STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning

STF Sundsvall-Timrå Lokalavdelning - Björneborgsgatan 10C, 85238 Sundsvall

Våra kommuner

Sundsvall, Timrå, Ånge

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sundsvall är navet i STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning och har en unik stenstadskärna med ståtliga byggnader. Dessa uppfördes direkt efter den förödande stadsbranden år 1888. Utanför staden breder norrlandslandskapet ut sig med milsvida skogar, berg, sjöar och älvar.

Sundsvall och Medelpad ger rika möjligheter till naturaktiviteter av olika slag. Södra Berget med friluftscentrum är utgångspunkten året runt med ett omfattande skidspår och ledsystem. Här finns det också naturskola och miljöer för barnfamiljer.

Galtströms gamla järnbruksmiljö och nybygget Gudmundstjärn som har varit ett självhushåll under 165 år är välbesökta utflyktsmål. Gården har ett mycket isolerat läge mitt inne i skogen och består av hela 22 byggnader, då timmer var det enda som det fanns gott om under denna kärva tid.

Lokalavdelningen försöker på alla sätt att leva upp till mottot ”Känn din bygd” och arrangerar gärna studiebesök och utflykter. Varje år genomförs exempelvis besök ute hos konstnärer, i kyrkor och på industrier. Lokalavdelningen har också dagsaktiviteter ute i skogen, historievandringar i landskapet och fjällresor vinter och höst.

STF Sundsvall-Timrå lokalavdelning bildades år 1978 och har cirka 230 medlemmar.

• 05 Okt 2019

Okt

Rida Islandshäst

Vi som är nybörjare får prova på att rida islandshäst, en tvåtimmarstur inkl. fika. Kläder efter väder och grova skor/kängor. Hjälm ingår. Välkommen till en spännande ridtur.

Lördag 5 oktober 10.00 alt. 14.00 Riiby Gård Bergeforsen Nytorget för samåkning 09.30 alt. 13.30 Viktgräns 90 kg.

Medlem: 450 kr

• 23 Okt 2019

Okt

Studiebesök SCA Östrand

Vi får en mycket intressant information och guidning av den nya massafabriken.

Onsdag 23 oktober 14.00 - 16.00 Nytorget för samåkning 13.30 Samling vid Vakten / Entrén

Medlem: 30 kr

• 07 Dec 2019

Julgröt