STF Umeregionen Lokalavdelning

STF Umeregionen Lokalavdelning - Lingonvägen 12, 90339 Umeå

Våra kommuner

Bjurholm, Nordmaling, Robertsfors, Umeå, Vindeln, Vännäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Umeregionen Lokalavdelning

I Umeregionens område finns hela 56 naturreservat. Utforska djupa urskogar, en långsträckt kustlinje som höjer sig ur havet, klippor och sandstränder, miltals med cykel- och vandringsleder, fina svamp- och bärskogar och välbesökta fågelmarker.

Att landskapet här är präglat av inlandsisen är särskilt märkbart en bit inåt landet där höga, smala åsar sträcker sig ut i djupa sjöar. I regionen finns många älvar med fina fiskevatten och även lugnare flöden för kanotturer genom landskapet. Mäktigast är Vindelälven, en av Sveriges nationalälvar med sina skummande forsar.

I det kulturella livet finns Norrlandsoperan som håller hög klass och Umeå Jazzfestival lockar artister från hela världen varje år. I Umeå finns en internationellt känd skulpturpark och många konserter och konstutställningar.

I Norrbyskär, Olofsfors och i Robertsfors finns välbevarade kulturmiljöer att uppleva, bland annat bruks- och industrisamhällen från förra seklet. I Umeås utkant finns hällristningar och i Ratan några mil längre norrut finns minnesmärken från Sveriges sista krig.

Umeregionen varierar utbudet av aktiviteter. Programmet innehåller en blandning av naturupplevelser, föredrag, studiebesök och visningar. Och fjällen ligger inte längre bort än att lokalavdelningen då och då ordnar fjällvandringar eller längre skidturer med övernattning.

Lokalavdelningen samlar cirka 420 medlemmar.

• 26 Maj 2024

Cykeltur Sörfors-Degersjön

Vi gör en trevlig cykeltur på ca 25 km från Sörfors till Bjännsjön där vi gör en rundtur till Degersjön innan vi cyklar tillbaka. Cykeltransport med släpvagn kan ordnas

Obligatorisk anmälan

• 01 Jun 2024

Nybörjartur – fokus på låglandsvandring

Denna vandringstur för nybörjare är cirka 3 km lång och utgår från Broparken i centrala Umeå. Turen går i lugnt tempo på lättgångna promenadvägar utmed strandpromenaden, via Lundabron, över Bölesholmarna och tillbaka till Broparken. Längs vägen kommer turledarna John och Undis berätta om olika saker som är bra att veta när man ska ut på en lättare vandringstur. En längre paus görs för fika. Medtag eget fika. Efter cirka 3 timmar är ni åter vid samlingsplatsen under bron i Broparken. Maxantal deltagare: 25. #stfnybörjarturer @stfturist

Vi kommer att gå på en kortare tur i terräng som är lätt att ta sig fram i. Det behövs inga grova vandringskängor, men finskorna kan man lämna hemma. I övrigt gäller principen: kläder efter väder. Medtag även en liten ryggsäck packad med fylld vattenflaska, fika och extra kläder beroende på väderlek.

Icke-medlem: Gratis

• 09 Jun 2024

Lögdeälvsleden från Hyngelsböle till Lögdeå

Vi vandrar ca 9 km längs Lögdeälven som är en av landets minst påverkade skogsälvar. Strax efter Hyngelsböle passerar leden Kodalsforsen som är älvens nedersta fors, kilometerlång och med 15 meters fallhöjd. Därefter går leden genom naturreservatet Ålidberget där liljekonvaljen är i full blom under våren.

• 17 Aug 2024

Aug

Tvåälvsleden, Vindeln - Nationalälvens dag

Tvåälvsleden sträcker sig från Vindelälven i Vindeln till Granö vid Umeälven och följer delvis den gamla kyrkmarschleden. Vi vandrar halva leden från Renforsen i Vindeln via Osttjärnbäckens naturreservat till Kulbäcksliden. Cirka 10 km vandring med en stigning på drygt 100 meter via Bubergets topp. Vid återkomsten till Renforsen kan vi fira vår fria nationalälv Vindelälven tillsammans!