STF Södra Lappland Lokalavdelning

STF Södra Lappland Lokalavdelning - Björkvägen 4, 92142 Lycksele

Våra kommuner

Dorotea, Lycksele, Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Åsele

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Lappland är mycket stor och omfattar sex kommuner. Förenande är den storslagna fjällnaturen med de många och rika sjöarna. I södra Lappland präglas därför turism och aktiviteter av fiske och jakt men också fjällvandring och skidåkning.

Södra Lappland är känt för sina rika fiskevatten och det är ingen tillfällighet att fisketävlingar på VM-nivå har förlagts till olika vatten runt Lycksele. Här finns hela 35 000 hektar åar, älvar, sjöar och tjärnar till förfogande för alla fiskeentusiaster. Lyckans fritidsområde utanför Lycksele omfattar även den vacker natur och fina fiskevatten. Området passar familjer med stugor, rastplatser, vindskydd och fina vandringsleder. Den natursköna Mårdselforsen och Vindelälven är forsrännarnas favorit.

Förutom fjällen och den storslagna naturen finns det många sevärdheter i Södra Lappland. Kulturbygden minner om tiden då Lappland var väglöst land och då samer och nybyggare levde sida vid sida. Ett exempel på detta är Fatmomakke nordväst om Vilhelmina. Torvsjö kvarnar och Torvsjöbygden är ett annat exempel på välbevarad bebyggelse som har fått status som riksintresse.

Lokalavdelningen brinner för aktiviteter inom natur, kultur och miljö och ett aktivt friluftsliv.
Blomsterutflykter, fågelskådning, svamputflykter och besök i naturreservat är självklara punkter på programmet. Ljusstöpning i Lycksele är en årlig tradition i november som samlar cirka 270 medlemmar.

• 01 Jun 2024

Familjedag på Gammplatsen 2024

Familjedag på Gammplatsen med naturstig med frågor om Allemansrätten för vuxna och Civilförsvarsförbundets "Hitta vilse-stig" för barn. Civilförsvarsförbundet har också ett tält med information om "Hemkunskap", Vi grillar korv av olika sorter, bjuder på kaffe med kaka. Det kommer också finnas möjlighet till fiske i tjärnen vid Flottarkungens koja.

Lördag den 1 juni. Start på naturstigen framför Skogs- och samemuseet mellan 11.00-14.00.

• 16 Jun 2024

De vilda blommornas dag 2024

Detta är ett arrangemang som genomförs i hels Norden samma dag.

Söndag den 16 juni! Samling på Vilhelmina kommunparkering kl 10.00 för samåkning. Ta med stövlar och fika!

• 19 Jun 2024

Orkidéutflykt 2024

Vi besöker en eller flera lokaler med blommande orkidéer.

Onsdag den 19 juni. Samling kl 17.30 vid MB