STF Värmland Lokalavdelning

stfvarmland@stfturist.se

STF Värmland Lokalavdelning - Gjutaregatan 4, M, 68150 Kristinehamn

Våra kommuner

Arvika, Eda, Filipstad, Forshaga, Grums, Hagfors, Hammarö, Karlstad, Kil, Kristinehamn, Munkfors, Storfors, Sunne, Säffle, Torsby, Årjäng

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

Flera stora personligheter ur den svenska litteraturen har beskrivit Värmland. Selma Lagerlöf, Gustaf Fröding, Nils Ferlin och Erik Gustaf Geijer är några av de stora, som har författat om de djupa skogarna och det glittrande vattnet.

Värmlands natur är av skiftande karaktär. Södra delen närmast Vänern hör till Götalands centrala slättbygder, medan det längre norrut mellan de långa dalarna Fryksdalen och Klarälvsdalen utbreder sig stora skogar. Längst i norr finns bergstoppar på nästan 700 meter över havet, och härifrån är det nära till kalfjäll i Dalarna och Norge.

Värmland har stor rikedom på sjöar och vattendrag. Mest kända är Frykensjöarna och Klarälven. Denna rinner genom Karlstad, som är landskapets huvudort med bland annat universitet och stor hamn. Södra Värmland har också vackra skärgårdar.

Tillgången på skog och kraften i vattenfallen har varit basen för pappersindustrin. De mindre pappersbruken är numera nerlagda och ersatta med några få stora anläggningar. Östra Värmlands mineralrikedom låg till grund för de många nu nerlagda hyttorna och bruksherrgårdarna. Namn som Brattfors, Persberg, Nordmark och Långban är kända namn inom området.

För medlemmar i lokalavdelningen Värmland finns ett rikt och varierat programutbud. Naturupplevelser i form av vandringar, cykelturer, båtturer och fågelskådning är en stor del av verksamheten. Studiebesök på kulturinstitutioner, förvaltningar och företag är ofta förekommande inslag liksom föredrag, bildvisningar och olika kulturella arrangemang. På sommaren görs ofta en fjällresa. Varje år genomför lokalavdelningen också studiecirklar med varierande teman.

Lokalavdelningen bildades 1976 och har cirka 300 medlemmar.

• 01 Dec

1: a advent i Västerstrands kyrka, Karlstad

Samling vid Västerstrandskyrkan, Karlstad Präst Johan Husberg Efteråt dricker vi kyrkkaffe och får information om kyrkan och församlingens arbete. Ingen avgift, men lämna gärna kollekt

Medlem: Gratis

• 14 Dec

Lussevandring på Kilene, Hammarö

Samling vid Kilenegården eller vid Norrstrandskyrkan för samåkning kl 09 30. Vi vandrar 2-5 km på banorna runt Kilenegården. Medtag matsäck och vi kommer att göra en brasa för grillning.

Medlem: 20 kr

• 12 Jan

Vintervandring i I 2 skogen

Samling kl 10 00 norr om Våxnäs Idrottsplats Vi vandrar 2-3 km på stigar och vägar i I 2 skogen. Tag med egen matsäck för grillning