STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Kvänslöv 21, Kullagården, 34194 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 04 Jan - 31 Dec 2021

HÅLL DIG UPPDATERAD!

Vi följer löpande riktlinjer och rekommendationer från STF centralt och Folkhälsomyndigheten. För att snabbt kunna anpassa oss till gällande riktlinjer - exempelvis när det gäller gruppstorlek - har vi...

Medlem: Gratis

• 12 Dec 2021

Glöggvandring i Kronoskogen

Vi samlas för en stunds samvaro och vandrar valfri sträcka på de upplysta stigarna. När vi kommit tillbaka till startplatsen serveras det varm glögg-

Söndag den 12 december kl 15.00 samling vid parkeringsplatsen i Kronoskogen Ljungby

Medlem: Pris ej bestämt

• 01 Feb 2022

Årsmöte 2022

Tisdagen 1 februari den 2022 kl 18.00 i Allianskyrkan, Hångersvägen 32 Ljungby Anmälan till: Monica Andersson tel 070-354 80 88 eller May Svensson, 070-8620744

Sedvanliga årsmötesförhandlingar, servering och underhållning.

Medlem: Pris ej bestämt