STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Kvänslöv 21, Kullagården, 34194 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 04 Jan - 31 Dec 2022

HÅLL DIG UPPDATERAD!

Vi följer löpande riktlinjer och rekommendationer från STF centralt och Folkhälsomyndigheten. För att snabbt kunna anpassa oss till gällande riktlinjer - exempelvis när det gäller gruppstorlek. Ändringar...

Medlem: Gratis

• 05 Okt 2022

Okt

Företagsbesök ATAB-trappfabriken i Agunnaryd

Trappfabriken övertogs 2002 av fyra medarbetare, som sedan dess driver fabriken, som har en stor kundkrets även utomlands. Konstruktion och beredning av produktionsunderlag görs i speciella program. Då...

Onsdag 5 oktober träffas vi vid ICA Maxi Ljungby klockan 9.30 för samåkning. Info och anmälan: Karl-Erik Larsson 070-6428310.

Medlem: Pris ej bestämt

• 10 Okt 2022

Okt

Reseträff

Vi berättar och visar bilder från sommarens resa till Kalmar/ Öland. Kostnad: 40 kr.

Måndag 10 oktober kl.18.00 i Allianskyrkan Hångersvägen 32 Ljungby. Anmälan till Jan-Erik Hult 0372-14786, 070-4226271

Medlem: 40 kr

• 21 Nov 2022

Kulturell trivselkväll

Vi träffas och njuter av gröt och skinksmörgås. Underhållning bjuds under kvällen av lokala krafter, diktläsning, vi sjunger allsång och deltar i diverse sociala inomhusaktiviteter. Kostnad: 80kr

Måndag 21 november kl.17.00 i Allianskyrkan Hångersvägen 32 Ljungby. Anmälan: May Svensson 070-8620744 eller Jan-Erik Hult 0372-14786, 070-4226271

Medlem: 80 kr

• 07 Feb 2023

Årsmöte 2023

Sedvanliga årsmötesförhandlingar, servering och underhållning.

Tisdag 7 februari 2023 kl. 18.00 i Allianskyrkan Hångersvägen 32 Ljungby. Anmälan: May Svensson 070-8620744 eller Jan-Erik Hult 0372-14786 eller 070-4226271.

Medlem: Pris ej bestämt