STF Kalmar Lokalavdelning

STF Kalmar Lokalavdelning - Jungfrustigen 2 B, Lgh 1002, 39350 Kalmar

Våra kommuner

Emmaboda, Kalmar, Nybro, Torsås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Kalmar vittnar både arkitekturen och stadsplanen om en historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Stadens läge, mellan den djupa trollskogen och sundet över till Öland, gör att naturen i Kalmartrakten har mycket att bjuda på.

Här möts det småländska barrskogsområdet från väst och slättlandskapet längs Kalmarsund från öst. Det geografiska läget nära havet präglar naturligtvis områdets friluftsliv. Längst kusten finns många friluftsbad och Stensö friluftsområde, beläget på en halvö med rikt djurliv och såväl strövstigar som motionsspår, är ett folkkärt smultronställe.

Kalmar har den lilla stadens personlighet och charm, med många gamla byggnader, kullerstensgator och parker. Kalmar innehar dessutom den stora stadens möjligheter med nöje och puls, samt sitt upptäcksvänliga läge mellan Öland och glasriket. Traktens gamla anor och minnesmärken är många med Kalmar slott som det historiska navet.

Slottets historia sträcker sig 800 år tillbaka i tiden och var länge en betydelsefull försvarsanläggning för Sverige, tack vare sitt strategiska läge. Sitt nuvarande utseende fick Kalmar slott under 1500-talet, då Vasakungarna Gustav, Erik XIV och Johan III byggde om medeltidsborgen till ett renässanspalats med inredningar enligt kontinentalt mönster.

Intill Kalmar slott ligger Gamla stan med sin välbevarade 1600- och 1700-talsbebyggelse. Där ligger också stadsparken, som en gång blev utnämnd till Sveriges vackraste, samt Kalmar konstmuseum med historisk och modern design från hela länet.

I lokalavdelningens medlemskommuner finns det flera leder för vandrings-, cykel- och kanotutflykter. Inom några få mils omkrets finner du 15 glasbruk utspridda i Smålands trollskogar. Vilhelm Mobergs gamla utvandrarbygder runt glasriket sjuder idag av liv, konst och rörelse.

Lokalavdelningen har cirka 400 medlemmar.

• 09 Okt 2022

Okt

Kalmar Sjöfartsmuseum," Olof Trätälja"

Samling vid museet kl. 12.00. Efter museibesöket embarkerar vi " Olof Trätälja", f.d "Sydfart" och får en presentation av fartyget, byggd år 1879 och förmodligen världens äldsta, i trafik gående lastfartyg....

Söndag den 9 oktober kl. 12.00-15.00. Kalmar Sjöfartsmuseum, " Olof Trätälja" och äppelpaj på Café Ångkvarnen. Anmälan till Christer 073-554 90 23 senast den 5 oktober

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 19 Okt 2022

Okt

Virtuellt besök på reningsverket i Kalmar

Kalmar Vatten berättar om Kalmarsundsverket, det nya kretsloppsverket, som börjar byggas på Tegelviken i höst. Därefter får vi möjlighet att besöka reningsverket från 1963 genom att se en 3Dfilm i VR-glasögon....

Onsdag den 19 oktober kl 14.00-15.30. Vi träffas vid Kalmar Vattens huvudkontor på Trädgårdsgatan 10, innergården. Anmälan till Christer 073-554 90 23 senast den 14 oktober.

Icke-medlem: 25 kr

• 09 Nov 2022

Idéträff med STF Kalmar lokalavdelning

Presentation av våra tidigare aktiviteter. Alla STF-medlemmar är välkomna att lämna förslag till kommande aktivieter. Avdelningen bjuder på kaffe/te och tilltugg.

Onsdag den 9 november kl. 19.00-21.00 på Skälbygård, Skälbyallén 6, Kalmar. Anmälan till Claes, 073-229 97 63

• 09 Nov 2022

Idéträff med STF Kalmar lokalavdelning

Presentation av våra tidigare aktiviteter. Alla STF-medlemmar är välkomna att lämna förslag till kommande aktiviteter. Avdelningen bjuder på kaffe/te och tilltugg.

Onsdag den 9 november kl. 19.00-21.00 på Skälbygård, Skälbyallén 6 Kalmar. Anmälan till Claes, 073-229 97 63 senast den 7 november.

• 24 Nov 2022

Remake-Upcykling &Recykling i Emmaboda

Var och en löser sin biljett. Fördelaktigt med seniorkort. En ny arena för cirkulär ekonomi. Remake erbjuder inredningsprodukter, som tillverkas på ett miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart sätt. Vi...

Torsdag den 24 november. Krösatåg från Kalmar C kl. 10.10. Vi träffas kl. 09.50. Tillbaka i Kalmar med Öresundståget kl.14.59. Anmälan till Anna-Karin, 073-352 45 55

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 06 Feb 2023

Årsmöte i STF Kalmar lokalavdelning

Sedvanliga årsmöteshandlingar, lotteri och ett intressant föredrag. Vi bjuder på kaffe/te och tilltugg.

Måndag den 6 februari 2023, kl. 19.00-21.00 Skälbygård, Skälbyallén 6, Kalmar. Anmälan till Christer, 073-554 90 23