STF Umeregionen Lokalavdelning

STF Umeregionen Lokalavdelning - Lingonvägen 12, 90339 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Umeregionen Lokalavdelning

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 420 medlemmar.

• 15 Nov

Norrlands rovdjur

Michael Schneider, Länsstyrelsen Västerbotten, kommer att berätta om bl.a. inventering och förökning bland rovdjuren i Norr- Och Västerbotten.

• 01 Dec

Holmöarna- Kvarkens artrika pärla

Docent Per Hansson berättar om öarnas mångfald av habitat som ger fantastisk diversitet. Per bor året runt på Holmön och kartlägger flora och fauna genom fältfotografering och artbestämning.

• 17 Jan

Gröna bandet igen

STF Umeregionens ordförande Undis Englund berättar om sitt Gröna band genom Sveriges fjällkedja, från Abisko till Grövelsjön sommaren 2021.

• 09 Feb

Årsmöte 2022

Efter avslutade förhandlingar bjuder STF Umeregionen på fika.