STF Kalmar Lokalavdelning

STF Kalmar Lokalavdelning - Jungfrustigen 2 B, Lgh 1002, 39350 Kalmar

Våra kommuner

Emmaboda, Kalmar, Nybro, Torsås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

I Kalmar vittnar både arkitekturen och stadsplanen om en historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Stadens läge, mellan den djupa trollskogen och sundet över till Öland, gör att naturen i Kalmartrakten har mycket att bjuda på.

Här möts det småländska barrskogsområdet från väst och slättlandskapet längs Kalmarsund från öst. Det geografiska läget nära havet präglar naturligtvis områdets friluftsliv. Längst kusten finns många friluftsbad och Stensö friluftsområde, beläget på en halvö med rikt djurliv och såväl strövstigar som motionsspår, är ett folkkärt smultronställe.

Kalmar har den lilla stadens personlighet och charm, med många gamla byggnader, kullerstensgator och parker. Kalmar innehar dessutom den stora stadens möjligheter med nöje och puls, samt sitt upptäcksvänliga läge mellan Öland och glasriket. Traktens gamla anor och minnesmärken är många med Kalmar slott som det historiska navet.

Slottets historia sträcker sig 800 år tillbaka i tiden och var länge en betydelsefull försvarsanläggning för Sverige, tack vare sitt strategiska läge. Sitt nuvarande utseende fick Kalmar slott under 1500-talet, då Vasakungarna Gustav, Erik XIV och Johan III byggde om medeltidsborgen till ett renässanspalats med inredningar enligt kontinentalt mönster.

Intill Kalmar slott ligger Gamla stan med sin välbevarade 1600- och 1700-talsbebyggelse. Där ligger också stadsparken, som en gång blev utnämnd till Sveriges vackraste, samt Kalmar konstmuseum med historisk och modern design från hela länet.

I lokalavdelningens medlemskommuner finns det flera leder för vandrings-, cykel- och kanotutflykter. Inom några få mils omkrets finner du 15 glasbruk utspridda i Smålands trollskogar. Vilhelm Mobergs gamla utvandrarbygder runt glasriket sjuder idag av liv, konst och rörelse.

Lokalavdelningen har cirka 400 medlemmar.

• 22 Maj 2024

Besök hos träskulptören och multikonstnären Bengt Johansson i Nyebo

Bengt visar oss runt i sitt museum och ateljé och berättar om sitt konstnärskap. Medtag fika och kläder efter väder. Åter i Kalmar ca kl. 13. Ersättning till föraren tillkommer

Onsdag den 22 maj, kl. 10.30. Samåkning från f.d. stadsbiblioteket på Tullslätten kl. 9.30. Anmälan till Ann, 070-993 03 34, senast den 19 maj