Just nu har vår fjällbokning och kundservice långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Västra Sörmland Lokalavdelning

Gun Carlstedt

stfvastrasormland@stfturist.se

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 16 Aug

Aug

Vandring delvis på Sörmlandsleden - Forssjö

Du vandrar på Sörmlandsleden mot Forssjöskogen. Ta med dig matsäck för en heldag i den vackra naturen. Det finns mycket blåbär i skogen så ett och annat kanske smakar gott.

• 18 Aug

Aug

Studiebesök på Vika Avfallsläggning, Katrineholm

Guidning på Vika Avfallsanläggning där du får reda på allt om hur sorteringen går till och vidare i transportkedjan.

Samarr: Naturskyddsföreningen

• 03 Sep

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Du följer naturens förvandling under hösten och ser hur naturen går till vila. Det brukar bli ca 5 km och...

Vandringen är på torsdagar.

• 06 Sep

Svampens dag

Favorit i repris. Kom med ut i skogen och lär dig mer om svampar, vilka som är ätliga och vilka man ska undvika. Ta med svampkorgen och matsäck för dagen.

Samarr Naturskyddsföreningen

• 12 Sep

Vandringens dag

På Vandringens dag vandrar du en bit av vackra Sörmlandsleden. Du åker från Katrineholm och börjar vandringen från Svalboviken mot Näshultasjön. Ta med matsäck för en dagsvandring. Sörmlandsleden är...

Samarr. med Friluftsfrämjandet

• 21 Okt

Okt

Studiebesök hos Garmland Guld och Silver

Johanna Garmland är den tredje generationen som driver företaget. Hon visar och berättar om hur gamla smycken blir nya ringar och dyl.

Begränsat med platser

• 12 Nov

Prova på det gamla hantverket tovning

Kom med och lär dig grunderna i det gamla hantverket tovning. Monica Wallén på Ängby Gård visar hur det går till. I priset ingår materialet, kaffe och bulle.

Begränsat med platser, först till kvarn gäller

Medlem: 245 kr

• 26 Nov

Bildvisning om Katrineholms kända kvinnor och det gamla Katrineholm

Roland Blomqvist från kommunens arkiv berättar om det gamla Katrineholm och fram till nutid. Du får också veta lite om kvinnor som har varit kända i Katrineholm.

Samarr. Studiefrämjandet

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 04 Dec

Grötkväll på Ramsjöhult

Välkommen på vår traditionella grötkväll med klurigheter och sång. Du umgås med vännerna i STF Västra Sörmland och har en trivsam kväll.

Medlem: 50 kr

• 07 Jan

Veckans Naturvandring

En ny termin startar. Vandringar på stigar, skogs- cykel- och gångvägar i Katrineholms närhet. Det brukar bli ca 5 km och ta 1.5 timme. Första gången är starten vid Scoutgården, Katrineholm. Vill du delta...

• 08 Feb

STF Västra Sörmlands Årsmöte

Du deltar på årsmötet och bjuds därefter på förtäring och underhållning. Vilken är ej klart i dagsläget. Det finns hiss i huset.

• 15 Apr

Anmälan till stugvandring i Vindelfjällen

Vandring från Ammarnäs - Hemavan i juli. Boende i STFs fjällstugor. Packning ca 9 kg. Deltagarna går en studiecirkel under våren för fjällkunskap och träning i att vandra med packning. Den blir obligatorisk.

Tidig anmälan p.g.a beställning av tågresa. Den här resan var planerad 2020 men blev framflyttad p.g.a corona.

Medlem: Pris ej bestämt

• 09 Jun - 13 Jun 2021

Cykel - vandra med oss på Öland

Samåkning till Öland för några dagar på cykel och lite vandring.

Den här resan är bokad i mars 2020 ställdes då in p.g.a corona. Därför framflyttad.

Medlem: Pris ej bestämt