STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Magnus Ericsson

stfstrangnas@stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Sundkarlsbacken 5B, 1002, 64530 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: B Gabrielsson

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott  är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 26 Jan

Kolbullens dag

Efter en kort vandring i Stadsskogen grillar vi medhavd korv och njuter av Peters nygräddade kolbullar.

Söndag 26 januari kl 10.00. Anmälan senast 17 januari.

Medlem: Gratis

• 13 Feb

Välkommen till årsmötet

Välkommen till en trevlig träff där du har möjlighet att säga din mening om lokalavdelningens verksamhet. Vi bjuder som vanligt på kaffe och smörgåstårta.

Torsdag 13 februari kl 19.00 i Olivehällskyrkans lokaler, Vallbyvägen 35, Strängnäs.

Medlem: Gratis