STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Kvänslöv 21, Kullagården, 34194 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 01 Okt 2020

Okt

Företagsbesök ATAB-trappfabriken i Agunnaryd

Trappfabriken övertogs 2002 av 4 medarbetare som sedan dess driver fabriken som har ett stor kundkrets, även utomlands. Konstruktion och beredning av produktionsunderlag görs i speciella program. Då varje...

Torsdag 1 oktober träffas vi vid ICA Maxi Ljungby klockan 09,30 för samåkning. Info och anmälan: Karl-Erik Larsson 070-642 83 10

Medlem: Pris ej bestämt

• 14 Okt 2020

Okt

Reseträff

Vi berättar och visar bilder från sommarens Ölandsresa. Servering. Du som kanske inte kunde vara med på resan är lika välkommen att dela reseminnena. Pris: 30 kr.

Onsdagen den 14 oktober kl. 18.00 på Café Axet Olofsgatan 16, Ljungby. Anmälan till: Monica Andersson tel 070-354 80 88 eller Birgitta Sanderflo 072-313 71 72

Medlem: 30 kr

• 16 Nov 2020

Kulturell trivselkväll

Här träffas vi, njuter av gröt och en skinkmacka. Därefter blir det underhållning av några av våra medlemmar, diktläsning, allsång, spel samt div sociala inomhusaktiviteter Pris: 50 kronor + reskostnad

Måndagen den 16 november i Församlingshemmet Södra Ljunga. Samling vid ICA Maxi Ljungby kl 17.00 för samåkning. Anmälan: May Svensson 0372-13930, 070-8620744 eller Monica Andersson tel 070-354 80 88

Medlem: 50 kr

• 27 Jan 2021

Årsmöte 2021

Sedvanliga årsmötesförhandlingar, servering och underhållning.

Onsdagen den 27 januari 2021 kl 18.00 i Café Axet, Olofsgatan 16 Ljungby. Anmälan till: Monica Andersson tel 070-354 80 88 eller Birgitta Sanderflo 072-313 71 72

Medlem: Pris ej bestämt