STF Skellefteå Lokalavdelning

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1, lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 16 Jun 2019

De vilda blommornas dag på Israelsmyran

Vi besöker ett reservat, Israelsmyran, i övre Kågedalen som bildades 2016. Medtag fikakorg och gärna stövlar. Vi är ute 3-3,5 timmar. Samarrangemang med Sveriges Botaniska förening och Svenska Naturskyddsföreningen

Samlingsplats: Parkeringen öster om Skellefteå museum

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 01 Sep 2019

Svamputflykt

Följ med och plocka matsvampar med kunnig guide tillsammans med Svenska Naturskyddsföreningen Skellefteå.

Slutet av augusti/början av september. Samlingsplats och tid se SNF:s hemsida: svenskanaturskyddsforeningen.se/skelleftea/ OBS! Anmälan till SNF:s ansvarige guide.

Medlem: Pris ej bestämt

• 14 Sep 2019

Vandringens Dag

Denna dag viker vi för vandring. Var vi vandrar återkommer vi med i tid innan 14 september.

Vi samlas kl 10:00 på Folkparkens parkering, Skellefteå för samåkning. Ta med matsäck, sittunderlag och lämpliga kläder och skor.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 24 Okt 2019

Okt

Ängen - ett utflyktsmål för dej?

Karin Fallén från Norrfjärden håller föredrag om "Ängen - värt ett besök!" Vi får höra hur ängsslåtter går till.

Fika serveras!

Medlem: Pris ej bestämt