Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. STF drabbas precis som hela samhället av coronakrisen. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Skellefteå Lokalavdelning

Christer Norde

Telefon: 070-2027495

stfskelleftea@stfturist.se

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1 lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 01 Maj 2020

Fågelutflykt

Vi följer med Naturskyddsföreningens fågelkunniga guide och hälsar vårens fåglar välkomna. Ta gärna med kikare, fika, stövlar, sittunderlag, kamera och fågelbok.

Samlingsplats och tid se SNF:s hemsida: svenskanaturskyddsforeningen.se/skelleftea/ OBS! Ingen anmälan behövs!

• 30 Maj 2020

Vandring Furuögrundsleden

Vi vandrar sträckan Byske havsbad till småbåtshamnen, Furuögrund. Leden går i en naturskön miljö längs kusten. Den sträcker sig över kuperad terräng med några få kortare branta partier. Längs leden finns...

Samling vid Folkets Park, Skellefteå för samåkning 09:30, alternativt vid Byske Havsbad 10.00. Medtag matsäck och sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 13 Jun 2020

Utflykt till Falkberget

Vi åker till Falkträskets badplats och går en promenad till Falkbergets topp där vi fikar medhavd matsäck.

Samling 09:45 vid Folkets Park, Skellefteå för samåkning. Alternativt samling 10.00 vid Falkträskets badplats. Ta med sittunderlag. Ingen anmälan behövs!

• 12 Sep 2020

Naturskön vandring i kuperad terräng

Vi vandrar en 5 km lång slinga runt Vitbergsområdet i centrala Skellefteå. Naturstigen går i kuperad terräng med några få korta, brantare partier. Längs leden hittar du rastplatser, vindskydd och information...

Samling 10:00 på parkeringen vid start av Vitbergets elljusspår. Mer info: https://www.skelleftea.se/Fritidskontoret/Innehallssidor/Bifogat/Naturstigen_Vitberget_20160630_low.pdf