STF Västerås Lokalavdelning

STF Västerås Lokalavdelning - Tillbringaregatan 16, 72476 Västerås

Våra kommuner

Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar, Västerås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Västerås omfattar södra Västmanland och gränsar söderut till sjöarna Hjälmaren och Mälaren. Här finns allt från orörda, natursköna miljöer till städer med kulturliv. Norrut finns Bergslagen med skogar, vattendrag och bruksorter.

På Badelundaåsen möttes forntidens handelsvägar och vattenleder och under seklernas lopp blev området ett kulturellt centrum för hela västra Mälardalen. Offerplatser och gravplatser har lämnat ett stort arv till eftervärlden med stora och mäktiga gravhögar och stenskepp. Idag är området därför ett av Sveriges rikaste och största fornlämningsområden. Mest känt är kanske Anundshög som är Sveriges största gravhög. Inom STF Västerås område finns det även spännande historia, och särskilt industrihistoria, att upptäcka.

För den som vill vandra finns bland annat Bruksleden och Romboleden. Från Mälardalen vandrar du norrut in i Bergslagens djupa skogar med berg och sjöar. Skogen är rik på bär och svamp. Med lite tur kan du uppleva möten med vilda djur.

STF Västerås har ett omfattande program med många vandringar i naturen, cykelturer i Västerås omgivningar samt skid- och skridskoåkning på vintern. Vi anordnar ”Mittiveckan-vandringar” varje vecka vår och höst i Västerås och kortare cykelturer anordnas tisdagskvällar under maj månad. Utöver detta görs svamputflykter under hösten. STF Västerås anordnar även flerdagars cykelturer under sommaren och fjällveckor såväl sommar, höst som vinter.

Du inbjuds till kulturella så kallade ”STF-kvällar” i Kyrkbacksgården i Västerås den första måndagen i vintermånaderna. Det kan vara spännande resereportage, musikframföranden eller miljöskildringar. Du är också välkommen till de studiebesök som anordnas.

Aroskretsen grundades år 1973. 2013 ombildades kretsen till lokalavdelningen STF Västerås och har cirka 170 medlemmar.

• 29 Maj

Gotska Sandön 2025 Informationsträff

Onsdag 29 maj kl 18.00, Studiefrämjandets lokaler Pilgatan 8, Västerås. Är du intresserad av att följa med STF Västerås till Gotska Sandön 2025? Resan är planerad till sista veckan i maj eller första veckan i juni 2025. Vi åker en söndag och åter en onsdag med 3 övernattningar på ön. Den här första informationsträffen berättar vi lite om ön, resan dit, boendet och naturen på ön. Tid: Onsdag 29 maj kl 18.00 Plats: Studiefrämjandets lokaler Pilgatan 8, Västerås. Du som är intresserad men inte kan komma på informationsträffen 29 maj skicka ett mejl till gunnel.lejonberg@gmail.com så får du ett sammandrag av vad vi pratade om på kvällen. Senare under hösten kommer inbjudan för anmälan till resan. På vår hemsida och i våra månadsbrev hittar du uppdaterad information. Varmt välkomna! Peter Thelin 070-7969122 och Gunnel Lejonberg 073-5302929

Medlem: Pris ej bestämt

• 29 Maj 2024

Mittiveckanvandring V14-V22

Varje onsdag 3 april – 29 maj kl. 10.00. Lättare kultur- och naturvandring i Västerås med omnejd för att lära känna vår stad. Vandringen genomförs i olika delar av Västerås och med olika turledare.

Vandringen tar ca 2 timmar och vi tar rast för egen fika. Promenad i lugnt tempo på slät mark. Plats för samling ges i månadsbrevet och på STF Västerås hemsida

• 09 Jun

2024

Vandring i Köping och besök på apoteksmuséet.

Söndag 9 juni kl.9.30 - ca 15.30 Vi vandrar Hälsans stig. Vandringen går genom Köpings centrala delar och efter åarna. Turens läng ca 6 km. Svårighetsgrad Nivå 1; Promenad i lugnt tempo på slät mark. Tag med fika för en raster. Efter vandringen besöker vi apoteksmuséet. Samling kl.9.30 på Parkeringsplats Södra Ringvägen, Västerås för samåkning. (Korsningen Södra Ringvägen/Pilgatan mittemot Alstoms kontor, infart från Södra Ringvägen) Turledare: Anders Sewerin 070-2520858, Marianne Franzen 073-4172414

• 16 Jun

Vandring på Tjurlångsleden, Arboga

Söndag 16 juni kl 9.30 – ca 15.00 Tjurlångsleden tar oss genom ett varierat skogslandskap runt sjön Tjurlången utanför Arboga. Vi vandrar hela tiden nära vattnet och chansen att se fåglar och vilda djur är stor. Turens längd ca 10 km. Svårighetsgrad Nivå 2-3; Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng skogsstigar, bitvis stenigt eller med rötter. Tag med fika för 2 raster Samling kl.9.30 på Parkeringsplats Södra Ringvägen, Västerås för samåkning. (Korsningen Södra Ringvägen/Pilgatan mittemot Alstoms kontor, infart från Södra Ringvägen). Turledare: Lars-Åke Nilsson 073-028 09 80