Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Eskilstuna Lokalavdelning

Stig-Olof Ohlsson

stfeskilstuna@stfturist.se

STF Eskilstuna Lokalavdelning - Lerviksvägen 12, 63509 Eskilstuna

Våra kommuner

Eskilstuna

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sheffield i Storbritannien, Solingen i Tyskland och Eskilstuna i Sverige. Eskilstuna är metallindustrins vagga i Sverige. Här finns Eskilstuna Stadsmuseum och Munktellmuseet som visar 200 års industrihistoria.

I trakten föddes många viktiga företag som Gense bestick, Bahco skiftnycklar och Bergs tänger. Idag är Volvo och ASSA några av de största industrierna i kommunen.

Det finns flera slott och minnesmärken i området. Sagolika Stora Sundby slott invid Hjälmaren uppfördes 1848 med fyra torn, 52 rum och lika många fönster som dagar.
Inne i Eskilstuna ligger Kloster kyrka, som är Nordens största kyrka som byggts i modern tid och invigdes 1929. Sigurdsristningen i Sundbyholm och Sundbyholm slott strax utanför Eskilstuna är också värda ett besök liksom flera runstenar i trakterna kring Eskilstuna.

För den som föredrar friluftsliv finns två vackra leder – Sörmlandsleden och Gyllenhielmska leden. Gyllenhielmska börjar vid Sundbyholm.

Lokalavdelningen grundades år 1976/77 och samlar cirka 140 medlemmar.

• 12 Aug 2020

Aug

Utställning om rikskansler Axel Oxenstierna i Jäder

Vi åker till kyrkstallet vid Jäders kyrka och får guidning om Axel Oxenstiernas utställning.

Onsdag 12 augusti kl.18.15. Anmälan till Gerd Zeller 079-335 23 51 eller Iréne Lowet 073-736 12 16. 80 kr/pers. Samåkning från Studiefrämjandets parkering.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 130 kr

• 12 Sep 2020

Vandringens dag 2020

Lördag 12 september. Följ med oss på Vandringens dag, planering pågår. Vi kommer att gå på fina stigar och vi räknar med att det tar en stor del av dagen.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 50 kr