STF Västerås Lokalavdelning

STF Västerås Lokalavdelning - Tillbringaregatan 16, 72476 Västerås

Våra kommuner

Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar, Västerås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Västerås omfattar södra Västmanland och gränsar söderut till sjöarna Hjälmaren och Mälaren. Här finns allt från orörda, natursköna miljöer till städer med kulturliv. Norrut finns Bergslagen med skogar, vattendrag och bruksorter.

På Badelundaåsen möttes forntidens handelsvägar och vattenleder och under seklernas lopp blev området ett kulturellt centrum för hela västra Mälardalen. Offerplatser och gravplatser har lämnat ett stort arv till eftervärlden med stora och mäktiga gravhögar och stenskepp. Idag är området därför ett av Sveriges rikaste och största fornlämningsområden. Mest känt är kanske Anundshög som är Sveriges största gravhög. Inom STF Västerås område finns det även spännande historia, och särskilt industrihistoria, att upptäcka.

För den som vill vandra finns bland annat Bruksleden och Romboleden. Från Mälardalen vandrar du norrut in i Bergslagens djupa skogar med berg och sjöar. Skogen är rik på bär och svamp. Med lite tur kan du uppleva möten med vilda djur.

STF Västerås har ett omfattande program med många vandringar i naturen, cykelturer i Västerås omgivningar samt skid- och skridskoåkning på vintern. Vi anordnar ”Mittiveckan-vandringar” varje vecka vår och höst i Västerås och kortare cykelturer anordnas tisdagskvällar under maj månad. Utöver detta görs svamputflykter under hösten. STF Västerås anordnar även flerdagars cykelturer under sommaren och fjällveckor såväl sommar, höst som vinter.

Du inbjuds till kulturella så kallade ”STF-kvällar” i Kyrkbacksgården i Västerås den första måndagen i vintermånaderna. Det kan vara spännande resereportage, musikframföranden eller miljöskildringar. Du är också välkommen till de studiebesök som anordnas.

Aroskretsen grundades år 1973. 2013 ombildades kretsen till lokalavdelningen STF Västerås och har cirka 170 medlemmar.

• 28 Feb 2024

STF Västerås årsmöte 2024

Onsdag 28 februari kl. 18.30. Årsmöte för medlemmar i STF Västerås. Sedvanliga årsmötesförhandlingar med redovisning av det gångna året, val av ny styrelse, beslut angående verksamhetsplan och budget för 2024 samt inlämnade motioner och förslag. Motioner till årsmötet skall skriftligen vara inlämnade senast den 21 januari 2024 till Gunilla Träff, Tillbringaregatan 16, 72476 VÄSTERÅS eller mejl g47.traff@gmail.com Ansvarig: Gunilla Träff 073-932 78 54 Plats Lovisgården NTO IOGT Slottsgatan 6 Västerås Efter årsmötet serverar vi smörgåstårta, dryck, kaffe och kaka. För er som stannar efter årsmötet vill vi att ni anmäler er till Gunilla Träff tel.nr 073-932 78 54 senast fredag 17/2. Ring eller skicka ett sms

Årsmöteshandlingar kommer att finnas på hemsidan under fliken dokument en vecka före årsmötet.

• 29 Mar 2024

Konst- och kulturrunda i Kolbäcksådalen

Långfredagen 29 mars kl. 10.00 – ca 14.30 gör vi för andra året i rad denna trevliga vandring efter Strömsholms kanal i Hallstahammar: På vår väg besöker 4 olika utställningslokaler. Vandringens längd ca 6 km. Svårighetsgrad Nivå 1; Promenad i lugnt tempo på slät mark. Tag med fika för en rast.

Samling kl.10.00 på Parkeringsplats Södra Ringvägen, Västerås för samåkning. (Korsningen Södra Ringvägen/Pilgatan mittemot Alstoms kontor, infart från Södra Ringvägen) Turledare: Anders Sewerin 070-252 08 58, Inger Waltgård 070-347 92 75

• 14 Apr 2024

Vandring i Badelunda

Söndag 14 april kl. 10.00 – ca 14.00 Vandring i Vedby Badelunda. Vi vandrar på stigar i skogsmark Vandringens längd 7-8 km. Svårighetsgrad Nivå 2; Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng. Tag med fika för två raster. Turledare: Lennart Kjellin 070-221 99 74

Ingen föranmälan Samling kl.10.00 på Parkeringsplats Södra Ringvägen, Västerås för samåkning (Korsningen Södra Ringvägen/Pilgatan mittemot Alstoms kontor, infart från Södra Ringvägen)

• 16 Apr 2024

2024

Föredrag på Stadsbiblioteket Västerås med Författare Jörgen Johansson, Vandring för seniorer – både vana och ovana

Är du en van vandrare eller intresserad av att börja vandra, men inte är så ung och stark som du har varit. Tisdag 16 april kl 18.00 – ca 19.30 kommer Jörgen Johansson till Västerås. Han är en av landets mest erfarna fjällvandrare och har också vandrat i många andra länder. Han har vandrat både långt och kort, i grått hår och grått skägg. Hans erfarenheter för seniora vandrare finner du i denna föreläsning som utgår från hans bok ”Vandring för seniorer – för både vana och ovana”. I den är boken får du hjälp med att analysera dina styrkor och svagheter. Du fåt tips om vad du behöver tänka på för att genomföra vandringar på olika breddgrader. Du får också tips om hur du tränar och vilken utrustning som är bäst för en senior.

Gratis entré Arrangörer Studiefrämjandet, STF Västerås

• 21 Apr 2024

Vårvandring på Gryta

Söndag 21 april kl. 10.00 - ca 15.00 Istället för den inställda höstvandringen, blir det nu en vandring i vårens skira grönska. Vi vandrar på skogsstigar, motionsspår och cykelvägar, men också över stock och sten. Turens längd ca 10 km. Svårighetsgrad Nivå 1-2. Vandring på cykelvägar, stigar och skogsvägar i slät och svagt kuperad terräng Tag med fika till 2 raster

Samling kl.10.00 vid Orientalen, Önstavägen 1, Västerås Buss linje 6 el. 21, hållplats Åshagen Turledare Kaisa Tatti, tel 073-3807132

• 04 Maj - 05 Maj 2024

Vandring med övernattning i Vindskydd

Lördag 4 – söndag 5 maj Med en lätt vandring på ca 1,5 km tar vi oss till vindskyddet vid Örtjärnen. Tema: Skaffa ved och matlagning över öppen eld. Blir vi fler än 8 så får några ta med tält. Samling; tid och plats meddelas senare.

Obligatorisk föranmälan. Anmälan och mer info; Peter Thelin, ring eller skicka ett sms. Turledare: Peter Thelin, 070-796 91 22. Samling; tid och plats meddelas senare.