Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Lerum-Partille Lokalavdelning

Maud Eklöf

stflerumpartille@stfturist.se

Postadress

STF Lerum-Partille Lokalavdelning - Lillekärr Norra 16, Lgh 1101, 42534 Hisings Kärra

Våra kommuner

Lerum, Partille

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Lerum-Partille Lokalavdelning

Öppna vatten, tillgänglig vildmark och levande kulturmiljöer. Och inte långt borta finns storstadens puls. I STF Lerum-Partilles hemtrakter har du nära till bägge.

Vattenriket med omväxlande sjöar och älvar är ett eldorado för fiske, paddling och bad och hit kommer såväl erfarna fiskeentusiaster som glada amatörer. Säveån slingrar sig genom landskapet och det finns flera naturområden som är värda att besöka som Nääs-Öijared, Bokedalen, Säveåns dalgång och Mjörn. Genom omgivningarna passerar också vandringslederna Bohusleden och Vildmarksleden.

Orten Jonsered är som gammalt brukssamhälle en av landets kulturskatter. Orten byggdes upp av affärsmannen William Gibson på 1800-talet och var ”ett mönstersamhälle av brittisk modell”. Här finns gamla fabriksbyggnader och unika tegellängor med tillhörande trädgårdar. Här ligger också Sveriges första radhus. Nääs slott är ett annat välkänt utflyktsmål som präglar regionen. Slottet med anor från 1600-talet inbjuder till lugna promenader i den engelska parken, en bit mat på värdshuset eller en ridtur i parken.

Lokalavdelningen samarbetar med Friluftsfrämjandets och Naturskyddsföreningens lokalavdelningar samt med Studiefrämjandet. Vi strävar efter att ha ett blandat utbud av aktiviteter – vandringar av olika slag, föredrag, bildvisningar och studiebesök.

Den 31 december 2019 hade lokalavdelningen 286 medlemmar. Du måste inte bo i någon av våra kommuner för att ansluta dig – det enda kravet är att du är STF-medlem.

För att gå med i STF Lerum-Partille så kontakta oss. Enklast är mejla eller ringa oss i lokalavdelningen. Du kan även kontakta STFs kundservice. Det kostar inget extra att vara med i STF Lerum-Partille.

• 10 Apr - 20 Jun 2020

Information med anledning av Corona

Med anledning av pågående coronapandemi, har STF Lerum-Partille beslutat att ställa in vårprogrammets aktiviteter i april och maj. Av samma anledning har vi också beslutat att ställa in tvådagarsvandringen...

STFs centralorganisation lider nu av stora inkomstbortfall och har startat en insamlingskampanj som alla kan vara med och stödja. Läs vidare på https://www.svenskaturistforeningen.se/engagemang/insamling

Medlem: Gratis

• 12 Sep 2020

Gotaleden: Från Skatås till Kungsportsplatsen, en lärande vandring

På Vandringens dag den 12 september kan du vandra på Gotaledens första etapp från Skatås till Kungsportsplatsen och vidare till STF Göteborg City. På STF Göteborg City kan du stanna kvar en stund för att...

Startpunkt: Skatås motionscentral. Starttid: kl 14.00 - 15.00.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis