STF Norra Skaraborg Lokalavdelning

STF Norra Skaraborg Lokalavdelning - Sommarvägen 16, 54247 Mariestad

Våra kommuner

Gullspång, Mariestad, Töreboda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Stefan Svensson

STF Norra Skaraborg, i vilken kommunerna Gullspång, Mariestad och Töreboda ingår, har många intressanta kulturella och natursköna områden. Det är en gränsbygd och mellan Vänern och Vättern söder om Tiveden och de stora sjöarna Skagern, Unden och Viken.

Hova har ett strategiskt läge mellan sjöarna Vänern, Skagern och Unden samt mot vidmarken Tiveden. Här stod slaget mellan bröderna Erik och Magnus på ena sidan och kung Valdemar på den andra. Över detta slag finns ett sex meter högt minnesmärke vid Hova kyrka.

Flera borgruiner finns i regionen t ex Ymseborg och på Amneholm vid Gullspångsälvens mynning.

Mariestad som byggdes på en rullstensås med den gamla staden runt Domkyrkan. Stadskärnan, som är en av de bäst bevarade i landet, ligger vackert med utsikt över Vänern och öarna Torsö, Brommö, Dillö och Onsö. På en ö i ån Tidans utlopp ligger Residenset där första landshövding fick sitt säte år 1660. Utanför Gullspång finns en mängd små öar, ändmoräner. I Gullspångsälven finns också lekplatsen för Gullspångslaxen som har Vänern som sitt ”hav”.

Göta Kanal, Sveriges blå band, börjar i Sjötorp och slutar i Mem i Östergötland – en turistattraktion som är vida känd. Mellan Vänern och Vättern är det 21 slussar och vid Lanthöjden som är kanalens högsta punkt (91,5 m över havet) finns det en 7 meter hög obelisk. I Töreboda korsar Västra stambanan kanalen. Det är ett skådespel att se järnvägsbron fällas upp för kanaltrafiken.

På platåberget Minnesfjället i Lugnås har man brutit kvarnstenar sedan 1100-talet. Den sista stenen lämnade berget år 1919. Idag kan man göra guidade turer i en av gruvorna.

Lokalavdelningen bildades år 1980 och har ca 225 medlemmar.

• 18 Aug 2024

Aug

Kulturminnen vid Silverfallet

Vi kommer att guidas på Karlsfors gård och vid Silverfallet i en eller flera grupper med max 10 personer/grupp. Guiden kommer att berätta om de spår av mänsklig verksamhet under gångna tider som döljer sig i naturen och i gårdens byggnader. Vi kommer också att få en demonstration av hur man släcker kalk. 12.30 äter vi något (fika eller lunch) antingen i Caféet på Klostret (beäget på Karlsfors eller medhavd matsäck. De som vill kan sedan gå Karlsforsrundan (3,5 km), besöka konstgalleriet eller Karlsfors butik.

11.00 guidad visning 12.30 lunch eller fika

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 05 Sep 2024

Upptäck Hova

Kerstin Eriksson, Hovabo under hela sitt liv, tar emot oss vid Hova station. Vi går tillsammans till Hantverksgården där det finns en bildutställning över gamla Hova. Därefter följder vi en stig på Getryggen mot torget och Hova konditori med några stopp då Kerstin berättar om de hus och miljöer vi passerar. Vi går totalt ca 3 km och räknar med att vara vid konditoriet ungefär 13.30. Om du vill avslutar du besöket med smörgås eller andra bakverk på Hova konditori. Buss tillbaka till Mariestad kan vi hoppa på vid torget, 2 min promenad från konditoriet.

Vi rekommenderar resa i tåg och buss. 11.06 tåg från Mariestad mot Hova 14.54 buss från Hova torget mot Mariestad

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 15 Sep 2024

Vandring på Dillö med pizza som tillval180

Med start ungefär 10.45 vandrar vi på Dillö på skogsstigar. Vi passerar platser lämliga för bad, men på sina ställen kan stigen vara blöt eller snårig så välj lämpliga kläder. Efter vandringen finns det möjlighet att njuta av pizza, sallad, måltidsdryck, hembakad kaka och kaffe/te. Maxantal pizzor är 30 stycken. Vi rekommenderar en samåkningsavgift på 50 kr för resan Mariesta - Dillö tur och retur.

Om du enbart vill vandra behövs ingen föranmälan och vandringen kostar inget. Men för pizza krävs föranmälan.

Medlem: 180 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 06 Okt - 27 Okt 2024

Okt

Okt

Vandring varje söndag i oktober

Exakt var vi kommer att vandra dessa fyra söndagar meddelar vi i mitten av september, på denna webbsida, i kommunens evenemangskalender och i ett nyhetsbrev via mejl.

Varje söndag i oktober (6, 13, 20 och 27 oktober) inbjuder vi er till en vandring med en vandringsledare. Ingen föranmälan krävs. En. paus för medhavd matsäck ingår alltid.

• 16 Nov 2024

Stenhuggeri på Kinnekulle

Tre filmare, Björn Obenius, Christer Åhlin och Karl-Gustav Gillström, gjorde 1981 en film om stenhuggeri på Kinnekulle, där de lagrade bergarterna brutits och bearbetats i nästan 1000 år. Filmen skildrar hantverket från tidig medeltid fram till 1981. Syftet var att visa hantverket och att visa resultatet av arbetet. Efter researcharbete beslutade filmarna sig för att göra några nedslag i stenhuggeriets historia: kyrkobyggnation på 1100-talet och 1600-talet, milstenar på 1700-talet, skorstensbyggande på 1800-talet samt den mer industrialiserade stenbrytningen på 1900-talet och den nutida användningen av sten i golv med mera. Filmen är 50 minuter lång och kommer att presenteras av en av filmarna, Björn Obenius och eventuellt också någon ytterligare person med kunskap om och intresse för stenhuggeri. Visningen är ett samarbete mellan Föreningen Skövde Filmfestival, STF Norra Skaraborg och Skaraborgs senioruniversitet.

Boka biljett senast måndag 4 november med ett SMS till Berit Lidell 0730-371660. Ange dit/era namn + FILM i SMS:et. Biobiljetterna betalas på plats från 10.30 den 16 november. Det är möjligt att åka buss till och från Skövde och Skövde Kulturhus ligger tvärs över gatan från resecentrum.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 01 Dec 2024

Adventsgudstjänst med kyrkoguidning

Vi völjer en kyrka när vi vet vilka kyrkor i vårt område som erbjuder en adventsgudstjänts. Vi försöker också hitta en kyrka som erbjuder både kyrkkaffe och en guidning i kyrkan efter gudstjänsten.

Exakt vilken kyrka vi besöker denna första adventssöndag och exakt tid för samling meddelas på denna sida och i ett nyhetsmejl i god tid. Anmäl ditt deltagande senast den 24 november. Meddela då också eventuella allergier.

• 17 Feb 2025

2025

Årsmöte & Josef Hergart

Vi startar 19.00 med smörgås och kaffe. Därefter kommer Josef Hegart under ca en timma tala om "Skaraborgs kulturella uttryck i hantverk och slöjd", vilket han drivit som ett Leader-projekt i syfte att undersöka lokala hantverkstraditioner och traditionell design i Skaraborg. Vi avslutar med årsmöte. Alla årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga på denna sida ungefär två veckor innanr årsmötet.

För att vi ska kunna förbereda kaffe/te och smörgås vill vi gärna ha en anmälan senast den 10 februari i ett SMS med ditt/era namn + Årsmöte) Meddela då också eventuella matallergier. Rekommenderad samåkningsavgift 10 kr/person.