STF Umeregionen Lokalavdelning

STF Umeregionen Lokalavdelning - Jakob Grubbs väg 6, 90355 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 280 medlemmar.

• 25 Aug

Aug

Närledsvandring Tio Toppar, tavelsjö

Vi börjar utforska "Tio Toppar" genom att vandra till och från några av dem med fina utsikter. Vi åker bil mellan vandringslederna. Totalt ca 8 km vandring.

Söndag 25 augusti kl. 09.30-16.00.

• 12 Sep - 15 Sep 2019

Signaturledsvandring i Ammarnäs

Vi uppmärksammar VANDRINGENS DAG lördag 14 sept. genom en resa till Ammarnäs. Man kan anlända till Ammarnäs antingen torsdag 12 sept. eller fredag 13 sept. Man ordnar sin resa själv, antingen med buss...

Flexibel ankomst i Ammarnäs torsdag 12 alt. fredag 13 september. Samling i Ammarnäs där vi bor på SF vandrarhem Ammarnäs Wärdshus i 3, 2 eller 1 natt, beroende på vilka aktiviteter deltagaren själv väljer....

Medlem: Pris ej bestämt

• 22 Sep

Närledsvandring längs Öreälvsleden – Hummelholm

Vi vandrar en lämplig sträcka på 10 km längs Öreälvsleden förbi Hummelholm till Torrböle. Ett flertal rastplatser med vindskydd finns, liksom några brantare partier. Ta med matsäck.

Söndag 22 september 09.30-17.00. Samling på P-platsen V om jvgstn. Umeå C, nära stationshuset för samåkning i privata bilar. Anmälan behövs inte.

• 05 Okt

Stor-Bränntjärnmyrans naturreservat

Vi vandrar längs en gammal stig med kulturminnen från slutet av 1800 talet. Göran berättar om de lavbehängda gamla tallarna. Kanske hittar vi några goda svampar längs stigen. Ta med matsäck.

Lördag 5 oktober 9.00 - 15.00 Samling på P-platsen V om jvgstn. Umeå C, nära stationshuset för samåkning i privata bilar. Anmälan behövs inte.

• 10 Okt

Studiebesök vid Skogforsk i Sävar

Johan Westin berättar om och visar oss hur skogsträdförädlingen i Sverige, från frö till planta, går till.

Torsdag 10 oktober kl. 13 - 14.30 Samling för samåkning kl. 12.15 på P-platsen V om jvstn Umeå C, nära stationshuset Begränsat antal platser, anmälan och info: roffe.eriksson@gmail.com

• 15 Okt

Tjärdrottningen i Vindeln

Susanne Odell berättar om Ingegerd Levander, känd som ”Tjärdrottningen”. Vid 31 års ålder blev hon änka med två små barn. Hon övertog ledningen av familjeföretaget Umeå Tjärexport och drev det framgångsrikt...

Tisdag 15 okt 18.30 - 20.00 Plats Umeå Folkets Hus Ingen anmälan behövs

• 20 Okt

Bäcksjön runt

Vi gör en lätt vandring på cirka 8 km runt Bäcksjön. Ta med matsäck som vi njuter av i någon av de fina raststugor finns. Där kan man också grilla korv. Svampar hittar vi säkert också några.

Söndag 20 oktober 10.00 - 15.00. Samling för samåkning på P-platsen V om jvstn Umeå C, nära stationshuset. Ingen anmälan behövs

• 29 Okt

Förhistorien uppdateras då Umeå expanderar

Vid nybyggnationer görs ibland arkeologiska undersökningar. Berit Andersson, vbm, berättar om hur fynden gett ny kunskap om Norrlands forntid.

Tisdag 29 oktober 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus Ingen anmälan behövs

• 26 Nov

Maja Beskow och naturen

Karin Holmgren berättar om teckningslärarinnan Maja Beskow som hade ett genuint intresse för natur och den svenska fjällvärlden, uttryckt i både teckningar och språk, liksom resor till Jämtlands- och Västerbottensfjällen.

Tisdag 26 november kl. 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus

• 21 Jan

Arktis i förändring

Reiner Giesler, UmU, berättar om vad som händer i Arktis när temperaturhöjningen får isar att smälta och tundran att tina.

Tisdag 21 januari 2020 18.30 - 20.00. Plats Umeå Folkets Hus