STF Södra Halland Lokalavdelning

STF Södra Halland Lokalavdelning - Stenfalksvägen 1, 30261 Halmstad

Våra kommuner

Falkenberg, Halmstad, Hylte, Laholm

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Halland ligger strategiskt mitt emellan Göteborg och Öresundsområdet och längs hela kuststräckan finns härliga badstränder, fin inlandsnatur och ett flertal naturreservat

På Prins Bertils stig mellan Halmstad och Tylösand är det populärt att vandra. I Haverdal kan man besöka Skandinaviens högsta sanddyn. I söder finns Hallandsåsen med vackra bokskogar och öster om Halmstad ligger Simlångsdalen med sina sjöar och det historiskt intressanta Danska fallet.

Det finns flera kulturhistoriskt intressanta minnesmärken i regionen.
Bronsåldersgraven Lugnarohögen är en restaurerad grav som visar hur forntidens människor såg på övergången från liv till död.
Skottorps slott, uppfört 1870, är förklarat som byggnadsminne och Norre Port i Halmstad är en av få stadsportar som fortfarande finns kvar i Sverige. I Falkenberg finns Tullbron, från mitten av 1700-talet, den är förklarad som byggnadsminne och är kanske Sveriges vackraste stenbro.

Lokalavdelningen anordnar både kortare och längre vandringar. Det kan vara intressant natur eller kultur som lockar. På vintern satsar vi på studiebesök samt en föreningsafton.

Södra Hallandskretsen bildades 1977 och på årsmötet 2013 ombildades den till lokalavdelning med namnet STF Södra Halland.

• 01 Jan - 31 Dec 2024

Studiefrämjandet

STF Södra Halland samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är en medlemsorganisation.

Medlem: Gratis

• 19 Dec - 31 Dec 2024

Samåkning och vägbeskrivning

Vi uppmanar till samåkning både av klimatskäl och av praktiska skäl då det ofta är ont om P-platser vid samlingsplatsen. Våra samåkningar utgår från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen. Tid för samåkning anges vid respektive programpunkt. För dig som inte samåker finns vägbeskrivning på hemsidan www.svenskaturistforeningen.se/stfsodrahalland och i nyhetsbrev (mejl) till medlemmar i lokalavdelningen.

Medlem: 8 kr

• 19 Dec - 31 Dec 2024

Torsdagsträffar

8 februari, 14 mars, 11 april och 16 maj genomför vi aktiviteter som inte är fastställda när programmet trycks. Detta är kortare vandringar, aktuella kulturaktiviteter, studiebesök eller annat som vi hoppas är intressant för dig. Information kommer på hemsidan några veckor före och meddelas i nyhetsbrev. Försäkra dig om att du är medlem i lokalavdelningen – då blir du alltid uppdaterad!

Medlem: Gratis