STF Kalmar Lokalavdelning

STF Kalmar Lokalavdelning - Stallgärdsgatan 2, Lgh 1301, 39366 Kalmar

Våra kommuner

Emmaboda, Kalmar, Nybro, Torsås

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

I Kalmar vittnar både arkitekturen och stadsplanen om en historia som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Stadens läge, mellan den djupa trollskogen och sundet över till Öland, gör att naturen i Kalmartrakten har mycket att bjuda på.

Här möts det småländska barrskogsområdet från väst och slättlandskapet längs Kalmarsund från öst. Det geografiska läget nära havet präglar naturligtvis områdets friluftsliv. Längst kusten finns många friluftsbad och Stensö friluftsområde, beläget på en halvö med rikt djurliv och såväl strövstigar som motionsspår, är ett folkkärt smultronställe.

Kalmar har den lilla stadens personlighet och charm, med många gamla byggnader, kullerstensgator och parker. Kalmar innehar dessutom den stora stadens möjligheter med nöje och puls, samt sitt upptäcksvänliga läge mellan Öland och glasriket. Traktens gamla anor och minnesmärken är många med Kalmar slott som det historiska navet.

Slottets historia sträcker sig 800 år tillbaka i tiden och var länge en betydelsefull försvarsanläggning för Sverige, tack vare sitt strategiska läge. Sitt nuvarande utseende fick Kalmar slott under 1500-talet, då Vasakungarna Gustav, Erik XIV och Johan III byggde om medeltidsborgen till ett renässanspalats med inredningar enligt kontinentalt mönster.

Intill Kalmar slott ligger Gamla stan med sin välbevarade 1600- och 1700-talsbebyggelse. Där ligger också stadsparken, som en gång blev utnämnd till Sveriges vackraste, samt Kalmar konstmuseum med historisk och modern design från hela länet.

I lokalavdelningens medlemskommuner finns det flera leder för vandrings-, cykel- och kanotutflykter. Inom några få mils omkrets finner du 15 glasbruk utspridda i Smålands trollskogar. Vilhelm Mobergs gamla utvandrarbygder runt glasriket sjuder idag av liv, konst och rörelse.

Lokalavdelningen har cirka 400 medlemmar.

• 23 Okt 2021

Okt

Kulturvandring i Ekenäs söder om Kalmar

Vi besöker Ekenäs Hantverksbageri och går runt i byn och ser på de vackra gamla sommarhusen. Klockan 13 berättar Kerstin Fredlund, doktor i livsmedelsvetenskap, om kulturspannmål i Hamnmagasinet. Bröd...

Lördag 23 oktober. Samåkning från f.d stadsbiblioteket på Tullslätten kl. 10. Anmälan till Anna-Karin 073-3524555 senast 18 oktober. Ta med varma kläder och fikakorg.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 125 kr

• 24 Nov 2021

Besök på Linnéuniversitetet i Kalmar

Vi får en timslång rundvandring i universitetets lokaler, ritade av Tengbom och CCO arkitekter. Vi får information om verksamheten och kan ställa frågor

Onsdag 24 november. Samling utanför hus Stella på Universitetsplatsen 1 klockan 14. Anmälan till Roland 0480-13682 senast 21 november.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 25 kr

• 07 Feb 2022

Årsmöte STF Kalmar

Kalmaravdelningen firar 50-årsjubileum! Vi bjuder på extra gott till kaffet och får lyssna på vandringsprofilen Nina Granbom. Sedvanliga mötesförhandlingar och lotteri.

Måndag 7 februari 2022. Huvudbyggnaden på Skälby gård klockan 19-21. Anmäl gärna att du kommer till Christer 073-5549023

Medlem: Gratis