STF Värend Lokalavdelning

STF Värend Lokalavdelning - Sjövallavägen 12, Lgh 1401, 35259 Växjö

Våra kommuner

Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Uppvidinge, Växjö

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Värendsbygden är Vilhelm Mobergs och en gång utvandrarnas hemtrakter och ett av de många små ”länder” som finns i Småland. Landskapet är vackert marmorerat med många sjöar och mycket skog, men även med åkrar och ängar.

Många väljer att vandra längs landskapets vandringsleder eller cykla längs de många cykelleder som finns utstakade. Utvandrarleden är en av dem och bjuder på flera kulturella minnesmärken längs vägen. Det är en historisk vandring till det som ännu finns kvar av emigranternas och Vilhelm Mobergs hembygd.

Värendsbygdens historia går längre tillbaka än till Moberg. Kronobergs biskopsborg byggdes under 1300-talet och övertogs av Nils Dacke och hans upprorsmän. En annan sevärdhet är Domkyrkan, vars äldsta delar uppfördes på 1100-talet. Inglinge Hög är en av Smålands största fornlämningar. Gravfältet är från yngre järnåldern, med stensättningar och skeppssättningar.

Vår och höst anordnar STF Värends lokalavdelning många aktiviteter ute i naturen. Även många företagsbesök görs, och ett 10-tal gånger per år träffas vi för att lyssna på föreläsningar samt för att ha en trevlig stund med social samvaro.

Värendskretsen grundades 1976 och ombildades 2013 till lokalavdelning STF Värend och samlar i nuläget cirka 400 medlemmar.

• 01 Jan - 31 Dec 2022

Aktiviteter 2022

Under fliken AKTUELLT hittar du aktuell information från vår lokalavdelning. Ett bildspel som berättar om vår verksamhet finns här: Läs mer

Resultat och vinnare av tipspromenad på Naturens Dag den 4 september finns under fliken AKTUELLT.

Medlem: Pris ej bestämt

• 07 Dec 2022

Trivselkväll Vokalen Växjö.

Säsongsavslutning med som vanligt trevligt umgänge, något ätbart och musikunderhållning.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 140 kr