Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Västra Sörmland Lokalavdelning

Gun Carlstedt

stfvastrasormland@stfturist.se

STF Västra Sörmland Lokalavdelning - Laxmans väg 2, Lgh 1002, 64138 Katrineholm

Våra kommuner

Flen, Katrineholm, Vingåker

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sörmland är ett herrgårdslandskap. I Sörmland ligger drygt fyrahundra herrgårdar och slott inbäddade mellan djup grönska och glittrande vatten. De vackra insjöarna är många och lockar till bad, fiske och paddelturer.

De stora sjöar som finns i lokalavdelningens hembygd är Hjälmaren och Båven med sina stränder och hundratals öar. Utanför Flen ligger Harpsund, regeringens herrgård, med en trädgård som är öppen för allmänheten.

Lokalavdelningens hembygd består av de tre kommunerna Flen, Katrineholm och Vingåker. Regionen tillhör gammal kulturbygd med flera stenåldersboplatser. Den mest kända är 6000 år gammal och belägen vid Vrå. På Julita gård har det även funnits ett cistercienserkloster. Klostret nämns i böckerna om Arn och byggdes omkring år 1180. Vingåker var ursprungligen ett handelscentrum och Vingåkers kyrka är en av de större lantsortskyrkorna i landet. På Säfstaholms slott, som ligger mitt i samhället, arrangeras uppskattade musikkvällar sommartid.

Lokalavdelningen anordnar ett varierande program för olika intressen och inriktningar. Vandringar förekommer för både naturälskare och motionärer och guidade visningar av slott, kyrkor och studiebesök är mycket uppskattade. Kvällsaktiviteter för medlemmarna med olika teman och studiecirklar är också återkommande. Lokalavdelningen ordnar cirka fyra vandringar per år och en promenadgrupp varje torsdag. Sörmlandsleden går genom regionen och det finns fina cykel- och motorcykelvägar samt leder för ridturer med häst.

Lokalavdelningen grundades 1979 och samlar cirka 130 medlemmar.

• 03 Jun

Kvällstur på cykel 3 juni

Kom med på en skön cykeltur i den grönskande naturen. Ta med dig kvällsfika och använd gärna cykelhjälm.

Här kommer cykelturen som blev inställd i maj.

• 09 Aug

Aug

Vandring på Sörmlandsleden etapp 45:1

Du vandrar på Strandstuguvikens rundslinga ca 9 km på etapp 45:1. Ta med dig matsäck för en heldag i den vackra naturen nära havet.

• 18 Aug

Aug

Studiebesök på Vika Avfallsläggning, Katrineholm

Guidning på Vika Avfallsanläggning där du får reda på allt om hur sorteringen går till och vidare i transportkedjan.

Samarr: Naturskyddsföreningen

• 12 Sep

Vandringens dag

Vandring på Sörmlandsleden mot Näshultasjön. Ta med matsäck för en dagsvandring.

Samarr. med Friluftsfrämjandet

• 15 Apr

Anmälan till stugvandring i Vindelfjällen

Vandring från Ammarnäs - Hemavan i juli. Boende i STFs fjällstugor. Packning ca 9 kg. Deltagarna går en studiecirkel under våren för fjällkunskap och träning i att vandra med packning. Den blir obligatorisk.

Tidig anmälan p.g.a beställning av tågresa. Den här resan var planerad 2020 men blev framflyttad p.g.a corona.

Medlem: Pris ej bestämt

• 12 Maj - 16 Maj 2021

Cykel - vandra med oss på Öland

Samåkning till Öland för några dagar på cykel och lite vandring.

Den här resan är bokad i mars 2020 ställdes då in p.g.a corona. Därför framflyttad.

Medlem: Pris ej bestämt