STF Lerum-Partille Lokalavdelning

Maud Eklöf

stf.lerum-partille@la.stfturist.se

Postadress

STF Lerum-Partille Lokalavdelning - Lillekärr Norra 16, Lgh 1101, 42534 Hisings Kärra

Våra kommuner

Lerum, Partille

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Lerum-Partille Lokalavdelning

Foto: Anita Högegård

Öppna vatten, tillgänglig vildmark och levande kulturmiljöer. Och inte långt borta finns storstadens puls. I STF Lerum-Partilles hemtrakter har du nära till bägge.

Vattenriket med omväxlande sjöar och älvar är ett eldorado för fiske, paddling och bad och hit kommer såväl erfarna fiskeentusiaster som glada amatörer. Säveån slingrar sig genom landskapet och det finns flera naturområden som är värda att besöka som Nääs-Öijared, Bokedalen, Säveåns dalgång och Mjörn. Genom omgivningarna passerar också vandringslederna Bohusleden och Vildmarksleden.

Orten Jonsered är som gammalt brukssamhälle en av landets kulturskatter. Orten byggdes upp av affärsmannen William Gibson på 1800-talet och var ”ett mönstersamhälle av brittisk modell”. Här finns gamla fabriksbyggnader och unika tegellängor med tillhörande trädgårdar. Här ligger också Sveriges första radhus. Nääs slott är ett annat välkänt utflyktsmål som präglar regionen. Slottet med anor från 1600-talet inbjuder till lugna promenader i den engelska parken, en bit mat på värdshuset eller en ridtur i parken.

Lokalavdelningen samarbetar med Friluftsfrämjandets och Naturskyddsföreningens lokalavdelningar samt med Studiefrämjandet. Vi strävar efter att ha ett blandat utbud av aktiviteter – vandringar av olika slag, föredrag, bildvisningar och studiebesök.

Den 31 december 2019 hade lokalavdelningen 286 medlemmar. Du måste inte bo i någon av våra kommuner för att ansluta dig – det enda kravet är att du är STF-medlem.

För att gå med i STF Lerum-Partille så kontakta oss. Enklast är mejla eller ringa oss i lokalavdelningen. Du kan även kontakta STFs kundservice. Det kostar inget extra att vara med i STF Lerum-Partille.

• 17 Jun - 15 Aug 2024

Aug

STF Lerum-Partille önskar en trevlig sommar!

Här kan du i mitten av augusti se vårt höstprogram. Trevlig sommar och på återseende!

• 18 Jun - 31 Dec 2024

STF unga vuxna i Göteborgsområdet

Gillar du eller är du nyfiken på friluftsliv? I Göteborg finns en grupp för dig som är mellan 18-25 år. Vi arrangerar fjällvandringar, paddling och andra friluftsaktiviteter där vi tillsammans kommer ut i naturen och lär oss om den. Du kan komma själv eller ta med din vän. Tillsammans kommer vi överens om vad vi vill göra. Vi kommer löpande arrangera ledarledda aktiviteter för unga vuxna. Alla aktiviteter är alkohol- och drogfria. Det är kostnadsfritt att delta och inga förkunskaper krävs. Svenska turistföreningen är arrangör och träffarna anordnas i samarbete Studiefrämjandet. Har du en idé eller vill haka på, hör av dig till stf.lerum-partille@la.stfturist.se.

• 14 Sep 2024

Lördag 14 september Vandringens dag: Lilla Sävelången runt med besök på Nääs

Vi hoppas många vill vandra med STF på Vandringens dag! Från Floda station följer vi Sjöpromenaden moturs längs Lilla Sävelångens strand och tar oss upp genom de vackra ekbackarna till Nääs seminarieområde. Där besöker vi Nääs Slöjd och Byggnadsvård och får en kort information om verksamheten. Vi gör sedan en rundtur i området med de kulturhistoriska byggnaderna. Därefter går vi ner till sjön och tar vår fikapaus där. Vandringen fortsätter runt sjön tillbaka till Floda station. Det är lättgånget underlag, ca 8 km, och vi är ute i ca 4 timmar. Ta med matsäck för en rast. Samarbete med Studiefrämjandet.

Samling: 10.00 Floda station.

Icke-medlem: Gratis