STF Södra Lappland Lokalavdelning

STF Södra Lappland Lokalavdelning - Björkvägen 4, 92142 Lycksele

Våra kommuner

Dorotea, Lycksele, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Åsele

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Lappland är mycket stor och omfattar sex kommuner. Förenande är den storslagna fjällnaturen med de många och rika sjöarna. I södra Lappland präglas därför turism och aktiviteter av fiske och jakt men också fjällvandring och skidåkning.

Södra Lappland är känt för sina rika fiskevatten och det är ingen tillfällighet att fisketävlingar på VM-nivå har förlagts till olika vatten runt Lycksele. Här finns hela 35 000 hektar åar, älvar, sjöar och tjärnar till förfogande för alla fiskeentusiaster. Lyckans fritidsområde utanför Lycksele omfattar även den vacker natur och fina fiskevatten. Området passar familjer med stugor, rastplatser, vindskydd och fina vandringsleder. Den natursköna Mårdselforsen och Vindelälven är forsrännarnas favorit.

Förutom fjällen och den storslagna naturen finns det många sevärdheter i Södra Lappland. Kulturbygden minner om tiden då Lappland var väglöst land och då samer och nybyggare levde sida vid sida. Ett exempel på detta är Fatmomakke nordväst om Vilhelmina. Torvsjö kvarnar och Torvsjöbygden är ett annat exempel på välbevarad bebyggelse som har fått status som riksintresse.

Lokalavdelningen brinner för aktiviteter inom natur, kultur och miljö och ett aktivt friluftsliv.
Blomsterutflykter, fågelskådning, svamputflykter och besök i naturreservat är självklara punkter på programmet. Ljusstöpning i Lycksele är en årlig tradition i november som samlar cirka 270 medlemmar.

• 12 Dec 2019

Bilder från skog och fjäll

Eva Mårtensson från Högland visar bilder och berättar från skog och fjäll. Vi bjuder på lucia-fika.

Torsdagen den 12 dec kl 18.30 på Malgomajskolan. Vi bjuder på lucia-fika!

• 15 Jan 2020

Om fjällrävar, järvar m.m. Vilhelmina

Naturbevakare Sonja Almroth, Vilhelmina, kåserar och visar bilder från sitt arbete som naturbevakare i Lapplandsfjällen.

Onsdag den 15 januari kl 18.00 Folkets Hus Vilhelmina. Gratis entré.

• 22 Jan 2020

Om fjällrävar, järvar m.m. Lycksele

Onsdag den 22 januari kl 18.00 på Lycksele Bibliotek. Gratis entré.

• 12 Feb 2020

Årsmöte 2020

Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar kommer vi att bjuda på gofika och ha ett kulturarrangemang, mer om detta senare

Årsmöte med STF Södra Lappland onsdagen den 12 februari kl 18.00 på Lycksele Bibliotek.