STF Kungsbacka Varberg Lokalavdelning

STF Kungsbacka Varberg Lokalavdelning - Skräddarevägen 14, 43295 Varberg

Våra kommuner

Kungsbacka, Varberg

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Halland är ett Sverige i miniatyr. Regionen har kusten med sina härliga bad, stora jordbruksområden och den inre skogsbygden med sina fina bokskogar. Halland har varit omväxlande danskt, norskt och svenskt vilket märks på ortsnamn och byggnadsstilar.

STF Kungsbacka Varberg satsar främst på vandringar i intressanta miljöer. I det rådande coronaläget kan det snabbt ske förändringar i planerade aktiviteter. Därför – håll dig uppdaterad på hemsidan, eller kolla med resp aktivitetsansvarig vad som gäller för de aktiviteter du är intresserad av.

Det finns flera intressanta kulturhistoriska platser att besöka i regionen. Äskhults ödeby är en välvårdad ödeby från 1700-talet, där de gamla gårdarna visar bondesamhället före enskiftet. Markerna brukas än idag på äldre sätt med hjälp av hästar. Tjolöholms slott, är ett av de största 1900-talsslotten i Sverige. Här finns även fina vandringsleder i lövskog med intressant flora. Varbergs fästning är kanske den största attraktionen. Fästningens första delar uppfördes redan på 1300-talet och Varbergs museum visar en permanentutställning om Bockstensmannen. Även den kulknapp som ansågs ha dödat Karl XII finns att beskåda på museet.

Från Fjärås bräcka har man fin utsikt över sjön Lygnern åt ena hållet och Kungsbackafjorden åt andra hållet. Vid foten av bräckan ligger Li järnåldersgravfält, ett av de förnämsta i landet, med 25 resta bautastenar. Sandsjöbacka naturreservat ligger mellan Kungsbacka och Göteborg. Här njuter man av härliga strövområden och vandringsleder genom orörd natur. För vandring och cykel finns även Hallandsleden som sträcker sig genom hela Halland. Den kustnära Ginstleden är en populär cykelled från Hallandsåsen i söder till Billdal i Göteborg i norr.

Lokalavdelningen grundades 1978 och har cirka 390 medlemmar.

• 14 Apr - 31 Maj 2021

Vi fortsätter med smågrupper: Följ med på min STF-runda!

Försöken med att erbjuda vandringar i små grupper (max 8 pers) har fallit mycket väl ut. Vi fortsätter därför med att bjuda in till vandringar i 8-personersgrupper på våra egna favoritrundor. Om du vill...

Föranmälan krävs. Information om samlingsplats och ev vägbeskrivning fås vid anmälan. Som vanligt gäller: Kläder efter väder och fika i ryggsäcken.

• 14 Maj 2021

Följ ned på min STF-runda - Blomning i Svenstorp

Anders och Gunnel Björcke tar två smågrupper (à max 7 pers) med på en vandring i Svenstorp, där blommor, träd och buskar blommar. Turen tar ca 2½ timme inkl fika. Terrängen kan bitvis vara krävande.

Föranmälan krävs. Ring Anders Björcke, 0706-96 08 83. Bra skor, kläder efter väder och fika. Det blir två separata grupper med 7 deltagare i varje.

• 17 Maj 2021

Följ med på min STF-runda - Stockared

En vandring Stockared - Hultet - Förlanda, ca 6,5 km.

Föranmälan krävs. Ring Britt Richardsson, 0730-92 24 41. Bra skor, kläder efter väder. Ta med fika!

• 20 Maj 2021

Följ med på min STF-runda - Varberg, Påskbergsskogen och Breared

En lätt gången tur genom Påskbergsskogen, via Almers skola, genom skogen till Breared. Där får vi en fin vy över anläggningsplatsen vid varbergstunnelns södra mynning. Ca 5 km.

Föranmälan krävs. Ring Annica Johansson Sjögren, 0708-86 79 57. Skor och kläder efter väder, och fika i ryggsäcken.

• 25 Maj 2021

Följ med på min STF-runda - Tofta

En inte så lång, men rätt kuperad och därför lite krävande, promenad. Ca 3 km.

Föranmälan krävs. Riing Margaretha Stamborn, 0705-36 58 46. Bra skor och kläder efter väder. Ta med fika.

• 27 Maj 2021

Följ med på min STF-runda - Fjärås Bräcka

Vandring på väg och stig runt Borgudden i Lygnern, ca 6 km. Ganska flackt och lättvandrat.

Föranmälan krävs. Ring Ingvar Svanberg, 0703-96 77 81.