STF Södra Vätterbygden Lokalavdelning

Roger Storm

stf.sodra.vatterbygden@la.stfturist.se

Postadress

STF Södra Vätterbygden Lokalavdelning - Mästaregatan 4, Lgh 1001, 56130 Huskvarna

Våra kommuner

Habo, Jönköping, Mullsjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Den karaktärsfyllda Vättern med sagoön Visingsö och Taberg med sina hundra meter höga bergväggar är utmärkande i Vätterkretsens region. Men även de många kulturlandskapen och de otaliga spåren från brons- och järnålderns människor är kännetecknande.

Näs borgruin på Visingsö, Visingsborgs slott och de vackra träkyrkorna i Habo och Bottnaryd är alla minnesmärken från svunna tider. Småstadsidyllen Gränna är en festival i färger och har dessutom Sveriges enda polarmuseum, med minnen från Andréexpeditionen, förutom stadens alla polkagrisar.

Det finns utsökta möjligheter till ett rikt friluftsliv i regionen. Inom lokalavdelning område finns ett flertal vandringsleder. Södra Vätterleden, Pustaleden, John Bauerleden och Bankerydsleden är exempel på leder som bjuder på sköna naturupplevelser och sevärdheter. Det finns även gott om fina fiskevatten. Små och stora skogssjöar med vanliga insjöfiskar kompletteras av fisket i Vättern där den berömda vätterrödingen, med lite tur, fastnar på kroken.

Lokalavdelningen strävar efter att kunna erbjuda ett mångsidigt program som alla medlemmar trivs med. Exempel på aktiviteter är korta till medellånga vandringar med natur- kulturinslag, blomsterkunskap, svampplockning. Dessutom genomförs studiebesök hos företag, institutioner och församlingar samt bildvisningar och föredrag.

Lokalavdelningen grundades 1977 och samlar cirka 240 medlemmar.

Den 29 september upphävdes de flesta restriktionerna i Sverige kopplat till covid -19.

Det här innebär att lokalavdelningarna nu har möjlighet att ta emot obegränsat antal deltagare på aktiviteter både inomhus och utomhus. Det är dock viktigt att informera om individens eget ansvar i samband med aktiviteter.

Vid samtliga era aktiviteter bör ni tänka på följande och också informera era deltagare om detta t ex via webben och i utskick:
Håll avstånd, tvätta händerna med tvål och vatten där möjligheten finns. Se till att alltid ha med handsprit.
Stanna hemma om man har symtom som kan tyda på smitta.
Ta alltid närvaro med namn, mailadress och telefonnummer på era deltagare.
Detta för att lätt kunna skicka ut information till alla deltagare om någon får bekräftad smitta i efterhand.
Förhindra spridning av covid-19
Vaccination är det bästa sättet att undvika allvarlig sjukdom och spridning av covid-19.
Du som inte är fullvaccinerad mot covid-19 bör ta särskild hänsyn till personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre. Du bör vidta försiktighetsåtgärder för att undvika att du själv blir smittad och för att undvika spridning av covid-19. Du bör därför, när det är möjligt:
hålla avstånd till andra människor, och
särskilt undvika nära kontakter med personer i riskgrupp och personer som är 70 år och äldre.
Dessa råd gäller inte för personer under 18 år eller för personer som av medicinska skäl rekommenderats att inte vaccinera sig mot covid-19.

Skydda andra mot risk för smitta av covid-19
Var och en bör vara uppmärksam på symtom på covid-19. Om du misstänker att du har covid-19 bör du stanna hemma och undvika kontakter med andra människor.

Hämtade från Folkhälsomyndighetens hemsida 2021-10-12

• 29 Aug

Aug

Någorlunda Veteranfordon mm.

Torsdagen 29 augusti: Samling klockan 18:00 vid Shell bensinstation Torsvik. Vi åker till Någorlunda i Bondstorp till Bengt och Anette och ser på veteranfordon. Här finns en område som knappast är likt något annat. Vi tar oss under besöket till "Cafe 50 tal" och köper oss fika och pratar Veteran.

Anmälan senast en vecka innan och information samt eventuell betalning 30 kr för ej medlemmar till Roger 0705-46 56 97, rogerstorm.rs@gmail.com. Betalning med Swish eller jämna pengar. Tanken är att vi samlas vid Torsviks bensinstation klockan 18 och sedan kör tillsammans för de som inte hittar direkt. Vi ska försöka vara på plats kl 18:30.

Icke-medlem: 30 kr

• 03 Sep

Destination Jönköping

Destination Jönköping marknadsför och medverkar i utvecklingen av Jönköpings kommun som en hållbar turist-, evenemangs-, och mötesplats. Vårt uppdrag är att få fler att upptäcka Jönköping. Mer info: www.destinationjonkoping.se

Anmälan senast 20 augusti till Hans-Olof tel/sms 0730-834070 Samling vid VERKETs entré Verkstadsgatan 3 i Jönköping. Vi bjuds på fika.

• 08 Sep

Öxnegårdsdagen 8 september

FAMILJEDAG PÅ ÖXNEGÅRDEN! OBS ! Preliminärt program. Årets Öxnegårdsdag uppmärksammar bland annat att friluftsgården i år är 52 år med mängder av aktiviteter, musik, utställare/information och servering. * Tipspromenad vuxen o barn (gratis) /Motionsbingo * ”Fantasifull naturslöjd i skogen” * Prova på stavgång. * Friluftstips! * Skogsmulle och skogens värld * Ponnyridning (gratis) * På plats är Friluftsfrämjandet Öxnegården och Jönköping, Fritidsbanken/Generation PEP, Hyresgästföreningen, Vätterhem, Svenska turistföreningen, Botaniska sällskapet i Jönköping, Räddningstjänsten, Kultur o Fritidsförvaltningen(fler är inbjudna och på gång). * Grillad korv. * Lotterier! VÄLKOMMEN! Har du frågor om detta så hör av dej till Roger Storm STF, 070 54 65 697 eller rogerstorm.rs@gmail.com

• 14 Sep

STF Vandringens Dag : Upptäck Huskvarna

Lördagen 14 september. Välkomna till Svenska turistföreningens arrangemang Vandringens dag. STF lokalförening södra vätterbygden och STF Hotel och vandrarhem med flera står som arrangörer. I år vadrar vi i stora drag från Smedbyparken till Stadsparken och sedan via Huskbarnaån tillbaka till starten. Under tiden i promenadslingan få du ta del av Huskvarna historia med tipsfrågor och aktiviteter. De medverkande föreningarna finns på plats utmed vandringen och visar upp sina aktiviteter. Start och mål är Smedbyparken. Starttid kl 9:00 – 12:00. Målgång senart kl 15:00. Vandringens längd ca: 5 km. Ganska handikappvänlig d.v.s inga trappor. Kostnad: inget. Fina priser utlovas från tipspromenaden. STORT VÄLKOMNA!

Start och mål är Smedbyparken. Starttid kl 9:00 – 12:00. Målgång senart kl 15:00. Eventuella frågor ställs till Roger Storm på telefon 070-545 65 697 eller mejl rogerstorm.rs@gmail.com

• 03 Okt

Okt

Elgiganten logistikcentra

Vi är inbjudna till Elgiganten logistikcentra på Torsvik. Elgiganten bjuder på Fika. Det kommer att vara en del besvärliga trappor under visningen så kanske inte så handikappvänlig. Företagets policy är att alla som kommer på besöket ska uppge sitt för och efternamn vid anmälan minst två veckor innan besöket. Stort välkomna!

Torsdagen den 3 oktober klockan 12;30. Om vi vill så samlas vi vid Torsviks Shell bensinstation kl 12:00 och kör gemensamt till Möbelvägen 51. Anmälan senast två veckor innan och information samt eventuell betalning 30 kr för ej medlemmar till Roger 0705-46 56 97, rogerstorm.rs@gmail.com. Betalning med Swish eller jämna pengar.

Icke-medlem: 30 kr