Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Södra Lappland Lokalavdelning

Mats Rundqvist

stfsodralappland@stfturist.se

STF Södra Lappland Lokalavdelning - Björkvägen 4, 92142 Lycksele

Våra kommuner

Dorotea, Lycksele, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Åsele

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Lappland är mycket stor och omfattar sex kommuner. Förenande är den storslagna fjällnaturen med de många och rika sjöarna. I södra Lappland präglas därför turism och aktiviteter av fiske och jakt men också fjällvandring och skidåkning.

Södra Lappland är känt för sina rika fiskevatten och det är ingen tillfällighet att fisketävlingar på VM-nivå har förlagts till olika vatten runt Lycksele. Här finns hela 35 000 hektar åar, älvar, sjöar och tjärnar till förfogande för alla fiskeentusiaster. Lyckans fritidsområde utanför Lycksele omfattar även den vacker natur och fina fiskevatten. Området passar familjer med stugor, rastplatser, vindskydd och fina vandringsleder. Den natursköna Mårdselforsen och Vindelälven är forsrännarnas favorit.

Förutom fjällen och den storslagna naturen finns det många sevärdheter i Södra Lappland. Kulturbygden minner om tiden då Lappland var väglöst land och då samer och nybyggare levde sida vid sida. Ett exempel på detta är Fatmomakke nordväst om Vilhelmina. Torvsjö kvarnar och Torvsjöbygden är ett annat exempel på välbevarad bebyggelse som har fått status som riksintresse.

Lokalavdelningen brinner för aktiviteter inom natur, kultur och miljö och ett aktivt friluftsliv.
Blomsterutflykter, fågelskådning, svamputflykter och besök i naturreservat är självklara punkter på programmet. Ljusstöpning i Lycksele är en årlig tradition i november som samlar cirka 270 medlemmar.

• 14 Jun 2020

De vilda blommornas dag 2020

De vilda blommornas dag är Sveriges, och Nordens, mest omfattande officiella blomstervandring. Under en och samma dag går tusentals människor på blomstervandring i Sverige, Norge, Finland, Island, Danmark...

Preliminärt. Mer info senare! Samling Vilhelmina kommunparkering kl 10.00. Ta med fika!

• 16 Jun 2020

Poas stig

Vi åker bil fram till där Poas stig börjar och vandrar genom storslagen skog fram till där Poa hade sitt torp. Det finns markerat varde olika byggnaderna var, men det finns inget kvar av dom. Vi kommer...

Preliminärt. Mer info kommer! Samling vid MB för samåkning kl 17.00. Ta med fika och bekväma vandringsskor

• 25 Jun 2020

Orkidéutflykt 2020

Vi åker ut till en eller flera platser där vi kan förvänta oss få se orkidéer av olika slag!

Preliminärt. Mer info kommer! Samling kl 18.00 vid MB.

• 05 Jul 2020

Blomstervandring i Vilhelmina 2020

Vi vandrar i eller kring Vilhelmina och upplever blomsterprakten med guide.

OBS Preliminärt. Mer info kommer. Samling 08.00 på Vilhelmina kommunparkering för samåkning. Ta med fika!

• 28 Okt 2020

Okt

Lycksele samiska historia

Lorentz Sjulsson Åsdell visar bilder och berättar om Lycksele samiska historia!

Flyttad till hösten på grund av coronaviruset. Preliminärt datum, återkommer efter sommaren med rätt datum. Lycksele bibliotek. Gratis entré. Välkomna

• 17 Nov 2020

Karolinermarschen

"Karolinernas dödsmarsch över fjället till Handöl i Jämtland påbörjades på nyårsdagen 1719. I spetsen går Carl Gustaf Armfeldt." KENT LARSEN kåserar över ämnet.

på grund av coronaviruset är aktiviteten flyttad till i höst. Preliminärt datum! Rätt datum kommer efter sommaren! Björngrottan, Bocksliden. Fri entré. Fika 50:-