäck. Möjlighet till grillning finns. I samarbete med STF Södra...

Lördag 23 april 2022 klockan 11,00 Samling Svenljunga torg 09,00 för samåkning. Anmälan senast 17 april till Börje Persson 070 654 21 91

• 22 Maj 2022

Vandring Åkulla bokskogar.

Vi åker till Åkulla bokskogar och vandrar i den skira grönskan cirka 6 km. Medtag fika. Sen beger vi oss till Öströö fårfarm för ett studiebesök. Mat eller fika finns att köpa här.

Söndag 22 maj 2022 klockan 10,00 Samlingsplats: Svenljunga torg kl. 09.00 eller direkt vi platsen. Anmälan senast11 maj till Bernt Kärrdin 079 3337071

• 11 Jun 2022

Dagstur till Vinga

Båttur till Vinga inkl. guidning Medtag fika/lunch. Det är en heldags exkursion. Det finns en kiosk på Vinga men ingen mat att köpa. Priset är beroende på hur många deltagare. Max 12 stycken.

Lördag 11 juni 2022 Samling: Svenljunga Torg 07,00 Anmälan senast 5 juni Crister Eriksson 0706-259850

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 300 kr

• 10 Sep - 17 Sep 2022