STF Bohuslän Lokalavdelning

stf.bohuslan@la.stfturist.se

STF Bohuslän Lokalavdelning - Östra Långgatan 13, 45772 Grebbestad

Våra kommuner

Lysekil, Munkedal, Orust, Sotenäs, Stenungsund, Strömstad, Tanum, Tjörn, Uddevalla

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Bohuslän Lokalavdelning

Foto: Sabina Moberg

STF Bohuslän är en ung lokalförening, bildad augusti 2022. Vi kommer succesivt att presentera våra aktiviteter här på hemsidan. Idag är vi strax över 100 medlemmar och vi blir gärna fler. Kanske har du tips på aktiviteter som vandringar, studiebesök mm? Kanske kan du till och med tänka dig att organisera och leda en aktivitet? Eller bli en del av vår styrelse? Hör gärna av dig i så fall.

Bohuslän är Sveriges västligaste landskap som gränsar mot Norge i norr och Göteborg i söder. Bohuslän har en lång kuststräcka mot Skagerack och norra Kattegatt, åt öster gränsar landskapet mot Dalsland och Västergötland och har historiskt tillhört såväl Danmark som Norge.

Sillfisket har varit avgörande för Bohusläns historia. Under 1700-talets senare del upplevde landskapet en blomstringsperiod tack vare den så kallade stora sillperioden (omkring 1747–1808). Många små fiskelägen växte till sig. Samtidigt förändrades naturen då en stor del av skogen höggs ner för att användas till byggnadsmaterial för bostäder och båtar samt som bränsle för fiskeindustrin. Kvar blev kala klippor som fortfarande ger landskapet dess karaktär. Stora delar av skogen i inlandet återplanterades i början av 1900-talet. Under 1800- och 1900-talet hade Bohuslän också en betydande stenindustri. Fiskerinäringen är fortfarande stor men idag är fiskauktionerna, som tidigare var en turistattraktion i sig, digitaliserade.

Kustlandskapet präglas av kala klipphällar, den röda graniten, små samhällen s k fiskelägen och fjordar. Den östra delen av landskapet har mer att erbjuda av kuperat skogslandskap. Två av Sveriges största öar, Orust och Tjörn, finns här och binds samman med fastlandet av flera broar över sund och fjordar. Orust och Tjörn har och präglas fortfarande av sjöfart och varvsindustri och det finns en lång båtbyggartradition här. Fiskerinäringen har också varit stor här och än idag tillverkas sillinläggningar på Klädesholmen.

Här kan du uppleva många och varierade naturreservat med vandringsleder av olika längd och karaktär, båtturer och riklig tillgång till salta bad från både strand och klippor längs kusten. Och inte minst för den matintresserade allt vad havet har att erbjuda i form av färsk fisk, skaldjur och svenska ostron.

Några unika exempel från vårt landskap;

• Bohusleden som är en sammanhängande vandringsled på 37 mil och består av 27 etapper från Strömstad i norr till Lindome utanför Göteborg i söder.
  • Vitlyckemuseet med hällristningar i Tanums kommun som är upptagna på UNESCOs världsarvslista.
  • Kosteröarna (naturreservat) och Kosterhavets nationalpark, Sveriges första marina nationalpark.
  • Marstrand med Carlstens fästning
  • Gullmarsfjorden (naturreservat) som är Sveriges enda äkta fjord med den karaktäristiska tröskeln vid inloppet. Lysekil o Havets Hus.
  • Stenhuggerimuseet i Hunnebostrand eller en vandring runt Bohus-Malmön där det finns tydliga spår av stenhuggeriet från den tidigare betydande stenindustrin.

• 25 Aug

Aug

Vandring till Gustafsbergsdagarna söndag 25 augusti

Vandringen börjar vid kajen mitt emot Bohusläns museum, där de vita skärgårdsbåtarna ligger förtöjda. På vandringen blir det stopp för några kortare guidningar om Uddevalla och Gustafsberg. Vi vandrar ca 4 km. Efteråt finns bord bokat på Snäckan, för den som vill fika eller äta lunch. Det erbjuds en guidad tur på Gustafsberg, i form av en föreställning ute i det fria. Det brukar vara ett trevligt skådespel, med skådespelare iklädda sekelskifteskläder (från förra sekelskiftet, förstås). Återfärden till Uddevalla sker med skärgårdsbåt (eller till fots eller med buss).

Den 24 - 25 augusti pågår ”Gustafsbergsdagarna” vid den gamla bad- och kurorten Gustafsberg, Sveriges äldsta sägs det. Det bjuds på en mängd aktiviteter och man får en chans att känna historiens vingslag vid de gamla badhusen, paviljongerna, restaurangerna och alla andra vackra, gamla, hus. Då passar vi på att göra en vandring längs strandpromenaden, från Uddevalla till Gustafsberg, söndagen den 25/8. Vandringen är ett samarrangemang mellan STF Bohuslän och Friluftsfrämjandet. Tider och mer detaljer kommer uppdateras när programmet för Gustafsbergsdagarna är satt i början av augusti. Föranmälan kommer krävas.

• 14 Sep

Vandringens dag, lördag 14 september

Leden vi vandrar följer Skarsjön runt i en bitvis kuperad terräng. Naturen runt sjön är omväxlande och består av både urskog, ungskog och kala hällar. Vi tar oss fram på mossbelupna stigar som vindlar sig fram mellan tall och gran. Ett flertal fina utsiktsplatser passeras under turen och på den allra högsta punkten, med grandios utsikt över sjön, stannar vi till för fika. Medtag matsäck och vatten som ger tillräckligt med energi för en varierad vandring i vacker natur. Turen är ca 8,5 km lång och bjuder på kuperade partier där det kan vara halt, särskilt vid nederbörd. Viktigt därför med grova skor eller kängor, och gärna stavar som extra stöd. Vid otjänlig väderlek kan därför turen komma att ställas in med kort varsel. Som vanligt gäller den gamla devisen om kläder efter väder. Vi vill att du anmäler dig senast onsdag 11/9 via e-mail stf.bohuslan@la.stfturist.se då vi har en begränsning i hur många vi kan vara på vandringen. Samling senast kl. 10 vid Vattenverket i Ljungskile, avslut ca kl. 14:30 Vandringens dag är en dag skapad av STF för fem år sedan (2019). Dagen infaller alltid den andra lördagen i september. Då anordnas massvis med aktiviteter runtom i…

I år planerar vi i STF Bohuslän för en vandring denna dag i sköna september runt Stora Skarsjön, Bredfjället i Ljungskile, tillsammans med Friluftsfrämjandet.

• 20 Sep 2024

Allemansrättens dag 20 september

Lär dig mer om Allemansrätten och vad vi också är skyldiga att iaktta när vi vistas i naturen på t ex Naturvårdsverkets hemsida www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansra...

LÄNGE LEVE ALLEMANSRÄTTEN! Den svenska allemansrätten är en fantastisk tillgång. Den är viktigt för allas möjlighet att uppleva naturen och gör det fritt fram att vandra, cykla, paddla kanot, plocka bär och tälta nästan var du vill. Men rätten att vistas obehindrat i naturen kommer också med ett ansvar att visa hänsyn mot markägare, djur, natur och andra människor.

• 28 Sep

Vandring i Världsarv, lördag 28 september

Efter samlingen vid rastplatsen Världsarv Tanum åker vi till utgångspunkten för vår vandring. Där finns begränsade parkeringsmöjligheter (fem-sju bilar) så eventuellt får vi samåka, från rastplatsen eller från annan plats utmed vägen. Det blir tillfälle till åtminstone en rast med fika under vandringen. För den som vill finns möjlighet att korta av vandringen till fyra km, och den blir då mycket lättgången. Vi kan räkna med att vara åter vid rastplatsen vid E6 omkr. kl.15, och i Uddevalla omkr. kl. 16. Efter vandringen kan det också finnas möjlighet att besöka Vitlyckemuseet, som har öppet till klockan 16. Utrusta dig med klädsel efter rådande väderlek, rejäla skor eller vandringskängor. Ta med dig sittunderlag, dryck och matsäck till fikarasten. Samling: Klockan 10.00, vid rastplats Världsarv Tanum, vid E6, mellan Rabbalshedemotet och Tanumsmotet. Rastplatsen har in- och utfarter både från söder och från norr, så det går bra att komma från vilket håll som helst.

Vi gör en vandring på sex km som tar oss till tre hällristningsplatser, som inte är så välkända. Vandringen blir också en upplevelse av ett kulturlandskap, där marken har brukats sedan bronsåldern. I begreppet världsarv ingår inte bara själva hällristningarna, utan även det unika i att det har varit en kontinuerlig bosättning i området i 8000 år.

• 31 Dec

Vill du bli medlem i lokalföreningen STF Bohuslän?

Är du ännu inte medlem i STF hjälper vi dig gärna att bli det och samtidigt bli medlem i vår lokalförening STF Bohuslän. Skicka oss ett e-mail till stf.bohuslan@la.stfturist.se .

Är du redan STF medlem kan du enkelt och utan extra kostnad bli medlem i en eller flera lokalavdelningar till STF. Vill du bli medlem i vår lokalförening STF Bohuslän blir du enkelt det genom att skicka ett e-mail till oss på stf.bohuslan@stfturist.se . Ange ditt namn och gärna medlemsnummer.

• 31 Dec

Vill du engagera dig i vår lokalförening STF Bohuslän?

Vill du planera och genomföra en aktivitet har vi som mål att alltid vara 2 ledare per tillfälle, dvs du behöver inte genomföra aktiviteten helt själv.

Är du intresserad av att engagera dig? Du är alltid välkommen att höra av dig om du har en idé till aktivitet som du kan tänka dig att bidra till att genomföra. Eller om du är intresserad av att bli en del av vår styrelse.