STF Sala Lokalavdelning

STF Sala Lokalavdelning - Häggebo Norr Starfors 202, 74491 Heby

Våra kommuner

Heby, Sala

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Silver har satt sin unika prägel på staden och dess omgivningar. Från tidigt 1500-tal var gruvan Europas viktigaste silverproducent. Idag är gruvan ett attraktivt besöksmål. Vid gruvbyn och lillgruvan kan man uppleva hur gruvdrängarna levde och arbetade.

Silverstaden är en pittoresk småstad med en omgivning som präglas av jordbruk och forna tiders bergshantering. Runt staden kan man än idag se tydliga spår av de två stora vattensystem som anlades för att ge kraft åt gruva och hyttor. Dammarna och de vita broarna är ett elegant inslag i de centrala delarna av staden. I centrala Sala ligger även anrika Väsby Kungsgård som innehåller Sveriges största privata vapensamling.

Kurorten Sätra Brunn, beläget några kilometer utanför Sala, anlades år 1700 och har sedan dess och fram till våra dagar varit en hälsobringande plats där man druckit brunn ur den aldrig sinande Trefaldighetskällan. Munkarna på Östanbäcks kloster tar gärna emot besök både för visning av själva klostret och för ett besök i Ambrosius ljusbod.

För den friluftsintresserade finns det möjligheter till fågelskådning, kanotsafari eller fiske i Svartådalen. Mängder av fantastiska vandringsleder finns också runt Sala. Längs dessa växer fridlysta orkidéer och mosippor och i silvergruvans närhet täcks stora delar av marken av blåsippor. Många insjöar i skogsmiljö lockar till bad på sommaren och skridskoåkning vintertid. Vill du rida är Sala hästtätt och här finns alla möjligheter till ridturer vid ett stort antal ridanläggningar.

• 08 Dec 2019

Vintervandring i Sala

Kom med och vandra i centrala Sala en förhoppningsvis vin vintersöndag med trevlig samvaro och tipspromenad. Vi avslutar med fika i vår lokal.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 25 Feb 2020

Årsmöte STF Sala samt fördrag om Sala gruvas historia

Åke Johansson berättar om gruvans historia. Därpå följer sedvanliga årsmötesförhandlingar. Vi bjuder på soppa med smörgås och kaffe och kaka.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis