STF Västerås Lokalavdelning

STF Västerås Lokalavdelning - Västra Utanbygatan 14 B, Lgh 1101, 72216 Västerås

Våra kommuner

Arboga, Hallstahammar, Kungsör, Köping, Surahammar, Västerås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Bra att veta

VÄLKOMMEN TILL STF VÄSTERÅS

STF Västerås är en av Svenska Turistföreningens lokalavdelningar. Vår lokalavdelning består av alla de STF-medlemmar, huvudsakligen bosatta i södra Västmanland som valt att tillhöra denna lokalavdelning. Även andra STF-medlemmar i övriga delar av Västmanland och Sverige är välkomna som medlemmar i lokalavdelningen.

Aroskretsen grundades år 1973. På årsmötet den 4/2 2013 beslutades om nya stadgar för vår förening och därmed också ett nytt namn. Vi heter numera STF Västerås. Även om vi har bytt namn så kommer vår verksamhet att se ut ungefär som förut.

För att bli medlem i STF Västerås måste du anmäla att du vill tillhöra vår lokalavdelning. Har du inte redan gjort det så går det bra att mejla eller ringa till oss i styrelsen (se folder) eller till STFs kundservice. Enda kravet för att bli medlem är att du också är medlem i STF. Vi ser fram emot att se dig som medlem och som deltagare på våra aktiviteter även framöver.

Vi anordnar: vandringar i naturen, cykelturer, skidturer, studiebesök och kulturella s.k. ”STF-kvällar”. Det är lokalavdelningens medlemmar som ideellt driver verksamheten. Våra verksamheter är öppna för alla STFs medlemmar, men vi välkomnar även andra intresserade.

Program Vårt program hittar du på denna hemsida. Vi lämnar underlag även till VLT ”Idag”. Vår programfolder finns på biblioteken, turistbyrån, vandrarhemmet, Naturkompaniet och Björnögården.

Varje månad skickas även ut ett sk månadsbrev med kommande månads aktiviteter samt annan viktig information för lokalavdelningens medlemmar. För att detta skall fungera krävs att vi får medlemmarnas gällande mejladresser.

Eventuella ändringar i programmet anges på hemsidan och i vårt månadsbrev. Se även VLT ”i dag”.

Samåkning Vi tillämpar samåkning i egna bilar för att öka trivseln och med tanke på miljön. Varje resenär betalar föraren 8 kronor per mil. Vi samlas för samåkning på Bryggargårdens parkering där parkeringen är avgiftsfri från kl 18 vardagar, från kl 15 lördagar samt söndagar och helgdagar. Om annat ställe valts framgår detta av programmet.

”Mittiveckanvandringar” Våra populära ”mittiveckanvandringar” hålls på onsdagar vår och höst på angiven tid och datum. Vandringarna genomförs i Västerås eller i Västerås närhet. Samlingsplatsen anges på vår hemsida och i en blänkare i VLT i I dag-spalten. En typisk vandring är ca 2 timmar vari ingår paus för fika på en halvtimme. Vandringen sker på stigar, men även på asfalt när vi går i stadsmiljö. Vi återkommer till startpunkten där vi lämnat bilar och cyklar.

Fika Till alla våra utflykter tar vi med eget fika och matsäck om inget annat anges i programmet.

STF-kvällar på Kyrkbacksgården i Västerås Våra STF-kvällar äger rum en gång i månaden under vinterhalvåret och alltid på en måndag med början kl 18.30 (Insläpp från kl 18:00). Vi bjuder på natur- och kulturinriktade program, ofta i form av föredrag med bildvisning. Normalt inträde är 40 kr (annars anges inträdesavgiften i programmet). Fika ingår.

Studiefrämjandet Vi samarbetar med Studiefrämjandet, när det gäller aktiviteter, t.ex studiecirklar. Studiefrämjandet är Sveriges tredje största studieförbund och ger människor över hela landet möjlighet att lära, skapa och utvecklas i gemenskap med andra. Verksamheten samlar varje år över 2,5 miljoner deltagare, varav många ungdomar. All verksamhet sker i lokalavdelningar som omfattar en eller flera kommuner. För vår del sker verksamheten inom Studiefrämjandet Västmanland. Studiefrämjandet i Västerås finns på Pilgatan 8C.

Bakom Studiefrämjandet står 18 medlemsorganisationer, varav Svenska Turistföreningen är en. Studiefrämjandet är partipolitiskt, religiöst och fackligt obundet. Medlemsorganisationerna har anknytning till natur, djur, miljö och kultur. Studiefrämjandet hjälper sina medlemsorganisationer att anordna studier men anordnar också föredrag, kurser och kulturaktiviteter i egen regi.

Vid förfrågningar avseende föredrag eller verksamheter i anslutning till natur, djur, miljö och kultur – kontakta Therese Jäderberg, tel 0221-212 30, e-post: therese.jaderberg@studieframjandet.se.