STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning

STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning - Björneborgsgatan 10C, 85238 Sundsvall

Våra kommuner

Sundsvall, Timrå, Ånge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sundsvall är navet i STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning och har en unik stenstadskärna med ståtliga byggnader. Dessa uppfördes direkt efter den förödande stadsbranden år 1888. Utanför staden breder norrlandslandskapet ut sig med milsvida skogar, berg, sjöar och älvar.

Sundsvall och Medelpad ger rika möjligheter till naturaktiviteter av olika slag. Södra Berget med friluftscentrum är utgångspunkten året runt med ett omfattande skidspår och ledsystem. Här finns det också naturskola och miljöer för barnfamiljer.

Galtströms gamla järnbruksmiljö och nybygget Gudmundstjärn som har varit ett självhushåll under 165 år är välbesökta utflyktsmål. Gården har ett mycket isolerat läge mitt inne i skogen och består av hela 22 byggnader, då timmer var det enda som det fanns gott om under denna kärva tid.

Lokalavdelningen försöker på alla sätt att leva upp till mottot ”Känn din bygd” och arrangerar gärna studiebesök och utflykter. Varje år genomförs exempelvis besök ute hos konstnärer, i kyrkor och på industrier. Lokalavdelningen har också dagsaktiviteter ute i skogen, historievandringar i landskapet och fjällresor vinter och höst.

STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning bildades år 1978 och har cirka 230 medlemmar.

• 23 Okt

Okt

Hemsö Fästning

Kostnad inkl. lunch Vi gör ett guidat studiebesök på ett av landets bäst bevarade Försvarshemligheter. Efter guidningen äter vi lunch på fästningens restaurang. Begränsat antal deltagare

Lördag 23 oktober Samling Hemsö Fästning kl. 12.00 Anmälan senast 15 okt.

Medlem: 200 kr

• 03 Nov

Torka mat

Har du tröttnat på frystorkat? Torka själv! Med erfarenhet från många vandrings och fjällturer kommer Anders Norberg att visa hur man kan torka mat med enkla medel. Det behöver inte alls vara särskilt...

Onsdag 3 november kl. 18.00 Lokal meddelas i tid till de anmälda deltagarna. Anmälan senast 28 okt.

Medlem: 40 kr

• 11 Nov

Fåglar i fjällen

Favorit som ställdes in ifjol. Peter Berglund berättar och visar bilder. Peter har gjort många inventeringar av fåglar i vår fjällvärld och vi får ta del av hans kunskap och upplevelser från hans resor.

Torsdag 11 november kl. 18.00 Lokal meddelas i tid till de anmälda deltagarna. Anmälan senast 4 nov.

Medlem: 60 kr

• 11 Dec

Julgröt

Vi avslutar terminen med en trevlig kväll tillsammans. Julgröt och skinkmacka, kaffe och kaka. Lotteri med fina vinster och prel. bildvisning.

Lördag 11 december kl. 16.00 Lokal meddelas i tid till de anmälda deltagarna. Anmälan senast 4 dec.

Medlem: 150 kr