STF Västra Sörmland Lokalavdelning

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 19 Aug - 09 Dec 2021

Aug

Veckans Naturvandring

Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme. Vill du delta, ring ledaren eftersom startplatserna växlar.

• 28 Okt

Okt

• 03 Nov

Guidad tur på Sörmlands museum, Nyköping

Följ med på en guidad tur på Sörmlands museum, vi kommer även ha tid över för eget strövande på museet. Den 24 november 2018 invigdes de nya lokalerna i Nyköpings Västra Hamn. Museet omfattar13.000...

Resans pris tillkommer

Medlem: 200 kr

• 04 Nov

• 19 Nov

Studiebesök hos Thorslundakaggen, Högsjö

Du blir guidad 90 min och får se arbetet med att tillverka tunnor. Du får också se gamla ektunnor i Ekliggarnas sal.

Medlem: 250 kr

• 03 Dec

Grötkväll i Siggetorp stugan

Nu gör vi ett nytt försök, förra året fick vi tyvärr ställa in. Välkommen på vår traditionella grötkväll med klurigheter och sång.

Medlem: 50 kr

• 13 Jan

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta...

• 07 Feb

STF Västra Sörmland har Årsmöte

Välkommen på Årsmöte förhoppningsvis kan vi ses i Studiefrämjandets lokal. Hiss finns.