STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning

Åke Edler

stf.strangnas@la.stfturist.se

Postadress

STF Strängnäs Turistförening Lokalavdelning - Ringvägen 8, Lgh 1101, 64551 Strängnäs

Våra kommuner

Strängnäs

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Peter Hennix

Dagsturer

Vandring på Tosterön
Slingan går från Tynäs ekhagar via Norrby kyrkskog till Djupvik och åter. Upplev Sörmland i miniatyr genom en stadsnära vandring, där två naturreservat passeras. Här är fint under alla årstider, men särskilt vackert är det på våren, när vårblommorna slagit ut och småfåglarna sjunger. Passa på att slå dig ner under en gammal ek och njut av utsikten över Mälaren.

Längd: ca 12 km, kan anpassas
Tid: ca 4 timmar
Sevärdheter längs leden: Naturreservaten Tynäs Ekhagar och Norrby kyrkskog. Gammalt gruvområde, med lämningar efter brytning av fältspat.
Transport till leden: Bil, cykel eller till fots från Strängnäs centrum. Om du åker lokalbuss, en km promenad österut från busshållplatsen Strängnäs Sundby park.
Övrig information: www.lansstyrelsen.se/sodermanland/besoksmal/naturreservat . Sök på Tynäs ekhagar och Norrby kyrkskog.

Marviksleden
Med start vid Malsjön går Marviksleden genom trolska skogar i Åkers bergslag. Leden följer Nedre Marvikens strand upp på Stenhuggarmon. Den sista sträckan av leden följer den gamla vägsträckningen mellan Åker och Skottvång tillbaka till Malsjön.

Längd: ca 6 km
Tid: ca 3 timmar

Sevärdheter längs leden:
• Marvikssjöarna, en gång i tiden en segelled mellan Mälaren och Östersjön.
• Strängnäsåsen, en av många rullstensåsar längs Mälardalen.
• Gravrösen från bronsåldern.
• Geologiska märken från istidens slutskede.
• Trolska skogar, med blåbär på marken om årstiden är den rätta.

Transport till leden: Cykel eller bil från Åkers Styckebruk, cirka 4.2 km. Om du kommer med tåg till Läggesta finns Sörmlandsleden etapp 15.1, som är 6 km. Etappen ansluter till Marviksleden vid Långa Edet.
Övrig information: Läs mer här