STF Östra Blekinge Lokalavdelning

STF Östra Blekinge Lokalavdelning - Roslundavägen 17, 37332 Nättraby

Våra kommuner

Karlskrona, Ronneby

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Blekinge brukar kallas för Sveriges trädgård och är ett litet landskap, med stor variation och naturrikedom och ett milt klimat. Skärgården charmar med havsvikar och närmare tusen öar.

Blekinges jordbruksbygd och böljande skogsbygd genomkorsas av sjöar och fiskrika åar och vattendrag. Den mest kända är Mörrumsån, som är laxfiskarnas eldorado, känt långt utanför Sveriges gränser. Skärgården, som länge var stängd av militären är nu öppen för både svenskar och utlänningar och är enkel att uppleva med någon av de många skärgårdsbåtarna.

Det finns flera viktiga kulturhistoriska och natursköna platser i Blekinge. Örlogsstaden Karlskrona är upptagen på UNESCO:s världsarvslista och mer eller mindre uppbyggd på skärgårdsöar. Kungsholms fort på Aspö, bevakar inloppet och har blivit något av en symbol för Karlskronas status som världsarv. Skärgårdens viktigaste landmärken är sägenomspunna Hanö i väster, idylliska Tjärö i mitten och de gamla pittoreska fiskelägena på Utlängan, Inlängan och Långören i öster. Här finns anrika Marinmuseum med unika marina samlingar och även det gamla varvsområdet med Sveriges längsta träbyggnad är sevärt. Ebbamåla Bruk är ett unikt, levande industriminne och arbetslivsmuseum vid Mörrumsån. Torhamns udde är ett Mecka för fågelskådare.

Lokalavdelningen vurmar för att utnyttja de vackra omgivningarna. Under vår och höst anordnas vandringar på fyra till nio kilometer. Blekingeleden, Karlsnäsleden och Lyckåleden är exempel på leder som många provar.

Lokalavdelningen grundades år 1974 och har drygt 100 medlemmar.

• 02 Jun

Vandring på Saxemara byaslinga söndagen den 2 juni

Vandringsslinga går genom Saxemara by och längs kustlinjen med utsikt mot Stora Ekön och Gribshundens förlisningsplats. Vi går genom fina partier av lövskogsbevuxen kuperad terräng med utblickar mot odlingsmark.

Samling kl. 10.00 vid Amiralens Busshållplats. Alternativ samlingsplats är kl. 10.45 Saxemara Båtvarvs parkeringsplats. I Saxemara följ skyltning "Båtvarv P". Vandringens längd ca 4,5 km. Medtag matsäck. Vandringsledare Rune Olausson 072-156712.

• 09 Jun

Vandring på Torhamnslandet söndagen den 9 juni

Vi går en vandring och besöker Fläskosastenen och Horsahallen innan vi når Steneryds lövängar igen.

Samling kl. 10.00 vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativ plats Naturreservatet Steneryds lövängar mellan Jämjö och Torhamn. Lätt vandring 5 km. Ta med matsäck. Vandringsledare Johan Ryberg 0709-240824

• 16 Jun

Båttur till Kungsholms Fort söndagen den 16 juni

Kungsholms Fort är fortfarande i bruk som en del av det svenska försvaret. Den märkliga rundhamnen har blivit något av en symbol för Karlskronas status som världsarv. Vid fortets skyddande murar frodas exotiska växter från jordens alla hörn. De har i långa tider förts hit av marinens långresefartyg. På ön finns också ett museum som speglar fortets historia. Tillsammans med Drottningskär på Aspö har Kungsholms fort bevakat inloppet till Karlskrona i mer än 300 år. Kungsholm fort är militärt område och kan ej tillträdas på egen hand. Vi kommer att bli guidade av Kenneth Håkansson som guidade oss under stadsvandringen i höstas.

Samling på Fisktorget kl 9.45 (båten avgår 10.00) och beräknas vara tillbaka 14.00. Bindande anmälan måste ske senast 5 juni till kassören, Rune Olausson tel. 072-1567512 med för- och efternamn, fullständigt personnummer och nationalitet. Kostnad 350:- per person för medlem och 400 :- per person för icke medlem. Betalning sker i samband med anmälan till Pg 73 32 59-6. O.B.S. Legitimation måste tas med vid avresa ! Medtag fika/matsäck. Eventuella upplysningar Hans Forsman 076-8170572.

Medlem: 350 kr

Icke-medlem: 400 kr

• 11 Aug

Vandring på Tjurkö söndagen den11 augusti

Vi vandrar i och omkring stenbrottet, i spåren av stenbrytning som var igång från 1862 till 1956. Och avslutar i anslutning till Skärgårdskraft som håller öppet.

Samling kl. 10.00 vid Amiralens busshållplats i Lyckeby. Alternativt 10.45 vid Restaurationshuset (Skärgårdskraft) på Tjurkö. Längd 4 km. Medtag fika/matsäck. Vandringsledare Johan Ryberg 0709-240824

• 18 Aug

Vandring på Tjärö söndagen den 18 augusti

Tlärö är en fantastisk skärgårdsidyll med gamla anor. Svenska Turistföreningen har ägt ön sedan 1940-talet men nu finns nya ägare. Ön är ett naturreservat med rikt växt- och fågelliv.

Start kl. 8.45 vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats är kl. 9.45 i Järnavik. Båt avgår därifrån kl. 10.00, kostnad 100:- t/r för båtturen. Ta med matsäck. Kaféet och restaurangen är öppna. Vi gör en vandring på ca 4,5 km. Vandringsledare Rune Olausson 072-1567512

• 25 Aug

Vandring i Kristianopel söndagen den 25 augusti

Vi vandrar på den plats som en gång var den danska staden Kristianopel. Staden omgärdas av en kilometerlång stadsmur. Staden grundades av den danska kungen Christian den IV i början av 1600-talet. Vi vandrar delvis på muren och delvis på de smala gatorna.

Samling kl. 10.00 vid 4-timmars parkeringen vid Amiralens busshållplats. Alternativ samlingsplats vid Pålsgårdens parkering kl. 10.45. Lätt vandring i Kristianopel ca 2 km. Medtag matsäck. Info Torbjörn Haraldsson 070-1319420