STF Västra Sörmland Lokalavdelning

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 24 Apr

Hela Sveriges Friluftsdag

Kom med till Ramsjöhult på hela Sveriges Friluftsdag. Kortare vandringar, tipspromenad för stora och små. Det finns eld att grilla vid. Ta med allt du behöver för en mysig dag i naturen.

Samarr med Medlemsorganisationerna och Studiefrämjandet.

• 25 Apr

Dagsvandring på Sörmlandsleden

Ta med matsäck för en heldag i naturen. Vandring på etapp 20 Malmköping-Henaredalen t.o.r ca 12 km.

• 13 Maj

Getåravinens växter och en kort vandring

Utflykt till Getåravinen där vårens växter kan ses. Kanske får du också se strömstare och kungsfiskare vid bäcken. För den som önskar följer en liten vandring.

Samarr: Naturskyddsföreningen

• 19 Maj

Kvällstur på cykel 19/5

Följ med på en cykeltur i den skira vårgrönskan. Turen tar ca 2 timmar inklusive paus i gröngräset. Ta med kvällsfika. Använd gärna hjälm.

• 23 Maj

Strövtåg på Vinön

Besök på Vinön för en kulturvandring. Färjan tar dig över Hjälmaren sedan blir det en liten vandring på öns västra sida. Från badet följs vägen åter med små stopp. Ta med fika för dagen.