STF Kind Lokalavdelning

STF Kind Lokalavdelning - Rönngatan 6, 51432 Tranemo

Våra kommuner

Svenljunga, Tranemo

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Kind Härad ligger i Södra Västergötland. Lokalavdelningen STF Kind utgörs av Svenljunga och Tranemo, som är Västergötlands sydligaste kommuner. Området gränsar till Småland och Halland. Kindbygden präglas av ett omväxlande landskap av kuperad mark, rik på sjöar och skogslandskap.
Ätran rinner genom bygden och för med sig rik historia samt vackra naturupplevelser. Kindbygden har varit bebodd sedan äldre stenålder och har en rik forntidshistoria, med såväl medeltidshistoria såsom Danskkrigen. Kindbygdens trakter har befunnit sig i Dansk ägo ett antal gånger i historien. Den välkända medeltida borgen från sent 1200-tal, Torpa stenhus, är Sveriges bäst bevarade borg och utgjorde en av många befästningar vid landgränserna.
I vår natursköna bygd har du möjlighet att på vackra stigar och smala vägar vandra utmed tre stycken vandringsleder. Du kan välja på 5 km (Spången leden) 6 km (Torpleden) 8 km (Texasleden) samtliga med start och mål vid Moga Fritid. Utmed lederna finns rastbord uppställda där du kan njuta av medhavd fika. Det finns även möjlighet att grilla på därför avsedda platser. (Medtag egen ved eller grillkol) Lederna är inte tillgänglighetsanpassade.
Våra program passar alla och erbjuder vandringar, utflykter, företagsbesök, föreläsningar och historiska vandringar och studiecirklar.
STF Kind bildades 1985 och har cirka 320 medlemmar.
Välkommen att bli medlem!
/Styrelsen STF Kind

• 08 Jun 2024

Vandring Skårtebo, Limmared

Vi får en guidad vandring av Ingela Sävås som berättar om växter vi möter på vår vandring. Naturreservatet är ett populärt utflyktsmål under vår och sommar med naturstigar (0,5 - 2,3 km), grillplatser och utsiktstorn. I reservatets norra del finns några små rasbranter med lind och andra lövträd. Där det är lite fuktigare finner du smörboll och brudborste. Gården Skårtebo var från mitten av 1600-talet fram till 1923 prästboställe. Området är skyddat sedan 1967 och är 20 hektar stort. Det är beläget norr om Limmared.

Vandring Skårtebo Limmared lördag den 8 juni 09,00 Samlingsplats: Skårtebo Anmälan senast 29 maj till Bernt Kärrdin 079 333 70 71 Medtag fika för två tillfällen.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr