STF Skellefteå Lokalavdelning

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1, lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 03 Dec 2019

Julgrötskväll med bildvisning

Lokalavdelningen serverar denna kväll julgröt och skinkmacka mot en smärre kostnad. Därefter ska Bengt Marcusson berätta om och visa bilder på våra vanligaste mossor och lavar. Kaffe med kaka och lotteri...

OBS! Tiden i kväll är 18:00! OBS! Ingen anmälan behövs!

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 10 Dec 2019

Öppen fjällafton

Kvällens tema är ännu ej bestämt. Vi tar med oss bilder på USB-minne och visar och berättar för varandra.

Alla är välkomna, ingen anmälan behövs. Vi bjuder på fika.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 05 Feb 2020

Årsmöte med bildvisning

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Efter årsmötet visar lokalavdelningen bilder från 2019 års aktiviteter. Vi bjuder på fika.

Motioner ska vara ordförande tillhanda senast två veckor innan årsmötet.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis