STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Ulvabäcksgatan 6, 34142 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 04 Jan - 31 Dec 2021

HÅLL DIG UPPDATERAD!

Vi följer löpande riktlinjer och rekommendationer från STF centralt och Folkhälsomyndigheten. För att snabbt kunna anpassa oss till gällande riktlinjer - exempelvis när det gäller gruppstorlek - har vi...

Medlem: Gratis

• 19 Sep 2021

Tipspromenad i Ljungby koloniträdgårdar

Sön 19 september träffas vi i Ljungby koloniträdgårdar klockan 13,00. Info: Karl-Erik Larsson 070-642 83 10

Vi upprepar de förra årens vandring och träffas för några timmars samvaro i koloniträdgården. Vi går en tipspromenad samtidigt som vi njuter av alla blommor och frukter som odlas där. Medtag eftermiddagsfika.

Medlem: 20 kr

• 06 Okt 2021

Okt

OBS. INSTÄLLT. OBS. Företagsbesök ATAB-trappfabriken i Agunnaryd

OBS: Inställt pga. gällande restriktioner OBS. Onsdag 6 oktober träffas vi vid ICA Maxi Ljungby klockan 09,30 för avresa. Info och anmälan: Karl-Erik Larsson 070-642 83 10

Trappfabriken övertogs 2002 av 4 medarbetare som sedan dess driver fabriken som har ett stor kundkrets, även utomlands. Konstruktion och beredning av produktionsunderlag görs i speciella program. Då varje...

Medlem: Pris ej bestämt

• 18 Okt 2021

Okt

Medlemsmöte

Måndagen den 18 oktober kl. 18.00 i Allianskyrkan, Hångersvägen 32 Ljungby Anmälan till: Monica Andersson tel 070-354 80 88 eller May Svensson, 070-8620744

Vi berättar och visar bilder från föregående års aktiviteter. Servering.

Medlem: 40 kr

• 22 Nov 2021

Kulturell trivselkväll

Måndagen den 22 november kl 17,00 i Allianskyrkan, Hångersvägen 32 Ljungby Anmälan: May Svensson, 070-8620744 eller Monica Andersson tel 070-354 80 88

Här träffas vi och njuter av gröt och skinkmacka. Därefter blir det underhållning av några av våra medlemmar, diktläsning, allsång, spel samt div sociala inomhusaktiviteter

Medlem: 60 kr

• 01 Feb 2022

Årsmöte 2022

Tisdagen 1 februari den 2022 kl 18.00 i Allianskyrkan, Hångersvägen 32 Ljungby Anmälan till: Monica Andersson tel 070-354 80 88 eller May Svensson, 070-8620744

Sedvanliga årsmötesförhandlingar, servering och underhållning.

Medlem: Pris ej bestämt