STF Södra Lappland Lokalavdelning

STF Södra Lappland Lokalavdelning - Björkvägen 4, 92142 Lycksele

Våra kommuner

Dorotea, Lycksele, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Åsele

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Lappland är mycket stor och omfattar sex kommuner. Förenande är den storslagna fjällnaturen med de många och rika sjöarna. I södra Lappland präglas därför turism och aktiviteter av fiske och jakt men också fjällvandring och skidåkning.

Södra Lappland är känt för sina rika fiskevatten och det är ingen tillfällighet att fisketävlingar på VM-nivå har förlagts till olika vatten runt Lycksele. Här finns hela 35 000 hektar åar, älvar, sjöar och tjärnar till förfogande för alla fiskeentusiaster. Lyckans fritidsområde utanför Lycksele omfattar även den vacker natur och fina fiskevatten. Området passar familjer med stugor, rastplatser, vindskydd och fina vandringsleder. Den natursköna Mårdselforsen och Vindelälven är forsrännarnas favorit.

Förutom fjällen och den storslagna naturen finns det många sevärdheter i Södra Lappland. Kulturbygden minner om tiden då Lappland var väglöst land och då samer och nybyggare levde sida vid sida. Ett exempel på detta är Fatmomakke nordväst om Vilhelmina. Torvsjö kvarnar och Torvsjöbygden är ett annat exempel på välbevarad bebyggelse som har fått status som riksintresse.

Lokalavdelningen brinner för aktiviteter inom natur, kultur och miljö och ett aktivt friluftsliv.
Blomsterutflykter, fågelskådning, svamputflykter och besök i naturreservat är självklara punkter på programmet. Ljusstöpning i Lycksele är en årlig tradition i november som samlar cirka 270 medlemmar.

• 07 Sep 2021

Musselexkursion

Vi gör en utflykt till Gäddbäcken och får lära oss om länsstyrelsens arbete med flodpärlmusslor. Medtag fika och kläder efter väder.

Preliminärt datum. Information om tid och plats meddelas genom annons i Vilhelmina-aktuellt.

• 11 Sep 2021

Poas stig

Samling 10.00 vid MB. Vi åker i egna bilar fram till där Poas stig börjar och vandrar genom storslagen skog fram till där Poa hade sitt torp. Det finns markerat varde olika byggnaderna var, men det finns...

Vi åker med egna bilar från MB. Ta med fika och bekväma vandringsskor. Detta ingår i Vandringens dag!

• 25 Sep 2021

Skogsutflykt

Isak Vahlström guidar oss bland lavar och vedsvampar i Sjulsbergets naturreservat. Medtag fika och kläder efter väder.

• 20 Okt 2021

Okt

Karolinermarschen

"Karolinernas dödsmarsch över fjället till Handöl i Jämtland påbörjades på nyårsdagen 1719. I spetsen går Carl Gustaf Armfeldt." KENT LARSEN kåserar över ämnet.

På grund av coronaviruset är aktiviteten flyttad till i höst. Preliminärt datum! Rätt datum kommer efter vintern! Björngrottan, Bocksliden. Fri entré. Fika 50:-

• 17 Nov 2021

Lycksele samiska historia

Lorentz Sjulsson Åsdell visar bilder och berättar om Lycksele samiska historia!

På grund av corona, så vet vi inte i dag när arrangemanget blir av. Detta är bara ett preliminärt datum

• 23 Nov 2021

Cykelkök, Saxnäs

Vi lagar cyklar tillsammans och lär av varandra. Verktyg finns att låna och vi bjuder på fika. Syftet är att främja intresset för cyklande som friluftsaktivitet på fjället eller andra platser ute i naturen....

Preliminärt datum. Information om tid och plats meddelas via annons i Vilhelmina-aktuellt.