STF Västra Blekinge Lokalavdelning

STF Västra Blekinge Lokalavdelning - BJÄRARYDSVÄGEN 365, , 29493 Sölvesborg

Våra kommuner

Karlshamn, Olofström, Sölvesborg

”Blekinge kallas ofta för 'Sveriges trädgård”.

Västra Blekinge med sina vackra bokskogar i Olofström och öarna och havsvikarna kring Karlshamn och Sölvesborg bjuder in till härlig livs- och semesterkvalitet i denna trädgård.

Blekinges största sjö Halen ligger i Västra Blekinges enda inlandskommun, Olofström. Härliga kanot-och vandringsleder kring Halasjön och 23 sjöar någon km från Olofström ger stora möjligheter till härliga natur- och fiskeupplevelser.

Sölvesborg kan stoltsera med Europas längsta gång och cykelbro. Med sin ovanliga utformning och spektakulära ljussättning har bron blivit ett populärt utflyktsmål. I kommunen  kan du hitta vita sandstränder, fantastiska bokskogar och medeltida stadskvarter. Sölvesborg är en liten pärla i sommarsverige, formad av dansk historia och skrudad i frodig växtlighet.
Karlshamn – festivaler, lax och skärgård. Det finns många vandringsleder i kommunen, varav Laxaleden längs med Mörrumsån är en pärla för alla och allas sinnen.
Exempel på cykelleder är Banvallsleden som är totalt 25 mil och går på nedlagda järnvägslinjen Halmstad-Ljungby-Karlshamn.
Blekingeleden är totalt 255 km lång och sträcker sig mellan Olofström i väst till Bröms i öst. Det finns vindskydd för övernattning och grillplatser finns längs hela leden.
 Lokalavdelningen grundades februari 2018 och har i dagsläget ca 90 medlemmar som är anslutna till lokalavdelningen. Att organisera upp styrelsearbetet och aktivitetsgrupper kommer att vara en förutsättning för att kunna anordna familjeaktiviteter där vandring, fiske, svamp, mässor, glädje och tillgänglighet för alla, kommer att ligga i fokus det första året.

• 23 Okt 2021

Okt

Äppelprovning i Bjäraryd

Lördagen den 23 oktober kl. 11.00 bjuder Emma dig till Gissléns gård, Bjärarydsvägen 365 i Sölvesborgs kommun. Vi provsmakar olika äppelsorter och gör äppelmust tillsammans. Vi avslutar med gemensam fika. Varmt...

Anmälan gör du senast Måndagen den 18 oktober till Emma Gisslén tel / SMS till 076 - 861 00 23. Gissléns Gård bjuder på fika och en flaska äppelmust.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 06 Nov 2021

Vandring till Frickasundsbron i Olofström

Lördagen den 6 november kl.10.00 Samlingsplats: Halens Camping, parkeringen. Rundans längd: Ca 5 km. Terräng: Lätt/medel. Medtag matsäck, möjlighet till grillning.

Anmälan till: Kari Nevalainen Tel/ SMS 070 - 263 19 41 senast den 4 november. Möjlighet att köpa kolbullar. Parkeringen, koordinater 56.269681,14511075

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr