STF Sala Lokalavdelning

STF Sala Lokalavdelning - Häggebo Norr Starfors 202, 74491 Heby

Våra kommuner

Heby, Sala

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Silver har satt sin unika prägel på staden och dess omgivningar. Från tidigt 1500-tal var gruvan Europas viktigaste silverproducent. Idag är gruvan ett attraktivt besöksmål. Vid gruvbyn och lillgruvan kan man uppleva hur gruvdrängarna levde och arbetade.

Silverstaden är en pittoresk småstad med en omgivning som präglas av jordbruk och forna tiders bergshantering. Runt staden kan man än idag se tydliga spår av de två stora vattensystem som anlades för att ge kraft åt gruva och hyttor. Dammarna och de vita broarna är ett elegant inslag i de centrala delarna av staden. I centrala Sala ligger även anrika Väsby Kungsgård som innehåller Sveriges största privata vapensamling.

Kurorten Sätra Brunn, beläget några kilometer utanför Sala, anlades år 1700 och har sedan dess och fram till våra dagar varit en hälsobringande plats där man druckit brunn ur den aldrig sinande Trefaldighetskällan. Munkarna på Östanbäcks kloster tar gärna emot besök både för visning av själva klostret och för ett besök i Ambrosius ljusbod.

För den friluftsintresserade finns det möjligheter till fågelskådning, kanotsafari eller fiske i Svartådalen. Mängder av fantastiska vandringsleder finns också runt Sala. Längs dessa växer fridlysta orkidéer och mosippor och i silvergruvans närhet täcks stora delar av marken av blåsippor. Många insjöar i skogsmiljö lockar till bad på sommaren och skridskoåkning vintertid. Vill du rida är Sala hästtätt och här finns alla möjligheter till ridturer vid ett stort antal ridanläggningar.

• 10 Aug

Aug

Besök i Östringby naturreservat

Följ med till Östringby naturreservat som ligger 4 km sydväst om Fläckebo kyrka mellan Västerfärnebo och Skultuna. Reservatet är 117 hektar och skyddat sedan 2019. Vi vandrar en slinga på knappt tre kilometer i gammal granskog med blåbärs- och lingonris. Här finns också knärot, gammelskogens egen orkidé. Den växer i fuktig grandominerad skog med tjocka mosstäcken. Knäroten blommar i juli-augusti men bladen är gröna under hela året.

Glöm inte matsäck, vi stannar till vid en rastplats. Kläder efter väder!

Icke-medlem: 20 kr

• 14 Sep

Vandring runt Helgonamossen

Vandringen går på stigar i varierad skogsnatur med kulturhistoriska spår invid Helgonamossen som ibland är en öppen sjö och i vissa delar mer igenväxt. Fin natur att njuta av, men häftigast är dammvallarna, broarna och kanalerna som man passerar. Dessa ingick i Sala silvergruvas vattensystem som består av dammar och grävda kanaler som anlades för flera hundra år sedan.

Det kan bitvis vara blött där vi går. Medtag matsäck, vi tar en fikapaus efter vägen. Vandringen är ca 6 km och tar ungefär tre timmar med paus.

Icke-medlem: Gratis

• 02 Okt

Okt

Studiebesök på Vittinge tegelbruk

Vittinge tegelbruk grundades 1872. 1955 brann fabriken ner till grunden. När bruket byggdes upp igen såg man till att modernisera tillverkningen, vilket förvandlade hantverket till en effektiv industri. Tack vare att man tekniskt låg i framkant överlevde Vittinge branschkrisen på 1970-talet och idag är Vittinge den enda kvarvarande tillverkaren av taktegel i Sverige.

• 26 Okt

Okt

Mitt liv med skogen

Cecilia Lundin, född och uppvuxen i Sala, bosatte sig norr om Polcirkeln i slutet av 90-talet. Hon berättar om sin stora passion; att vara på tur i väglöst land i nära samvaro med naturen. Genom berättelser och bildspel låter hon oss följa med till platser där skogar, myrar och bäckar sjuder av liv.

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Nov

Stadsvandring med kryss och konditoribesök

Vi utmanar åter novembervädret och går på stadsvandring. Vid start erhålls ett korsord och efter vägen kommer du att hitta svaren, alternativt lite hjälp till att svara, på ledtrådarna i krysset. Vid sista ledtråden har vi hamnat utanför ett av stadens konditorier där vi fikar tillsammans.

Kläder efter väder! Ta gärna med egen penna. Du betalar själv för ditt fika.

Icke-medlem: Gratis