STF Skara-Götene Lokalavdelning

STF Skara-Götene Lokalavdelning - Lerdala Ambjörnsgården, 54197 Lerdala

Våra kommuner

Götene, Skara

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningens område bjuder på många olika upplevelser. I nordväst Vänern med Kinnekulle. I söder Hornborgasjön med sitt unika fågelliv. I öster Valleområdet med Billingen, en gammal kulturbygd med böljande landskap och många småsjöar. Däremellan slätter med levande odlingslandskap och medeltidsstaden Skara. Den omväxlande naturen inbjuder till vandringar. På Kinnekulle och i Valleområdet finns många lokala leder och strövområden. Bygden korsas också av längre pilgrimsleder.

Det finns en 45 km lång Signaturled på Kinnekulle som beräknas ta tre dagar att vandra. STF har för närvarande 15 Signaturleder i landet. De spektakulära Signaturlederna kännetecknas av den vackra naturen och att de är karakteristiska för sin landsdel.

Kinnekulle med sin ovanliga berggrund och unika flora är en del av FN:s biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Från utsiktstornet på Högkullen ser man långt ut över innanhavet Vänern.

Platåbergens Geopark med bland annat Kinnekulle och Billingen har blivit utnämnd till Sveriges första Unesco globala geopark. Det är ett bevis på att området har geologiska värden som är av internationell betydelse. Här hittar vi geologiska fenomen och platser som bara finns här eller ett fåtal andra ställen i världen. Hornborgasjön är en fantastisk fågelsjö. Vid informationscentralen Trandansen på sjöns sydspets bjuds på allt från örnsafari på senvintern till invasion av tio tusentals tranor på våren. På östra sidan av sjön vid Naturum Hornborgasjön häckar många olika fågelarter varav flera sällsynta.

Kulturarvet är stort. Inom området finns flera fornlämningar och många medeltida kyrkor. Skara domkyrka är den största och ger staden dess särprägel. Runt kyrkan finns anrika skolbyggnader, museum och veterinärinrättning från Linnés tid, men även små affärer, kaféer och restauranger. Vid Kinnekulle ligger Husaby kyrka och Biskopsborg där Olof  Skötkonung lät döpa sig och därmed gjorde kristendomen till statsreligion för 1000 år sedan.

Varnhems klosterkyrka vid Billingen är en mäktig katedral dit många kommer för att bland annat se Birger Jarls grav. Utgrävningar i Varnhem på 2000-talet visar att kristendomen kom till Västergötland redan på 900-talet, ungefär hundra år tidigare än vad vi hittills trott. De märkligaste fynden är rester av en stenkyrka från sent 1000-tal och kristna gravar. Intill kyrkomuren fann man en grav med ett välbevarat kvinnoskelett och ett gravlock med skriften ”här vilar Kata, Kätils hustru”. Över kyrkoruinen och graven har byggts ett hus som
skydd och även för att kunna visa kyrkoruinen och graven. Byggnaden kallas Kata gård och har blivit ett stort turistmål.

Sjön som fanns bredvid klostret på munkarnas tid och försåg dem med vatten är återskapad. Den har fått namnet Klostersjön och har inte minst en viktig biologisk funktion. Det går bra att vandra runt sjön. Skara-Götene lokalavdelning bildades 1980. Lokalföreningens program består av utflykter till aktuella och sevärda platser, föreläsningar och kulturevenemang. Vårt måtto är ” Upplevelsen i centrum”. Vår lokalavdelning arrangerar årligen studiecirklar i samarbete med Studiefrämjandet. Vi samarbetar också med andra föreningar om natur- och fritidsarrangemang.

Föreningen ger möjlighet till fina upplevelser och möten med nya människor. Du är också välkommen!

• 14 Sep 2024

Vandra med vargar Vandringens dag

Vandra med vargar Lördagen den 14 september är det STF:s årliga event, vandringens dag, som anordnas för sjätte gången. Skara-Götenekretsen bjuder den här gången på en spännande vandring vid Bjursjöarna nära Sparresäter. Den här våren har man sett vargar i området flera gånger. Vandringen är ca fem km lång och räknas som lätt. Start kl 10.00 vid Sparresäters parkering. Beräknad tid: Ca tre timmar. Vår guide är skogsförvalaren Tommy Ek, som är kunnig om miljön runt sjöarna, djuren i området och skogen. Även lite industrihistoria om gamla sågverk mm. Vi rekommenderar att inga hundar deltar på grund av närvaron av vilda djur. Egen fikakorg medtages som avnjuts under vandringen. Anmälan om deltagande till: Ingvor Fransson, tel 0738236149 eller mail ingvorfransson@gmail.com

Inga hundar med på vandringen Lätt vandring ca 5 km