STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Magnus Ericsson

stfstrangnas@stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Sundkarlsbacken 5B, 1002, 64530 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: B Gabrielsson

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott  är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 24 Aug

Aug

2019 Mälardagen

Vi deltar i Mälardagen i år igen så kom gärna och besök vårt bås vid Västerviken

Lördagen 24 augusti kl 10-14

• 01 Sep

Vandring i Häradsskogarna

Vi går en runda i skogarna söder om Härad och besöker bland annat de gigantiska Oxstenarna, den största stor som ett tvåvåningshus. Sägner om tomtar, getter och oxar omger de tre enorma blocken.

Söndag 1 september kl 09.00 Samåkning från Vårdcentralen, Strängnäs.

• 07 Sep - 08 Sep 2019

2019 Vandrarhemshelg Arholma

Vår traditionella hösttur går till Arholma och bor på Bull-August gård som är beläget längs den gamla bygatan med anor från 1600-talet. På Arholma har det lummiga kulturlandskapet hållits öppet i hundratals...

Helgen 7-8 september. Intresseanmälan snarast, bindande anmälan senast 15 juli till Birgitta Karlsson 0152-142 84, 072-503 60 86 eller till annan styrelseledamot.. Priset inkluderar båt, logi, gemensammiddag...

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 07 Sep - 08 Sep 2019

Vandrarhemshelg i skärgården

I år går turen till Arholma i Stockholms norra skärgård. Vi bilar till Simpnäs och efter 15 min med passbåten går vi i land. Vi bor på Bull-Augusts gård, en typisk roslagsgård. I dag ombyggt till vandrarhem.

Helgen 7-8 september. Anmälan senast 25 juli. Samling vid Vårdcentralen Strängnäs. Tidpunkt meddelas senare. Samåkning i egna bilar.

Medlem: 600 kr

Icke-medlem: 650 kr

• 14 Sep

Vandringens dag

Kom med på vandring längs Marviks- och Sörmlandsleden. Vi går vid vackra sjöar i Åkers bergslag. Sträckan är ca 6 km.

Lördag 14 september kl 10.00. Samåkning med egna bilar från Vårdcentralen i Strängnäs kl 10.00. Ta med matsäck och korv om du vill grilla.

• 14 Sep

Vandringens dag

STF har utnämnt den 14 september till Vandringens dag. Kom med på Marviks- och Sörmlandsleden vid vackra sjöar i Åkers bergslag. Ta med matsäck och en korv, om du vill grilla.

Lördag 14 sept kl 10.00 (obs dag och tid). Samåkning i egna bilar från Vårdcentralen Strängnäs.

• 21 Sep

Är du ny i Strängnäs? Eller bara intresserad?

Häng med på en stadsvandring med guiden Lena Stensgård och bekanta dig med de historiska byggnaderna och miljöerna i staden.

Lördag 21 september kl 14.00 vid Multeum. Anmälan senast 10 september till Sune Hansson 070 573 59 82.

Medlem: 50 kr

• 22 Sep

Paddla på Marvikarna

Upplev Marvikarna från vattnet! Med start nära Åkers Styckebruk njuter vi av naturens dramatik och stillhet längs den klassiska kanotleden.

Söndag 22 sept kl 09.00 Vårdcentralen Strängnäs.

Medlem: Pris ej bestämt

• 29 Sep

Runstensvandring på Selaön

Selaön är Sveriges runstenstätaste område. Här finns bl.a ristningar av Balle, en ristare med egen "skrivstil".

Sön 29 sept. kl 09.00. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs

• 01 Okt

Titta på stjärnor

Vi gör ett nytt försök att studera stjärnor och andra himlakroppar. En klar kväll ger vi oss ut i mörkret och bekantar oss med stjärnbilder, planeter, kometer och galaxer.

Den som deltog i förra årets information räknas som anmäld. Nya välkomnas! Datum och tid meddelas när himlavalvet är lämpligt att studera.

• 03 Okt

Gorsingeholms reningsverk

Var tar vattnet vägen när du spolar i toaletten? Hur fungerar egentligen ett reningsverk? Det och mycket mer får du reda på vid besöket på Gorsingeholms reningsverk.

Torsdag 3 okt (preliminärt). Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs kl 08.30 OBS! Begränsat antal deltagare.

• 13 Okt

Vandring på Sörmlandsleden Ånhammar-Härbärgssjön

I Ånhammar går leden norrut mot Härgbärgsjön, förbi museikvarnen och den märkliga Bottallen, som sägs kurera våra krämpor.

Söndag 13 okt kl 09.00 Vårdcentralen Strängnäs. Samåkning från Vårdcentralen i egna bilar.

• 19 Okt - 20 Okt 2019

Surströmming vid Skottvångsgruva

Vi inkvarterar oss i Skumbo, en bekvämt inredd kopia av en arbetarbarack från 1930-talet. Efter några gruvliga aktiviteter och bastubad intar vi den ädla fisken med tillbehör innan vi somnar gott i den...

Lördag-söndag 19-20 okt kl 15.00 Vårdcentralen Strängnäs. Anmälan senast 12 okt. Samåkning med egna bilar.

Medlem: 200 kr

Icke-medlem: 250 kr

• 27 Okt

Vandring vid Sigurdsristningen

Vi går en runda i det vackra landskapet, delvis på Gyllenhjelmska leden, förbi Sigurdsristningen, som nu har befriats från den ramp, som störde utsikten

Sön 27 okt kl 09.00 Vårdcentralen Strängnäs. Samåkning med egna bilar.

• 03 Nov 2019

2019 Så som i himmelen-succémusikal på Oscars

Musikalen Så som i himmelen har gått mer än ett år på Oscars och fortsätter även i höst. Vi har reserverat ett antal biljetter och åker buss till Stockholm för att uppleva succén.

Söndag 3 nov kl 15.00. Anmälan sker snarast till Sune Hansson 070 573 59 82 eller annan styrelseledamot. Begränsat deltagarantal. Medlemmar har företräde.

Medlem: 675 kr

Icke-medlem: 800 kr

• 14 Nov

Soppa och sång i Klostergården

Vi samlas hos Ann på Klostergatan och avnjuter en värmande soppa, varefter Kristina Ekman och Gunnar Hellding underhåller på fiol och gitarr.

Torsdag 14 nov kl 19.00

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 05 Dec

Grötafton med bildvisning

Vi börjar med att äta oss mätta på risgrynsgröt och goda smörgåsar. Därefter visar Peter Tengbrand bilder från en spännande resa.

Torsdag 14 nov kl 19.00 i Olivehällskyrkans lokaler, Vallbyvägen 35, Strängnäs. Anmälan senast 30 november.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 26 Jan

Kolbullens dag

Efter en kort vandring i Stadsskogen grillar vi medhavd korv och njuter av Peters nygräddade kolbullar.

Söndag 26 januari kl 10.00. Anmälan senast 17 januari.

• 13 Feb

Välkommen till årsmötet

Välkommen till en trevlig träff där du har möjlighet att säga din mening om lokalavdelningens verksamhet. Vi bjuder som vanligt på kaffe och smörgåstårta.

Torsdag 13 februari kl 19.00 i Olivehällskyrkans lokaler, Vallbyvägen 35, Strängnäs.