STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning

STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning - Björneborgsgatan 10C, 85238 Sundsvall

Våra kommuner

Sundsvall, Timrå, Ånge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sundsvall är navet i STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning och har en unik stenstadskärna med ståtliga byggnader. Dessa uppfördes direkt efter den förödande stadsbranden år 1888. Utanför staden breder norrlandslandskapet ut sig med milsvida skogar, berg, sjöar och älvar.

Sundsvall och Medelpad ger rika möjligheter till naturaktiviteter av olika slag. Södra Berget med friluftscentrum är utgångspunkten året runt med ett omfattande skidspår och ledsystem. Här finns det också naturskola och miljöer för barnfamiljer.

Galtströms gamla järnbruksmiljö och nybygget Gudmundstjärn som har varit ett självhushåll under 165 år är välbesökta utflyktsmål. Gården har ett mycket isolerat läge mitt inne i skogen och består av hela 22 byggnader, då timmer var det enda som det fanns gott om under denna kärva tid.

Lokalavdelningen försöker på alla sätt att leva upp till mottot ”Känn din bygd” och arrangerar gärna studiebesök och utflykter. Varje år genomförs exempelvis besök ute hos konstnärer, i kyrkor och på industrier. Lokalavdelningen har också dagsaktiviteter ute i skogen, historievandringar i landskapet och fjällresor vinter och höst.

STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning bildades år 1978 och har cirka 230 medlemmar.

• 01 Jan - 12 Jun 2021

Gemensamt för alla aktiviteter

Deltagaravgift är 40 kr/pers om inte annat anges. Betalas med swish till nr. 1233461571 eller kontant på plats. Obligatorisk anmälan via tel eller sms. Begränsat antal deltagare. Samlingsplats se resp....

Medlem: Gratis

• 15 Maj 2021

Besök på Tynderö kryddor

Maria Österborg ger oss information om sin verksamhet. Vi bjuds på smakprov av olika tesorter och vi kan handla med oss kryddor från Kryddbodens egen odling.

Lördag 15 maj kl. 11.00 Info och anmälan: Leena Hedman 070-2571070, Anders Norberg 073-1570585 Anmälan senast 10 maj

• 29 Maj 2021

Gökotta

I år beger vi o9ss till Gubbråtorpet i Galtström. Medtag varma kläder, matsäck och ett glatt humör.

Lördag 29 maj Samling vid Nytorget kl. 07.00 eller vid vägkorsningen i Galtström 07.30 Info och anmälan: Eva Norén 076-8064104, Guy Karlsson 070-6276868

• 02 Jun 2021

Kyrkobesök Lidens nya och gamla kyrka

Vi besöker både Lidens nya kyrka och den nyligen fint renoverade gamla kyrkan. Information och guidning samt fika i sockenstugan