Det är många som försöker nå oss just nu vilket gör att vi har längre svarstider än normalt. Tack för ditt tålamod!
Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Värend Lokalavdelning

Berne Persson

stfvarend@stfturist.se

STF Värend Lokalavdelning - Sjövallavägen 12, Lgh 1401, 35259 Växjö

Våra kommuner

Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Värendsbygden är Vilhelm Mobergs och en gång utvandrarnas hemtrakter och ett av de många små ”länder” som finns i Småland. Landskapet är vackert marmorerat med många sjöar och mycket skog, men även med åkrar och ängar.

Många väljer att vandra längs landskapets vandringsleder eller cykla längs de många cykelleder som finns utstakade. Utvandrarleden är en av dem och bjuder på flera kulturella minnesmärken längs vägen. Det är en historisk vandring till det som ännu finns kvar av emigranternas och Vilhelm Mobergs hembygd.

Värendsbygdens historia går längre tillbaka än till Moberg. Kronobergs biskopsborg byggdes under 1300-talet och övertogs av Nils Dacke och hans upprorsmän. En annan sevärdhet är Domkyrkan, vars äldsta delar uppfördes på 1100-talet. Inglinge Hög är en av Smålands största fornlämningar. Gravfältet är från yngre järnåldern, med stensättningar och skeppssättningar.

Vår och höst anordnar STF Värends lokalavdelning många aktiviteter ute i naturen. Även många företagsbesök görs, och ett 10-tal gånger per år träffas vi för att lyssna på föreläsningar samt för att ha en trevlig stund med social samvaro.

Värendskretsen grundades 1976 och ombildades 2013 till lokalavdelning STF Värend och samlar i nuläget cirka 400 medlemmar.

• 01 Jan - 31 Dec 2020

Aktiviteter 2020

Hur ser framtiden ut för STF Värend? Här hittar du aktuell information om vår lokalavdelning Läs mer

P.g.a. riskerna med Coronavirus/Covid-19 har STF Värend valt att ställa in alla planerade aktiviteter fram t.o.m. 31 augusti.

Medlem: Pris ej bestämt

• 25 Aug 2020

Aug

Företagsbesök i Vetlanda och industrimuseet Mela kvarn