STF Västerås Lokalavdelning

STF Västerås Lokalavdelning - Tillbringaregatan 16, 72476 Västerås

Våra kommuner

Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar, Västerås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Västerås omfattar södra Västmanland och gränsar söderut till sjöarna Hjälmaren och Mälaren. Här finns allt från orörda, natursköna miljöer till städer med kulturliv. Norrut finns Bergslagen med skogar, vattendrag och bruksorter.

På Badelundaåsen möttes forntidens handelsvägar och vattenleder och under seklernas lopp blev området ett kulturellt centrum för hela västra Mälardalen. Offerplatser och gravplatser har lämnat ett stort arv till eftervärlden med stora och mäktiga gravhögar och stenskepp. Idag är området därför ett av Sveriges rikaste och största fornlämningsområden. Mest känt är kanske Anundshög som är Sveriges största gravhög. Inom STF Västerås område finns det även spännande historia, och särskilt industrihistoria, att upptäcka.

För den som vill vandra finns bland annat Bruksleden och Romboleden. Från Mälardalen vandrar du norrut in i Bergslagens djupa skogar med berg och sjöar. Skogen är rik på bär och svamp. Med lite tur kan du uppleva möten med vilda djur.

STF Västerås har ett omfattande program med många vandringar i naturen, cykelturer i Västerås omgivningar samt skid- och skridskoåkning på vintern. Vi anordnar ”Mittiveckan-vandringar” varje vecka vår och höst i Västerås och kortare cykelturer anordnas tisdagskvällar under maj månad. Utöver detta görs svamputflykter under hösten. STF Västerås anordnar även flerdagars cykelturer under sommaren och fjällveckor såväl sommar, höst som vinter.

Du inbjuds till kulturella så kallade ”STF-kvällar” i Kyrkbacksgården i Västerås den första måndagen i vintermånaderna. Det kan vara spännande resereportage, musikframföranden eller miljöskildringar. Du är också välkommen till de studiebesök som anordnas.

Aroskretsen grundades år 1973. 2013 ombildades kretsen till lokalavdelningen STF Västerås och har cirka 170 medlemmar.

• 29 Jul - 04 Aug 2024

Aug

2024

Vandring på Romboleden, etapp 22 – 23 (ev. 24), 2 eller 3 dagars vandring med övernattning

Datum 29 juli – 4 augusti, 2 eller 3 dagars vandring med övernattning Obligatorisk anmälan Vandringen startar vid Skallskog (fäbod) c:a 15 km väster om Leksand. Dagsetapperna håller sig runt 10 km, men kan bli olika långa beroende på var det går att stanna med bilen. Leden går på stigar och vägar. Romboleden följer här Siljansleden. Svårighetsgrad nivå 2-3. Övernattning sker på vandrarhem eller bed & breakfast. Planeringsmöte kommer att hållas i juni. Deltagarna på vandringen bestämmer på planeringsmötet vilka dagar i veckan vandringen sker. Tillgången på bilar avgör deltagarantalet. Anmäl intresse för vandringen till Lena Jansson senast den 2 juni via e-post l.jansson.i.jonsson@gmail.com eller via SMS 073 – 065 25 32

Obligatorisk anmälan. Anmäl intresse för vandringen till Lena Jansson senast den 2 juni via e-post l.jansson.i.jonsson@gmail.com eller via SMS 073 – 065 25 32

Medlem: Pris ej bestämt

• 14 Sep 2024

Vandring med kultur vid Anundshög och Badelundaåsen

Lördag 14 september arrangerar STF Vandringens dag över hela landet.I år väljer vi, STF Västerås, att förlägga vår vandring vid Anundshög. Vandringen blir 5–6 km lång, huvudsakligen på Badelundaåsen söder om Anundshög Vi stannar till uppe på åsen för gemensam fika. När vi återvänder till Andunshög finns möjlighet för de som önskar att följa med på en vandring norr om Anundshög mot Badelunda kyrka, 3–4 km.

Samling kl. 10.00 på Anundshögs parkering. Alla är välkomna, såväl medlemmar som icke medlemmar Medtag eget fika. Ingen föranmälan. Svårighetsnivå 1–2. Vandring på stigar och skogsvägar i svagt kuperad terräng

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis