STF Höglandet Lokalavdelning

STF Höglandet Lokalavdelning - Flugeby 29, 57491 Vetlanda

Våra kommuner

Aneby, Eksjö, Nässjö, Sävsjö, Tranås, Vetlanda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Höglandet är en del av det mångfacetterade Småland och är en i allra högsta grad levande kulturbygd. Här finns det en stor rikedom av välbevarade byar, städer, kvarnar och kyrkor som är flera hundra år gamla.

Naturomgivningarna präglas av såväl skogar som öppna landskap, sjöar och vattendrag och kan upplevas till fots, med cykel eller från hästryggen. Inom regionen finns flera naturreservat och flera vandringsleder. Höglandsleden, Anebyleden, och Holavedsleden bjuder alla på både natur- som kulturupplevelser.

Inom lokalavdelningen finns åtskilliga fornminnen och kulturminnen. Forntida gravfält, runstenar, gårdar och torp vittnar om en förgången tid. Hela trästaden Eksjö är ett kulturminne i sig, som har vårdats så väl att staden fått utmärkelse. Och det relativt nybildade kulturreservatet Åsens by visar hur en småländsk bondby kunde te sig vid sekelskiftet 1900.

Lokalavdelningen värnar om att besöka företag och institutioner, men också museum och kulturminnen. Natur- och kulturvandringar ingår också i utbudet. Olika resor görs till olika landskap.

STF Höglandet bildades 1977 och antalet medlemmar är cirka 330.

• 22 Sep

ÅRSMÖTE I EKSJÖ - KALLELSE

Tid: Onsdag 22 september kl. 17.00 Plats: Folkdanslokalen, Garvaregatan, Eksjö (bredvid Eksjö museum) Sedvanliga förhandlingar men ingen förtäring eller underhållning. Välkommen!

Medlem: Gratis

• 30 Okt

Okt

Möte med fjällpiparen