STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning

STF Jämtland-Härjedalen Lokalavdelning - Hållsta 315, 83497 Brunflo

Våra kommuner

Berg, Bräcke, Härjedalen, Krokom, Ragunda, Strömsund, Åre, Östersund

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet.

Lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är mycket stor och omfattar åtta kommuner. Naturen och kulturen är skiftande i detta stora område men förenande är den storslagna fjällnaturen, de djupa skogarna och de rika sjöarna.

Vi har nära till storslagen fjällnatur, djupa skogar och vackra sjöar. STF Jämtland-Härjedalen arbetar för att så många som möjligt skall få möjlighet att uppleva vår natur men också kultur och intressanta besöksmål i närområdet. Till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen är alla välkomna!

STF Östersund grundades 1973 och omvandlades till lokalavdelningen STF Jämtland-Härjedalen 2013. Lokalavdelningen är öppen för alla STF-medlemmar i Jämtland och Härjedalen, och även för långväga STF-medlemmar som vill ta del av vår verksamhet. Avdelningen leds av medlemmar som jobbar ideellt med att berika sin egen och andras fritid.

Har du idéer och tips om bra lokal verksamhet eller ett specialintresse som kan ge upphov till en aktivitet? Vill du vara med och påverka i lokala natur-, kultur-, frilufts- och turismfrågor. Hör av dig till någon i styrelsen om du vill engagera dig!

Din belöning blir trevliga upplevelser, nya vänner och möjlighet påverka.

• 14 Jun

Nattvandring

Vi vandrar på natten när bara vi och naturen är vaken. Vi går ca 13-14 km.

Vi träffas vid Coop-parkeringen i Brunflo kl 22.00. Tag med eget fika och extra kläder.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 15 Jun - 16 Jun 2024

Övernattning i tält för nybörjare

Alla är välkomna; familjer, unga, medelålders eller 100-åringar. Vi lär oss hur man sätter upp tält, vad man ska tänka på när man sover utomhus och hur man använder friluftskök. Ta med kläder efter väder. Ta med din egen mat, fika och frukost. Ta med egen utrustning för att tälta och sova i. Om du har stormkök så ta med det, annars finns det att låna. Hör av dig om det är någon annan utrustning som saknas.

Betalning av deltagaravgiften ska göras som bekräftelse av anmälan och återbetalas inte vid avanmälan efter sista anmälningsdag.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 31 Aug 2024

Aug

Vandring i Arådalen.

Vi vandrar från fjällstugan till Östra Arådalens fäbodvall, via ”Tirenstigen” som tar oss till leden som går utefter Hundhögens fjällfot. Vandringen tillbaka mot Fjällstugan går vi i skogsterräng och kommer fram vid Angelicasjön som ligger i anknytning till Fjällstugan. Vandringen är ca 8 km.

För samåkning samlas vi vid STF Persåsens parkering kl.09.00. Ta med matsäck. Det kan bitvis vara vått i skogsterrängen. Beroende på hur mycket det har regnat under sommaren.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 07 Sep

Historik i och kring Jänsmässholmen

Vi gör ett besök i kapellet där vi får historiken om kapellet och dess omgivning berättad för oss. Besök på fjällhotellet, där det är möjlighet till en lunch samt deras berättelse om sin verksamhet.

Ta med fika. Kläder efter väderlek

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 14 Sep

Topptur Getryggen

Vi vandrar blomsterstigen från Storulvån uppåt och fortsätter oledat sista biten upp till toppen av Getryggen 1382 möh. Det är ca 7 km vandring tur och retur och en stigning på drygt 650 meter.

Vandringen är delvis krävande och god kondition behövs, det krävs också att du har bra balans, är lite uthållig och har ett gott humör att plocka fram när det känns lite jobbigt.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 06 Dec - 08 Dec 2024

Besök oss i Sylhyddan under julmarknaden

Besök oss i Sylhyddan, och känn historiens vingslag vid "Ugglekaminens". värme.

För att komma in på Jamtli betalar du, som vanligt, inträdesavgift.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis