STF Karlskoga-Degerfors Lokalavdelning

STF Karlskoga-Degerfors Lokalavdelning - Knektåsvägen 15, 69153 Karlskoga

Våra kommuner

Degerfors, Karlskoga

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Regionen har en stark koppling till Bergslagen och till begreppet ”Järn bryter bygd”. Hyttor och kolmilor vid Kilsbergskanten vittnar inte bara om tidigare järnhantering. Här finns också Kilsbergen, en vildmark med rika möjligheter till naturupplevelser.

Lokalavdelningens studiebesök, bildvisningar, föredrag och resor bidrar till att bygdens rika kulturella arv uppmärksammas. Upplevelser i naturen är också självklart en del av verksamheten. Naturvandringar med kulturella inslag i Kilsbergen genomförs vid flera tillfällen varje år. Lokalavdelningen håller också i flera kulturarrangemang. Exempel på detta är Vallbomsdagen då baderskan Gustafva Vallbom hedras med tvagning på dåtida sätt.

Fina vandringsleder i bygdens närhet är Bergslagsleden, Tio sjöars led och Angsjöleden. STF Karlskoga-Degerfors egen led är STF-slingan vid Rönningshyttan sydost om Degerfors.

Ett flertal herrgårdar i regionen är uppförda under 1600-talet och 1700-talet. Vid Ölsboda herrgård författade Selma Lagerlöf delar av den Löwensköldska trilogin. Och i Björkborns vackra herrgård bodde Alfred Nobel under en tid. Herrgården har idag ett Nobelmuseum.

Lokalavdelningen grundades 1989 och har idag cirka 500 medlemmar.

• 09 Dec

Julmarknad i Mariebergsskogen och besök på Lerinmuséet

I år går vår julmarknadsresa till den spännande Mariebergsskogen i Karlstad. Många hantverkare och utställare bjuder ut kvalitetshantverk och traditionella matdelikatesser. Det finns många goda lunchalternativ, från utställarnas mat vid stånden till Café Naturum och Terrassens Matstudio. Vi försöker få till en gemensam lunch. Det finns många jularrangemang för barn. Vi startar hemresan kl. 14.15 och stannar till vid Lars Lerin museet där vi får en guidning och avslutar med en kaffe + kanelbulle. Hemkomst ca kl 17.00.

Lördag 9 december. Avresa med buss: kl 09.45 Medborgarplatsen i Degerfors och 10.00 Karlskoga busstation. Åter ca kl. 17.00. Bussresa, inträde i Mariebergsskogen, guidning samt fika på Lars Lerin museet ingår. Lunch ingår ej. För info/anmälan kontakta Christina Lernman via sms/tel 070-541 21 35, senast 29 november. Medlem 450 kr, icke medlem 500 kr, min 40 pers. Vid färre deltagare kan vi överväga att resa med egna bilar.

Medlem: 450 kr

Icke-medlem: 500 kr

• 17 Jan

1 Pilgrimsvandring,

Förra året berättade Bengt Schön om sin vandring till Santiago de Compostela. Sedan dess har han gjort nya vandringar. Han kommer att berätta om sin vandring 2023, med en mix av tidigare upplevelser. Att ha 8 kg på ryggen och gå mellan 20-30 km om dagen blir efter några dagar något man vänjer sig vid. Att under 5 veckor vandra genom 320 byar på den Spanska landsbygden, då gäller det att vara uthållig. Vissa dagar var tuffa men de flesta var fyllda av upplevelser, glädje och gemenskap. De dagliga förberedelserna var de samma, frågor om väder, packning, mat och logi. Och frågan är, har Pilgrimsvandringarna förändrats under Bengts 5 senaste år?

Onsdag 17 januari. Karlskoga Bibliotek, Hörsalen kl 18.00 Anmälan senast 15 januari via sms/tel till Ingvar Eriksson 070-378 70 95. Medlem 40 kr, icke medlem 60 kr.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr