Just nu är det många som ringer till oss och vi har därför längre väntetider än normalt. Information från STF med anledning av coronaviruset hittar du här. Vi befinner oss i ett akut ekonomiskt läge och kämpar nu för att rädda vår 135-åriga förening. Läs här hur du kan hjälpa.

STF Västra Sörmland Lokalavdelning

Gun Carlstedt

stfvastrasormland@stfturist.se

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 09 Jan - 28 Maj 2020

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Du vandrar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Där får du se hur naturen ändrar sig efter vårens framskridande och titta på bl.a gamla stuggrunder. Första...

• 14 Apr

Studiebesök på Vika Avfallsläggning, Katrineholm

Guidning på Vika Avfallsanläggning där du får reda på allt om hur sorteringen går till och vidare i transportkedjan.

Meddela om du behöver skjuts Samarr: Naturskyddsföreningen

• 15 Apr

Anmälan till stugvandring i Vindelfjällen

Vandring från Ammarnäs - Hemavan i juli. Boende i STFs fjällstugor. Packning ca 9 kg. Deltagarna går en studiecirkel under våren för fjällkunskap och träning i att vandra med packning. Den blir obligatorisk.

Tidig anmälan p.g.a beställning av tågresa

Medlem: Pris ej bestämt

• 22 Apr

Kvällstur på cykel 22 april

Samling vid Röda Ladan, Drottningg. 18, Katrineholm. Ta med kvällsfika och använd gärna hjälm.

• 26 Apr

Vandring på Sörmlandsleden etapp 20

Ta med matsäck för en heldag i naturen. Vandring på etapp 20 Malmköping- Henaredalen t.o.r ca 12 km.

STF Eskilstuna och STF Strängnäs är medbjudna

• 07 Maj

Studiebesök till Lilla Nybys Återvinningsstation, Eskilstuna

Du får en guidning på återvinningsstationen och får se bl.a hur de olikfärgade soppåsarna sorteras.

Samarr: Naturskyddsföreningen

• 13 Maj

Kvällstur på cykel 13 maj

Kom med på en skön cykeltur i den grönskande naturen. Ta med dig kvällsfika och använd gärna cykelhjälm.

• 20 Maj - 24 Maj 2020

Cykel - vandra med oss på Öland

Samåkning till Öland för några dagar på cykel och lite vandring.

Den här resan är bokad i mars

Medlem: Pris ej bestämt

• 09 Aug

Aug

Vandring på Sörmlandsleden etapp 45:1

Du vandrar på Strandstuguvikens rundslinga ca 9 km på etapp 45:1. Ta med dig matsäck för en heldag i den vackra naturen nära havet.