STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Åke Edler

stf.strangnas@la.stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Ringvägen 8, Lgh 1101, 64551 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Peter Hennix

Idyllen Strängnäs har en lång historia och var tidigt en livlig tummelplats för möten och handel. Under medeltiden hade Strängnäs även en central roll inom kyrkan. Strängnäs Domkyrka dominerar än i dag stadsbilden, tillsammans med Roggeborgen.

Strängnäs centrum inbjuder till promenad i de smala gränderna och småbåtshamnen Västerviken är stadens självklara mötesplats under sommaren. Även Mariefred och Stallarholmen präglas av Mälarens närhet och ett livligt båtliv. I Mariefred lockar charmiga trähus och vindlande gränder med bostäder och affärer sida vid sida. Gripsholms Slott  är självklara besöksmål på orten.
I Stallarholmen ligger Gula Industrihuset, väl värt ett besök med sina mysiga butiker och duktiga hantverkare. På Selaön intill finns ovanligt många fornlämningar samt det vackert restaurerade barockslottet Mälsåker.
I det natursköna vildmarksområdet Åkers Bergslag finns Skottvångs Gruva med museum, kolmila och restaurang med god mat samt jazz och annan musik. Området tillhör en uråldrig kulturbygd med mer än tusenårig gruvdrift och järnframställning, bl.a. i Åkers Styckebruk. Här passerar Sörmlandsleden genom djupa skogar och utefter vackra sjöar. Här finns också enastående möjligheter att paddla ända till Trosa eller på vintern åka skridskor på de många småsjöarna.

Lokalavdelningen anordnar kortare eller längre vandringar för naturälskare, kulturintresserade och motionärer, bl.a. på Sörmlandsleden i Åkers Bergslag. Våra guidade visningar av historiska kyrkor, slott och herresäten samt studiebesök och studiecirklar i intressanta ämnen är också mycket uppskattade. Varje år genomförs populära konsertresor till Stockholm, Norrköping, Gävle eller Västerås. På vintern anordnas oftast en skidresa och på sommaren en fjällvandring någonstans i vår vackra fjällvärld.

Strängnäskretsen grundades år 1983 och har cirka 410 medlemmar efter ombildning till lokalavdelning år 2013.

• 28 Feb

Startmöte Fjällplanering

Vi träffas över en fika och diskuterar vandringsmål, utrustning och förberedelser. Kom gärna med egna förslag.

Onsdag 28 februari kl 19.00. Studiefrämjandet, Källgatan 3 B. (in på gården 1 tr ned, portkod)

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 09 Mar

Sörmlands museum i Nyköping

Vi besöker Sörmlands museum sista dagen för NK-utställningen och får en guidad tur genom de så kallade Berättande magasinen, mitt i museihuset, synliga för alla. Efter den guidade turen finns möjlighet att på egen hand upptäcka olika utställningar. Lunch intas på muséets restaurang eller genom medhavd matsäck.

Lördag 9 mars kl 09.00. Samåkning från Vårdcentralen Strängnäs. Anmälan till Ulla Trübenbach, 070-519 96 71 och betalning till plusgiro 479 01 11-1 senast 23 februari. Förtäring ingår ej och transport tillkommer.

Medlem: 170 kr

Icke-medlem: 200 kr

• 10 Apr

Startmöte Cykel på Åland

Vill du cykla på Åland i sommar? Vi träffas över en fika och planerar tillsammans.

Onsdag 10 april kl 19.00. Studiefrämjandet, Källgatan 3 B (in på gården, 1 tr ned, portkod)

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis