STF Skara-Götene Lokalavdelning

STF Skara-Götene Lokalavdelning - Lerlidsgatan 8, 53238 Skara

Våra kommuner

Götene, Skara

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila oss så får du mer information om vår verksamhet

Lokalavdelningens område bjuder på många olika karaktärer. I nordväst Vänern med platåberget Kinnekulle. I söder Hornborgasjön med sitt unika fågelliv. I öster Valleområdet, en gammal kulturbygd med böljande landskap och många småsjöar. Däremellan slätter med levande odlingslandskap och medeltidsstaden Skara.

Den omväxlande naturen inbjuder till vandringar. På Kinnekulle och i Valleområdet finns många lokala leder och strövområden. Bygden korsas också av längre pilgrimsleder. Kinnekulle med sin ovanliga berggrund och unika flora är en del av FNs biosfärområde Vänerskärgården med Kinnekulle. Från utsiktstornet på Högkullen ser man långt ut över innanhavet Vänern.

Hornborgasjön är en fantastisk fågelsjö. Vid informationscentralen Trandansen på sjöns sydspets bjuds på allt från örnsafari på senvintern till invasion av tio tusentals tranor på våren. På östra sidan av sjön vid Naturum Hornborgasjön häckar många olika fågelarter varav flera sällsynta.

Kulturarvet är stort. Inom området finns flera fornlämningar och många medeltida kyrkor. Skara domkyrka är den största och ger staden dess särprägel. Runt kyrkan finns anrika skolbyggnader, museum och veterinärinrättning från Linnés tid, men även små affärer, kaféer och restauranger. Vid Kinnekulle ligger Husaby kyrka och Biskopsborg där Olof Skötkonung lät döpa sig och därmed gjorde kristendomen till statsreligion för 1000 år sedan.

Varnhems klosterkyrka vid Billingen är en mäktig katedral dit många kommer för att bland annat se Birger Jarls grav. Utgrävningar i Varnhem på 2000-talet visar att kristendomen kom till Västergötland redan på 900-talet, ungefär hundra år tidigare än vad vi hittills trott. De märkligaste fynden är rester av en stenkyrka från sent 1000-tal och kristna gravar. Intill kyrkomuren fann man en grav med ett välbevarat kvinnoskelett och ett gravlock med skriften ”här vilar Kata, Kätils hustru”. Över kyrkoruinen och graven har byggts ett hus som skydd och även för att kunna visa kyrkoruinen och graven. Byggnaden kallas Kata gård och har blivit ett stort turistmål.

Lokalföreningens program består av utflykter till aktuella och sevärda platser, föreläsningar och kulturevenemang. Vårt måtto är ” Upplevelsen i centrum”. Vår lokalavdelning arrangerar årligen studiecirklar i samarbete med Studiefrämjandet. Vi samarbetar också med andra föreningar om natur- och fritidsarrangemang.

Föreningen ger möjlighet till fina upplevelser och möten med nya människor.  Du är också välkommen!

• 23 Sep - 06 Dec 2019

Cirkelverksamhet ht-19

Välkommen att vara med i vår cirkel. Vi träffas på Seniorcaféet i Skara. Tema för hösten bestäms på första mötet.

Start måndag 23 september kl. 18:30

Medlem: Gratis

• 20 Feb 2020

Årsmöte 2020 torsdag 20 februari 2020 kl. 18:00