STF Umeregionen Lokalavdelning

STF Umeregionen Lokalavdelning - Jakob Grubbs väg 6, 90355 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 280 medlemmar.

• 10 Mar

Dåvamyra kraftvärmeverk

Vi gör ett studiebesök på Dåvamyra, hjärtat av Umeås fjärrvärmeförsörjning.

Tisdag 10 mars kl.13.00 - 14.30. Samling kl. 12.30 på P-platsen V om jvgstn. Umeå C. OBS Anmälan till: lars-goran.berg@outlook.com

• 15 Mar - 26 Apr 2020

Skidtur på skaren

Vi gör en härlig skartur i vårsolen någonstans i Umeås närhet.

En söndag i mars/april kl. 9.00 - 14.00. Intresseanmälan till Ingemar Nilsson 070 636 5650 Plats meddelas till anmälda

• 25 Mar

Rovdjuren i övre Norrland

Linda Backlund redogör för Länsstyrelsens arbete med rovdjursbevakning, vilka metoder som används och vilka resultat som uppnåtts.

Onsdag 25 mars kl.18.30 - 20.00. Plats: Umeå Folkets Hus OBS i n g e n anmälan behövs, bara kom. Välkommen!

• 21 Apr

Sävar såg

Vi gör ett studiebesök på Europas modernaste sågverksanläggning där vi blir guidade av Jan Törnqvist.

Tisdag 21 aprll kl. 13.00 - 15.00.  Samling kl. 12:15 på P-platsen V om Umeå C. OBS Anmälan till: roffe.eriksson@gmail.com

• 05 Maj

Holmön - Kvarkens artrika pärla

Per Hansson, Holmön, berättar om öns skiftande växtmiljöer som ger en fantastisk artrikedom. Per kartlägger flora och fauna genom fältfotografering med efterföljande artbestämning.

Tisdag 5 maj kl.18.30. Plats: Umeå Folkets Hus. kl.18.30 - 20.00 Ingen anmälan behövs, det är bara att komma. Välkommen!

• 17 Maj

Cykeltur Ersmark - Bäcksjön och retur

Vi följer cykelvägarna från Ersboda S till Ersmark varifrån det går en 7 km lång skogsväg med bitvis sten och grus till Bäcksjön. Ta med matsäck för trevligt fika vid en av sjöns uddar!

Söndag 17 maj kl. 10.00-16.00. Samling på P-platsen vid korsningen Cementvägen/Ersmarksvägen. Ingen anmälan behövs, det är bara att komma. Välkommen!

• 25 Maj

Lundabron och floravandring

Magnus Nilsson, Umeå kommun, berättar om bron och sedan gör vi en vandring på Bölesholmarna och längs Strandpromenaden och tittar på växtligheten. Ta gärna med fikakorg.

Måndag 25 maj kl. 17.30 - 20.00. Samling vid Lundabrons brofäste på Strandpromenaden. Ingen anmälan behövs, det är bara att komma. Välkommen!

• 25 Maj

Lundabron och floravandring

• 31 Maj

Vandring Öreälvsleden, Tallberg - Storforsen t.o r.

Vi går på en lättvandrad stig från Tallbergsbroarna på höjd genom tall och blandskog till den mäktiga Storforsen och åter, c a 12 km. Ta med matsäck för en heldagstur.

Söndag 31 maj kl. 09.30 - 17.00. Samling på P-platsen V om jvstn Umeå C. Ingen anmälan behövs, det är bara att komma. Välkommen!

• 14 Jun

Vandring på Holmön - Kvarkens artrika pärla

Per Hansson följer upp sitt föredrag och visar oss artrikedomen i verkligheten. 8-10 km vandring, åter med färjan kl 17. Ta med matsäck för en heldagsutflykt.

Söndag 14 juni kl. 9.00 - 18.30. Samling på P-platsen V om jvgstn Umeå C för samåkning. Färjan avgår 10.00. Ingen anmälan behövs, det är bara att komma. Välkommen!

• 23 Aug

Aug

Vandring Lotsstigen, Stubbsand - Skagsudde

Kommer så småningom

Söndag 23 augusti kl.09.30 - 17.00. Samling på P-platsen V om jvgstn. Umeå C.