STF Sunnerbo Lokalavdelning

STF Sunnerbo Lokalavdelning - Kvänslöv 21, Kullagården, 34194 Ljungby

Våra kommuner

Ljungby, Markaryd, Älmhult

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Sunnerbo lokalavdelnings hembygd är det trolska småländska skogbrukslandskap som sträcker sig från skånsk slätt i söder, upp genom Lagadalen och Linnébygden och bort mot sjöar som färskvattenförsörjaren Bolmen.

I Sunnerbo finns även Älmhult och det går väl knappast att nämna denna ort utan att nämna Ikea. Här finns industrin men också ett museum som givetvis handlar om Ikea genom tiderna. Utöver vandringar, kultur- och studiebesök ordnar avdelningen allt från pyssel och studiecirklar till längre landskapsresor. Närmast avdelningens hjärta ligger kanske promenaden mot solnedgången vid vårdagjämning liksom höstens omsorg om fadderrunstenar.

I Ljungby som är den största av avdelningens tre kommuner ordnas årligen en berättarfestival. För de minsta finns Sagomuseet nära Gamla Torg med ett anrikt gästgiveri och Tutaryds medeltida träkyrka med en säregen historia. Herrgården Toftaholm vid sjön Vidöstern omnämndes redan på 1300-talet och gästades av bland andra Gustav Vasa. Närbeläget finns även naturreservatet Toftaholm. Andra byggnadsminnen i trakten är borgruinen Piksborg och herrgårdarna Sälleberg och Yxkullsund.

Sunnerbokretsen bildades år 1982 och ombildades 2013 till STF Sunnerbo och har cirka 130 medlemmar.

• 18 Nov 2019

Kulturell trivselkväll

Här träffas vi, njuter av gröt och en skinkmacka. Därefter blir det underhållning av några av våra medlemmar, diktläsning, allsång, spel samt div sociala inomhusaktiviteter

Måndagen den 18 november i Församlingshemmet Södra Ljunga. Samling vid ICA Maxi Ljungby kl 17.00 för samåkning. Anmälan: May Svensson 0372-13930, 070-8620744 eller Jan-Erik Hult 0372-14786, 070-4226271.

Medlem: 60 kr

• 05 Feb 2020

Årsmöte 2020

Sedvanliga årsmötesförhandlingar, servering och underhållning.

Onsdagen den 5 februari 2020 kl 18.00 i Café Axet, Olofsgatan 16 Ljungby.

Medlem: Gratis