STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Åke Edler

stfstrangnas@stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Ringvägen 8, Lgh 1101, 64551 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Peter Hennix

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott  är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 17 Okt

Okt

Vandring från Arphus

Med utgångspunkt från Arphus besöker vi de mäktiga gravrösena i närheten av Högberga och går sedan en tur i närheten av Lindholm.

Söndag 17 oktober. Samling vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00

• 31 Okt

Okt

Baklängesvandring på Ulvaspåret

Vi startar vid Ulva som vanligt men går spåret åt motsatt håll mot normalt. Det erbjuder nya vyer och andra uppförsbackar.

Söndag 31 oktober. Samling vid Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00

• 10 Nov

Rysslägret, föredrag på Multeum

1941-1944 internerades 164 sovjetiska soldater och officerare i ett läger utanför Länna efter att de flytt undan tyskarna över Östersjön. Leif Ekblom från Länna hembygdsförening berättar om bakgrunden...

Onsdag 10 november kl 18.30.Biljetter säljs på Multeum under ordinarie öppettider. Biljettpris 20 kr.

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 18 Nov

Soppa med sång

Vi samlas hos Ann på Klostergatan 24 och avnjuter värmande soppa, varefter Roland Gustavsson underhåller med gitarr och sång.

Torsdag 18 november kl 19.00. Anmälan senast 1 november till Birgitta Karlsson, 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot. Betalning senast 10 november till plusgiro 479 01 11-1

Medlem: 300 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 08 Dec

Grötafton med bildvisning

Vi börjar med att äta oss mätta på risgrynsgröt och goda smörgåsar. Därefter njuter vi av Peter Hennix` spännande bilder.

Onsdag 8 december kl 19.00 i Olivehällskyrkans lokaler, Vallbyvägen 35, Strängnäs. Anmälan senast 30 november till Birgitta Eriksson, 073-021 58 28 eller annan styrelseledamot.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 23 Jan

Vintervandring med grillning

Efter en kort vandring i Stadsskogen umgås vi vid brasan och grillar medhavd korv eller annat du vill grilla. Kom ihåg broddar vid halt väglag.

Söndag 23 januari kl 10.00. Samling vid Finningeskolan.

• 09 Feb

VI SES PÅ ÅRSMÖTET!

Välkommen till en trevlig träff där du har möjlighet att säga din mening om lokalavdelningens verksamhet. Vi bjuder som vanligt på smörgåstårta samt gratislotteri.

Onsdag 9 februari kl 19.00 i Olivehällskyrkans lokaler, Vallbyvägen 35, Strängnäs.