STF Skellefteå Lokalavdelning

STF Skellefteå Lokalavdelning - Aldergatan 1 lgh 1401, 93135 Skellefteå

Våra kommuner

Skellefteå

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Strax söder om polcirkeln ligger Västerbotten och förenklat är Skellefteåregionen ost, guld och elkraft. Guldriket har en gedigen historia och det finns många sevärdheter att upptäcka.

Västerbottensostens intåg en gång i tiden har resulterat i ett omfattande Ostrike med såväl historiska miljöer som nybyggda anläggningar. Och de viktiga älvarna förser hela Sverige med elkraft. Men det finns naturligtvis mer. Vildmarken och vindlande älvar lockar turister till både fiske, forsränning, vandring och skidåkning. Västerbotten har uppfostrat flera av världsstjärnor inom utförsåkning. Inom regionen finns också Sveriges sydligaste skogssameby i Malå.

Nordanåområdet är Skellefteås centrum för kultur. Här ligger Lejonströmsbron, landets äldsta träbro som är byggd 1737 och fortfarande i bruk. Skellefteälven på sträckan mellan denna bro och Parkbron erbjuder ett rikt fågelliv endast ett stenkast från centrum. Bästa området för att höra fågelsång är efter strandpromenaden på norra sida älven, från Nordanå och upp emot landskyrkan och kring Rovön.

Bonnstan är Skellefteås kyrkstad. Bonnstan var böndernas stad och Skellefteå var borgarnas i staden. Kyrkstäder är ett typiskt norrländskt kulturarv och kom till i tider då det var kyrkoplikt. Städerna grundades på 1600-talet men i Skellefteå så sent som 1845.

Lokalavdelningen brinner för att presentera vår bygd ur flera olika aspekter och anordnar ofta svamputflykter, fågelskådning, författarbesök och vandringar.

Lokalavdelningen grundades år 1975 och har cirka 90 medlemmar.

• 10 Sep 2022

Vandringens Dag

Vi vandrar troligen på någon av Skellefteå kommuns officiella vandringsleder. Vandringen startar 10.00.

Samling för samåkning kl. 9:30 på Folkparkens parkering, Skellefteå för de som inte själva kan ta sig till startplatsen för vandringen.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 01 Okt - 28 Feb 2023

Okt

Planerade aktiviteter

Vi har tänkt oss en föreläsning om Pilgrimsvandring och en bildvisning kring ämnet Nordens längsta vattenväg. Dessutom har vi våra återkommande fjällkvällar.

När exakta datum spikats läggs aktiviteterna upp med mer information.

Medlem: Pris ej bestämt

• 07 Dec 2022

Julgrötskväll med bildvisning

Lokalavdelningen serverar julgröt och skinkmacka. Efter maten berättar en förutbestämd föreläsare om något och visar bilder därtill. Kaffe med kaka avslutar kvällen.

I kväll startar vi kl. 18.00 med julgröt och skinkmacka!

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 40 kr

• 01 Feb 2023

Årsmöte med bildvisning

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Efter årsmötet visar en förutbestämd föreläsare bilder och berättar till dem. Vi bjuder på fika.

Motioner ska vara ordförande tillhanda senast två veckor innan årsmötet.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis