STF Värend Lokalavdelning

Gå med i vår lokalavdelning.

Kontakta oss så berättar vi mer!

Värendsbygden är Vilhelm Mobergs och en gång utvandrarnas hemtrakter och ett av de många små ”länder” som finns i Småland. Landskapet är vackert marmorerat med många sjöar och mycket skog, men även med åkrar och ängar.

Många väljer att vandra längs landskapets vandringsleder eller cykla längs de många cykelleder som finns utstakade. Utvandrarleden är en av dem och bjuder på flera kulturella minnesmärken längs vägen. Det är en historisk vandring till det som ännu finns kvar av emigranternas och Vilhelm Mobergs hembygd.

Värendsbygdens historia går längre tillbaka än till Moberg. Kronobergs biskopsborg byggdes under 1300-talet och övertogs av Nils Dacke och hans upprorsmän. En annan sevärdhet är Domkyrkan, vars äldsta delar uppfördes på 1100-talet. Inglinge Hög är en av Smålands största fornlämningar. Gravfältet är från yngre järnåldern, med stensättningar och skeppssättningar.

Vår och höst anordnar STF Värends lokalavdelning många aktiviteter ute i naturen. Även många företagsbesök görs, och ett 10-tal gånger per år träffas vi för att lyssna på föreläsningar samt för att ha en trevlig stund med social samvaro.

Värendskretsen grundades 1976 och ombildades 2013 till lokalavdelning STF Värend och samlar i nuläget cirka 400 medlemmar.

Vill du upptäcka mer natur och kultur där du bor?

Med STF:s lokalavdelningar upplever du små och stora äventyr på hemmaplan.

Alla aktiviteter

35259 Växjö

Våra kommuner:

Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö

Anslut dig till vår lokalavdelning:

Mejla oss så får du mer information om vår verksamhet

Följ STF Värend Lokalavdelning:

Engagera dig

Bli aktivitetsledare

Gillar du att dela med dig av din kunskap och erfarenhet till andra? Då kan du bli aktivitetsledare i någon av våra lokalavdelningar.

Engagera dig lokalt

Har du tips på roliga och intressanta aktiviteter på din hemort? Genom att engagera dig i lokalavdelningen kan du vara med och planera vilka aktiviteter som arrangeras där du bor.

Gör skillnad – bli medlem!

Som medlem i Svenska Turistföreningen är du med och värnar om allemansrätten, upprustning av vandringsleder och hållbar turism.