STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning

STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning - Hållsta 315, 83497 Brunflo

Våra kommuner

Berg, Bräcke, Härjedalen, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre, Östersund

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet.

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är mycket stor och omfattar åtta kommuner. Naturen och kulturen är skiftande i detta stora område men förenande är den storslagna fjällnaturen, de djupa skogarna och de rika sjöarna.

Vi har nära till storslagen fjällnatur, djupa skogar och vackra sjöar. STF Jämtland-Härjedalen arbetar för att så många som möjligt skall få möjlighet att uppleva vår natur men också kultur och intressanta besöksmål i närområdet. Till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är alla välkomna!

STF Östersund grundades 1973 och omvandlades till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen 2013. Lokalavdelningen är öppen för alla STF-medlemmar i Jämtland och Härjedalen, och även för långväga STF-medlemmar som vill ta del av vår verksamhet. Avdelningen leds av medlemmar som jobbar ideellt med att berika sin egen och andras fritid.

Har du idéer och tips om bra lokal verksamhet eller ett specialintresse som kan ge upphov till en aktivitet? Vill du vara med och påverka i lokala natur-, kultur-, frilufts- och turismfrågor. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill engagera dig!

Din belöning blir trevliga upplevelser, nya vänner och möjlighet påverka.

• 31 Aug 2024

Aug

Vandring i Arådalen.

Vi vandrar från fjällstugan till Östra Arådalens fäbodvall, via ”Tirenstigen” som tar oss till leden som går utefter Hundhögens fjällfot. Vandringen tillbaka mot Fjällstugan går vi i skogsterräng och kommer fram vid Angelicasjön som ligger i anknytning till Fjällstugan. Vandringen är ca 8 km.

För samåkning samlas vi vid STF Persåsens parkering kl.09.00. Ta med matsäck. Det kan bitvis vara vått i skogsterrängen. Beroende på hur mycket det har regnat under sommaren.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 07 Sep

Historik i och kring Jänsmässholmen

Vi gör ett besök i kapellet där vi får historiken om kapellet och dess omgivning berättad för oss. Besök på fjällhotellet, där det är möjlighet till en lunch samt deras berättelse om sin verksamhet.

Ta med fika. Kläder efter väderlek

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 14 Sep

Topptur Getryggen

Vi vandrar blomsterstigen från Storulvån uppåt och fortsätter oledat sista biten upp till toppen av Getryggen 1382 möh. Det är ca 7 km vandring tur och retur och en stigning på drygt 650 meter.

Vandringen är delvis krävande och god kondition behövs, det krävs också att du har bra balans, är lite uthållig och har ett gott humör att plocka fram när det känns lite jobbigt.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 21 Sep - 22 Sep 2024

Ett dygn i Storulvån med vandringar, middag och trevlig häng.

Lördag: Vi träffas utanför fjällstationen i Storulvån och beger oss tillsammans iväg på en dagstur, vi har med oss egen lunch och packning för dagen. Halvvägs delar vi på oss, de som vill går samma väg tillbaka till fjällstationen (grupp 1) och de som vill tar en tuffare väg (grupp 2) över en fjälltopp tillbaka till stationen. Grupp 1 går mellan 8-12 km ( ca 4 timmar + pauser), grupp 2 går ca 12-13 km och många höjdmeter (tid ca 5 timmar + pauser) kan ändras beroende på väder. Tillbaka på stationen får ni lite egen tid för dusch, bastu och vila innan vi tillsammans äter en 2-rätters middag i restaurangen. Söndag: Här kan du välja att sova lite längre eller kliva upp och väcka kroppen med lite Tai Chi-känsla innan frukost. Efter frukosten packar vi ihop och checkar ut från våra rum innan vi ger oss iväg på en kortare gemensam vandring, ca 2-3 km enkel väg, vi njuter en stund av fjälluften och tar en fikapaus innan vi går tillbaka till fjällstationen och säger hej då.

I priset ingår: Guidade vandringar, 2-rätters middag, frukost och logi i delade 4-bäddsrum. (lunch ingår ej men går att köpa till på fjällstationen om man inte tar med sig egen, kylskåp finns att förvara ev kylvaror i) Anmälan: senast 15 augusti, betalning görs vid anmälan och är bindande, om avanmälan görs efter sista anmälningsdatum sker ingen återbetalning.

Medlem: 1900 kr

Icke-medlem: 2100 kr

• 06 Dec - 08 Dec 2024

Besök oss i Sylhyddan under julmarknaden

Besök oss i Sylhyddan, och känn historiens vingslag vid "Ugglekaminens". värme.

För att komma in på Jamtli betalar du, som vanligt, inträdesavgift.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis