STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning

STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning - Vandrarvägen 16, 83246 Frösön

Våra kommuner

Berg, Bräcke, Härjedalen, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre, Östersund

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet!

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är mycket stor och omfattar åtta kommuner. Naturen och kulturen är skiftande i detta stora område men förenande är den storslagna fjällnaturen, de djupa skogarna och de rika sjöarna.

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är stor och omfattar alla kommuner i Jämtland och Härjedalen. Vi har nära till storslagen fjällnatur, djupa skogar och vackra sjöar. STF Jämtland-Härjedalen arbetar för att så många som möjligt skall få möjlighet uppleva vår natur men också kultur och intressanta besöksmål i närområdet. Vi besöker verksamheter där utveckling och spännande forskning sker, till exempel på universitetet eller hos konsthantverkare i deras ateljéer, och vi gör guidade turer i historiska och kulturella landskap. Vi ordnar skidturer, vandringar för gammal och ung, för nya och gamla jämtlänningar och härjedalingar, och för dig som kommit från annat land. Till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är alla välkomna!

Du kan vara med på pilgrimsvandring till den fantastiska katedralen i Trondheim eller göra en helgvandring i väglöst land till fjällhemmanet Almdalen i Hotagen med surströmmingsmiddag som avslutning. Du som inte är van vid fjällmiljö kan delta i en introduktionsvandring med internationell inriktning i Nulltjärn, Vålådalen, för såväl barn, tonåringar som vuxna! Du kan också vara med på en enkel sportlovstur till Svartsjöarna, en skiddag på Lövsta skidlek eller vandringar och skidturer till Helags.

STF Östersund grundades 1973 och omvandlades till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen 2013. Lokalavdelningen är öppen för alla STF-medlemmar i Jämtland och Härjedalen, och även för långväga STF-medlemmar som vill ta del av vår verksamhet. Avdelningen leds av medlemmar som jobbar ideellt med att berika sin egen och andras fritid.

Har du idéer och tips om bra lokal verksamhet eller ett specialintresse som kan ge upphov till en aktivitet? Vill du vara med och påverka i lokala natur-, kultur-, frilufts- och turismfrågor? Din belöning blir trevliga upplevelser, nya vänner och möjlighet påverka. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill engagera dig!

• 13 Maj

Gökotta

Örjan Lundqvist, tidigare präst i Ås medverkar med poesi, berättelser och sång. Ta med eget fika. Kläder efter väderlek. .

För att kunna hålla det rekommenderade avståndet från varandra så kan det vara bra att ta med något att sitta på. Aktiviteten är enbart för medlemmar

• 19 Maj

Digitalt föredrag med Sjöräddningen

Lars Grangert berättar om sjöräddningssällskapet (SSRS) och RS Storsjön som är en av sjuttioen sjöräddningsstationer i Sverige.

Anmälan sker genom betalning via swish till 123 570 6452. ange mailadress dit länk till mötet ska skickas som meddelande i betalningen.

Icke-medlem: 75 kr

• 27 Maj

Vandring och information om S:t Olavsleden

Följ med på en kortare vandring på S:t Olavsleden med start vid Näskotts kyrka. En lättsam vandring ca 4 km på mestadels grusväg med slutmål i Nälden. Under vandringen information om utvecklingsarbetet...