STF Kind Lokalavdelning

STF Kind Lokalavdelning - Hedegatan 25, 51254 Svenljunga

Våra kommuner

Svenljunga, Tranemo

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Kind Härad ligger i Södra Västergötland. Lokalavdelningen STF Kind utgörs av Svenljunga och Tranemo, som är Västergötlands sydligaste kommuner. Området gränsar till Småland och Halland. Kindbygden präglas av ett omväxlande landskap av kuperad mark, rik på sjöar och skogslandskap.

Ätran rinner genom bygden och för med sig rik historia samt vackra naturupplevelser. Kindbygden har varit bebodd sedan äldre stenålder och har en rik forntidshistoria, med såväl medeltidshistoria såsom Danskkrigen. Kindbygdens trakter har befunnit sig i Dansk ägo ett antal gånger i historien. Den välkända medeltida borgen från sent 1200-tal, Torpa stenhus, är Sveriges bäst bevarade borg och utgjorde en av många befästningar vid landgränserna.

I vår natursköna bygd har du möjlighet att på vackra stigar och smala vägar vandra utmed två stycken vandringsleder. Du kan välja på en som är 5 km eller 8 km med start och mål vid Moga Fritid. Utmed lederna finns rastbord uppställda där du kan njuta av medhavd fika. Det finns även möjlighet att grilla på därför avsedda platser.

Våra program passar alla och erbjuder vandringar, utflykter, företagsbesök, föreläsningar och historiska vandringar och studiecirklar.

Välkommen att bli medlem!
/Styrelsen STF Kind